Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrifter til trykkoker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 21:23   #1
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Oppskrifter til trykkoker

Ble inspirert av en annen tråd, og vips hadde jeg kjøpt meg trykkoker.

Det er vel noen her som har god erfaring, kanskje dere kan legge inn tips til fremgangsmåter, koketider osv. Samt linker til oppskrifter.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:42   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Jeg har brukt min hele to ganger, men er frelst allerede.

Disse oppskriftene har jeg prøvd:

Scottish Cauliflower soup:
http://peggyunderpressure.com/2011/0...h-cauliflower/

Jeg brukte mindre fløte, og droppet bacon. Jeg syns den smakte litt mye potet og litt lite blomkål, men ungene elsket den, og vil gjerne ha den igjen neste uke.

I går hadde vi denne:

Italiensk mac and cheese
http://www.hippressurecooking.com/20...io-e-pepe.html

Den var god, men den er jo ikke sunnheten selv, da. Dog sunnere enn "vanlig" mac and cheese.

Følger spent med for flere oppskrifter!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 17:46   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

I dag lagde jeg pulled pork. Jeg brunet et 500 grams stykke ytrefilet av svin sammen med en halv løk og et hvitløksfedd, etter å ha gnidd inn kjøttet med barbecuekrydder. Helte på en kopp bbq-saus og en kopp vann og trykokte i en time. Utløste trykket og lot det stå i ti minutter før jeg åpnet. Tok ut kjøttet og trevlet det opp og helte sausen over.

Serverte på rundstykker.

Neste gang skal jeg bruke feitere kjøtt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-13, 13:25   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Nå har jeg også laget en kjempeporsjon med Pasta Bolognese. Jeg hadde handlet litt feil og måtte kombinere to oppskrifter, så det ble ikke helt vellykket. Den ble litt vannete, men smakte godt. Jeg har frosset den ned i porsjonspakninger og regner med at jeg kan tykne den litt når den varmes opp. Neste gang skal jeg prøvde den andre oppskriften.

Denne lagde jeg nå. http://dirtygirlskitchen.com/2012/01...ker-bolognese/

Jeg hadde litt mer grønnsaker (fordi jeg først var i gang med oppskriften under), og da ble det litt for mye fuktighet. Jeg har lest at det bare er 3% av vannet som fordamper i en trykkoker, om rundt 30% i en vanlig kjele, så det kan ikke være for fuktig heller.


Dette er den jeg skal prøve neste gang, som jeg tror blir tykkere.
http://www.hippressurecooking.com/20...e-in-half.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:59   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Nå må flere av dere legge inn oppskrifter også da!

I dag har jeg dampet en hel kylling på 1,6 kg. Smurte den inn med litt smør, salt og urter under skinnet, helte ca 5-6 dl vann i kjelen og la kyllingen oppå damprista. Kjørte opp til fullt trykk og lot den trykkoke i 20 minutter. Soft releaset dampen, og voila! Etterpå kokte jeg kraft på det resterende vannet i kjelen, bein, slintrer, skinn, et halvt eple, et par hvitløksfedd, vårløk og en selleristang. Dumpet oppi ulike urter og pepper også, og vann til det ble 2 liter til sammen. Kokte opp, skummet av, satte på lokket og trykkokte i 30 minutter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:40   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Min trykkoker er fortsatt ubrukt... Kanskje til helga. Kylling var en god ide forresten. Reduserte du krafta etterpå? Det forsvinner vel ikke mye damp fra en trykkoker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:57   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Så kult Tallulah! Jeg har også lyst å prøve kylling, spesielt denne: http://www.hippressurecooking.com/20...ken-steam.html

Det fulgte ikke med rist i min. Jeg har bestillt, men det tar sin tid gitt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 23:14   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Nei, jeg reduserte ikke krafta for vi hadde en indisk saus til. Jeg tilsatte bare vann, krydder og rester etterpå og kokte opp på nytt.

Jeg syns det er litt vanskelig å krydre, for jeg er så vant til å smake til etterhvert. Men det går seg vel til.

Jeg har også lært at kraft rett fra trykkoker er V E L D I G varmt. Au!

Neket: om du har en vanlig dampinnsats i metall kan du sikkert bruke den.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 18:44   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

I dag prøvde jeg kyllingruletter, løst etter denne oppskriften. Jeg banket ut to kyllingfileter, dekket dem med prosciutto, et dryss parmesan og pepper og rullet sammen. Jeg prøvde å steke dem litt i trykkokergryta først, men det var ikke så lett. Det satte seg fast, så jeg endte opp med å helle på ca 2 dl kyllingkraft (den jeg kokte på tirsdag) og en klunk vin. Jeg trykkokte i 7 minutter, og soft releaset i 9 minutter. De ble veldig gode, men kanskje en anelse tørre, så neste gang skal jeg prøve meg med 5 minutter og mer parmesan.

Jeg tyknet kraften etterpå med litt maisenna og smakte til med persille og sitron og serverte med ris og romanesco.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 18:15   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Jeg fortsetter å legge inn jeg, selv om ingen andre gjør det.

I dag prøvde jeg risengrynsgrøt etter denne oppskriften. Jeg leste kommentarene under,og underveis planla jeg den slakten jeg skulle skrive om den idiotiske ideen, men så ble det bra til slutt.

200 gram risengryn (ikke hurtigutgaven) og 6 dl melk helles i en ildfast bolle (jeg brukte en stålbolle). Den settes på damprista i kjelen, og man heller noen dl vann i bunn av kjelen, jeg brukte rundt 5 dl i min 8-liters kjele. Kok opp, sett på lokket til fullt trykk og la koke i 20 minutter. Det var her jeg gjorde feil, tror jeg. Min gryte har disse forskjellige innstillingene, så jeg tenkte jeg skulle teste korn-innstillingen. Den gir tydeligvis ikke like høyt trykk som de andre innstillingene, og ved slutten av koketiden når jeg skulle få ut trykket sprutet det masse melk ut av luftventilen og det ble et skikkelig gris. Risen var ikke ferdig, men jeg syns det var litt lite melk igjen. Så jeg klunket oppi ca 1-2 dl melk til, en liten bit smør, og noen dl mer vann i bunn av gryta. Dro opp til fullt trykk denne gangen, og satte på 10 minutter. Softreleaset, og lot den stå litt til og trekke og da ble den perfekt!

__________________


Sist redigert av Tallulah : 29-01-13 kl 18:29.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 18:39   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Jeg er veldig glad i denne http://scdandme.com/stage-1/beef-chuck-carrots-and.html

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 19:44   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Stålbolle ja! Det var lurt, jeg har lett etter en egnet ilsfast form, men har ikke funnet noe.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 19:51   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Selv om min endte opp med å ta litt tid, så var det veldig greit å slippe å passe grøten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 19:19   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Lapskaus i dag!

Først et hjertesukk: at det skal være så vanskelig å tak i grytekjøtt da! Alt er renskåret og kjempedyrt kjøtt. Så til slutt endte jeg opp med å kjøpe litt over en kilo nakkekoteletter av svin til rundt 60 kr. Etter at ben og de verste fettslintrene var skåret bort hadde jeg ca 600-700 g i terninger. Brunet det i litt smør i gryta, slang oppi 6-7 store poteter, skrellet i terninger, to skiver med kålrot i terninger og 6 skivede gulrøtter. Helte over 7 dl grønnsaksbuljong. Lot det koke i 20 minutter og smakte til med salt og pepper etterpå. Syns den ble litt tynn, så jeg jevnet den litt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-22, 14:31   #15
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.010
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrifter til trykkoker

Drar opp denne tråden. Ikke minst aktuell med tanke på energisparing.


Fårikål

For å nå målet om både god stemning og fire mette familiemedlemmer lager jeg fårikål på følgende måte:
Kjøtt i gryta, vann til det neste dekker. Salt og pepperkorn. Koker i 40-45 minutter.
Ut med kjøttet, det holdes varmt under folie, i med kål og koke i 8-10 minutter.
Ut med kålen, så jevner jeg kraften litt.
Kjøtt og kål legges hver for seg, så heller jeg kraft/saus over før servering.

Egentlig kan vel potetene like gjerne kokes sammen med kålen. Enda 10 minutter spart.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no