Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-11, 08:36   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Hvordan kan det ha seg at Stina Brendemo Hagen kan flykte fra straff i Bolivia, komme seg uten pass til Norge (uten at akkurat det er så viktig, kanskje, det med passet), og melde ifra at hun er her i landet til politi og statsadvokat.

Også slipper hun straffeforfølgelse?? "Fordi hun er dømt for narkotikasaken i Bolivia"? Hvorfor blir hun ikke da utlevert til Boliva?
Hvorfor må hun ikke sone ferdig straffen sin, evt. her i Norge?

Er liksom Norge et fristed for rømte (norske) fanger da, eller? Eller har VG (ikke helt uventet) utelatt noe ift evt. utlevering til Bolivia?

Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn, og hvorfor det er riktig?
Hva hvis man hadde drept noen, lsm, skulle man sluppet fri uten straff fordi man kom seg "hjem" til Norge, da?
Er ikke det akkurat det som har skjedd i Martine-saken - hun som ble drept i London - som vi i Norge er så oppskjørtet over, at gjerningsmannen har dratt hjem og ikke lar seg utlevere?

Dagens sak i VG.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:38   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Såvidt jeg fant ut med kjapp googling, kan ikke norske statsborgere utleveres. (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=107767, http://lovdata.no/all/tl-19750613-039-001.html#2)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:41   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Såvidt jeg fant ut med kjapp googling, kan ikke norske statsborgere utleveres. (http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=107767, http://lovdata.no/all/tl-19750613-039-001.html#2)

...men hvorfor må hun ikke sone ferdig i Norge da?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:39   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Hvorfor det er riktig kan jeg ikke forklare. Men det stemmer at det er sånn. Henki Holm eller hva han nå het - han lederen for onepercenters MC - ble dømt for narko i USA i sin tid og gjemte seg mange år i Norge fordi vi ikke utleverer statsborgerne våre. Tl slutt var han smart nok til å ta en snartur ut av landet en dag, ble tatt og la-svosj så var han i fengsel over there.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:40   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Dermed er frøken BHagen altså nødt til å være i Norge resten av livet sånn ca. Tar hun seg en tur til syden og blir oppdaget så er det fort gjort å ende i Bolivia igjen.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:44   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg klarer ikke helt å forstå at det er rett og rimelig, jeg altså Når du er dømt til soning i et annet land så er det da ikke riktig å bare kunne komme hjem og fortsette som "vanlig" uten å måtte sone ferdig straffen eller noe, bare fordi du er "flink"/umoralsk/hva nå enn ordet er til å ha penger og... oomph nok til å RØMME fra et fengsel i et fremmed land og komme deg hjem. Er du snill og grei og blir sittende i fengslet er du vel domm da, siden du hadde vært fri om du kom deg til Norge, lsm?

Og så lurer jeg på hvor grensen går. Pedofili? Mord? Kraftig vold? Narko (som eksemplet til SF). Er det noen grense for når man _må_ ta straffen sin eller vinker vi bare happy imot alle, så lenge de er norske, lsm

Jeg visste ikke at det var sånn Jeg trodde i det minste de da måtte sone ferdig straffen sin her hjemme...


Sist redigert av m^2 : 08-12-12 kl 21:44.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:42   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg kjenner jeg sliter litt med denne saken. Ikke det at hun ikke blir utlevert, men at hun slipper straffeforfølgelse her i landet er da rett og slett feil. Hun er da vitterlig dømt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:46   #8
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Hvorfor blir Hagen ikke straffeforfulgt her når hun andre som rømte blir det? :har ikke fulgt så godt med:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:47   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hvorfor blir Hagen ikke straffeforfulgt her når hun andre som rømte blir det? :har ikke fulgt så godt med:

Hun andre rømte før hun ble dømt, og kunne derfor straffeforfølges her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:48   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hvorfor blir Hagen ikke straffeforfulgt her når hun andre som rømte blir det? :har ikke fulgt så godt med:

Fordi hun andre som rømte ikke er dømt i Bolivia. Hun rømte før rettsaken, altså blir saken tatt opp her i stedet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:48   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Disse jentene ble tatt med narkotika. De strides internt om hvorvidt alle skjønte at det var det de holdt på med. Jeg mener man må være for naiv til at det kan forsvares hvis man ikke skjønner hva som skjer i en sånn sak.

Det koster masse, masse penger å ha folk i fengsel i Norge. Kan det rett og slett være et økonomisk spørsmål?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:51   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Disse jentene ble tatt med narkotika. De strides internt om hvorvidt alle skjønte at det var det de holdt på med. Jeg mener man må være for naiv til at det kan forsvares hvis man ikke skjønner hva som skjer i en sånn sak.

Nja, hun er 21 nå. Det er noen år siden. Jeg synes likevel det viktigste (uten å ta stilling til om hun er skyldig eller ikke) er at hun er dømt og har rømt fra straffen sin. Jeg fatter ikke hvordan det bare kan ignoreres av norske myndigheter.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:09   #13
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Nja, hun er 21 nå. Det er noen år siden. Jeg synes likevel det viktigste (uten å ta stilling til om hun er skyldig eller ikke) er at hun er dømt og har rømt fra straffen sin. Jeg fatter ikke hvordan det bare kan ignoreres av norske myndigheter.

Jeg er her jeg også, kjenner jeg. Leste nettopp saken på VG nett, og ble litt sånn;

Hvis det er sånn vi håndterer norske fanger som rømmer hjem, så burde vi heller ikke reagere så sterkt fordi Jemen ikke utleverer i Martine-saken.

Men selvsagt reagerer vi på det, og dermed så skulle vel heller ikke S BH slippe unna ?

Ja, det er stooor forskjell på å ta livet av et menneske og det å smugle narkotika.
Men hvor skal grensen gå ?
Og narkotikaen som blir smuglet inn, kan i verste fall også ta livet av et menneske det og.

Tipper det blir mye reaksjoner rundt dette som nå er i ferd med å skje, og gjør man ikke noe i denne saken, så vil jo Norge i verste fall bli sett på som et fristed for Norske fanger som er straffedømt i utlandet.

Det betyr jo bare at de som har penger nok på en eller annen måte tilslutt vil klare å rømme hjem, mens de som ikke har det, må sone straffen sin ?

Og hva kommer til å skje med norske fanger i utlandet da ? Tipper det heretter blir ekstra fokus på norske borgere som blir fengslet f.eks i Bolivia. De vil vel ikke risikere enda flere som rømmer fra straffen sin ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:59   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg kjenner at jeg blir provosert dersom hun ikke må ta straffen sin. Ut fra mitt synspunkt så sier det at Norge ikke anerkjenner Bolivia sitt rettssystem. Det er jo ikke sånn at fordi man ikke har noen utleveringsavtale med et land, så er man frie når man kommer til Norge, liksom. Norge har vel ikke utleveringsavtale til Kongo, samtidig så har man forsøkt å få Moland med kompanjong til Norge.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:10   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Norge har vel ikke utleveringsavtale til Kongo, samtidig så har man forsøkt å få Moland med kompanjong til Norge.

Ja, men hvis myndigheten ordner det så må de vel _sone_ også.
Det vil vel si at hvis de klarer å rømme hit går de fri for soning, da?

Jeg fatter ikke at det kan stemme.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:00   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg skjønner det heller ikke. Altså, jeg skjønner at hun ikke blir utlevert, men jeg skjønner ikke at hun ikke kan sone ferdig i Norge.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:04   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg sliter også med å skjønne det der.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:07   #18
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg er veldig skeptisk til denne saken. Hvem hjalp henne og rømme? Er det legitimt å rømme og hjelpe å en straffedømt? Var det fare for liv? Hun har rømt sammen med ett barn. VG fremstiller vel aldri 100%, det mangler mye informasjon her syntes jeg. Men syntes det er skremmende at de ikke blir straffeforfulgt her hjemme.

Skremmende at en kriminell kan ta seg rundt halve jordkloden uten reisepapirer og pass..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:11   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hun har rømt sammen med ett barn.

Nei, hun sendte barnet hjem med moren sin for en stund tilbake - barnet fikk nemlig pass i Brasil, det fikk ikke hun.

Alt om rømmingen kan du lese i Se&Hør for noen uker siden (legekontoret... )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:09   #20
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Barnet var vel allerede i Norge, var det ikke?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no