Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-11, 09:13   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Barnet var vel allerede i Norge, var det ikke?

Hun rømte til nabolandet med barnet, oppsøkte den norske ambassaden/konsulatet der, og barnet reiste til Norge derifra. Dette fordi barnet fikk norskt pass, men ikke hun.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:14   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Det er ikke forskjell på narko og pedofili såvidt jeg vet. Norge utleverer ikke egne borgere og sånn er det. Hun andre som må sone i Norge er jo ikke dømt i Bolivia. Dette er forøvrig også grunnen til at Norge gjerne vil ha barnesexturistene ht for å dømme dem. Såvidt jeg har skjønt da, og med forbehold om at jeg ikke skjønner alt.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:15   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Hun har vel sonet en del allerede har hun ikke?
Vil kanskje tro at 2 år i Boliviansk fengsel kan regnes som ganske mange i norsk fengsel?
Hva gutta i Kongo angår så tenker jeg at de også har sonet seg ferdig om de noen gang kommer til Norge.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:16   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hun har vel sonet en del allerede har hun ikke?
Vil kanskje tro at 2 år i Boliviansk fengsel kan regnes som ganske mange i norsk fengsel?
Hva gutta i Kongo angår så tenker jeg at de også har sonet seg ferdig om de noen gang kommer til Norge.

Men, det er vel ikke på _skjønn_ man soner? Hun ble dømt til 10 års fengsel i fjor, og selv om Bolivianske fengsel sikkert er drittale er det da ingen automatikk i at hun er ferdig fordi hun klarte rømme fra det?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:17   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg klarer ikke se logikken i at dersom du klarer rømme hjem til Norge, fra hvor enn det nå er du har rømt fra et fengsel, så er det "ok, ikke pent av deg å rømme, men pytt, pytt, nå er du nå hjemme, så det får bli med det."

Barnesexturister... Pokker ta, de kunne godt fått lov å både dømmes og råtne langsomt hen i det landet de blir arrestert i, og returnert med første fly tilbake der de kom fra, om de skulle klare å stikke av og komme seg til Norge igjen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:18   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Gutta fra Kongo er det snakk om en tleveringsavtale hvor en del av avtalen går på å sone resten i Norge. De må da sone. Denne her har rømt og må da ikke sone. Jeg er enig i at det ser rart ut. Men til gjengjeld er gutta fra Kongo frie når de er ferdige. Det blir aldri SBH.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:40   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg forstår at når man er dømt for en forbrytelse i ett land så kan man ikke dømmes igjen for samme forbrytelse i et annet. Men jeg syns det er rart at det ikke gjelder "dømt og sonet", det må jeg si.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:41   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Jeg syns jo det er mye verre at vi ikke utleverer Krekar da.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:44   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Du syns det er greit med dødsstraff, SF?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:44   #30
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Det er jo en fryktelig dårlig deal for henne da. Hun er fri så lenge hun er i Norge (og ikke begår nye forbrytelser), men i resten av verden er hun å se som en rømt forbryter og kan arresteres og utleveres til Bolivia anytime.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:46   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du syns det er greit med dødsstraff, SF?

Jeg må vel innrømme at jeg ikke har et helt avkledt standpunkt der.

  Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:46   #32
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Hvorfor blir Hagen ikke straffeforfulgt her når hun andre som rømte blir det? :har ikke fulgt så godt med:

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:47   #33
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Krekar utleveres ikke fordi han risikerer dødsstraff, simple as that. Det har jeg ingen problemer med.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:47   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hvorfor blir Hagen ikke straffeforfulgt her når hun andre som rømte blir det? :har ikke fulgt så godt med:

Hun andre rømte før hun ble dømt, og kunne derfor straffeforfølges her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:48   #35
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hvorfor blir Hagen ikke straffeforfulgt her når hun andre som rømte blir det? :har ikke fulgt så godt med:

Fordi hun andre som rømte ikke er dømt i Bolivia. Hun rømte før rettsaken, altså blir saken tatt opp her i stedet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:52   #36
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo en fryktelig dårlig deal for henne da. Hun er fri så lenge hun er i Norge (og ikke begår nye forbrytelser), men i resten av verden er hun å se som en rømt forbryter og kan arresteres og utleveres til Bolivia anytime.

Men det er jo ikke noen _dårlig_ deal å være fri i Norge kontra å sitte i fengsel i Bolivia?
Og blir hun arrestert og utlevert til Bolivia er hun jo bare der hun var i utgangspunktet (pluss at hun kanskje får ekstra soningstid pga rømningen.)
Men ser jo poenget med at hun i praksis blir sittende i husarrest i Norge som sådan da. Selv om jeg synes ikke det er riktig.

Narko er jo ille nok, men som sagt - hva hadde vi sagt om de to gutta i Kongo plutselig ramlet rundt og startet vekterservice i Oslo fordi de hadde rømt lsm, og de er fri i Norge? Eller om Martine-drapsmannen var norsk og rømte hit fra London (om han hadde vært dømt først da), hva da???
Eller han pedofilifyren som egentlig bodde i og var dømt i Filippinene men kom seg hjem hit, hvor han ble lærer

Janei, jeg synes det er helt underlig, urettferdig og egentlig skremmende at man kan rømme hit og slippe straff, jeg må innrømme det. Jeg ante ikke at det var sånn, jeg trodde man måtte sone ferdig straffen uansett. I dette tilfellet synes jeg det er SKIKKELIG urettferdig at den eneste som har "fulgt reglene" ift sak og dom i Bolivia er den som ender opp med det korteste strådet, og blir sittende i fengsel der til hun er ferdigsont (gitt at ikke hun og rømmer da). Den som har gjort litt sånn halvveis og kommet seg hjem med lovlige papirer og meldt ser her får norsk soning, fordi hun rømte før hun ble dømt. Mens den som har gjort alt ulovlig, rømt fra idømt soning og kommet seg hjem uten papirer slipper å sone straffen sin. Det virker HELT høl i huet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:55   #37
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

At disse jentene nærmest blir fremstilt som actionhelt-figurer i VG og Se & Hør er forkastelig. Dette var 3 jenter som så for seg ett liv i sus og dus etter å ha smuglet noen og 20 kg kokain til landet. Hva hadde skjedd om de ble tatt på Gardermoen? Jo, de hadde blitt straffet - og det bør de gjøres nå også, etter samme straff de ville ha fått dersom de hadde kommet seg til landet.

Moland og French har man ingen beviser på hva har gjort. Det antas at de muligens kan ha drept en person, men man har ingen sikre bevis. Jentene har man bevis på. De var myndige når de forlot landet på oppdrag og da hjelper det fint lite å si at man trodde man skulle til Spania på jentetur for så å ende opp i Bolivia med mel i baggasjen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:57   #38
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Men om hun har kommet seg inn i landet på falske papirer, så kan hun i det minste dømmes for det da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 09:59   #39
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men om hun har kommet seg inn i landet på falske papirer, så kan hun i det minste dømmes for det da.

Kom hun på fergen fra Kiel trenger hun ikke papirer... så det er vel i tyskland eller et annet sted i Europa det problemet lå.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 10:00   #40
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rømt fra fengsel; flykte til Norge = slipper straff?

Eg kjenner eg er veldig enig med m^2. Det å vera fastlåst i Noreg er ikkje soning i mine auge, det er å ha eit normalt liv. Javel, så kan ho ikkje reisa ut av landet, men ho er likevel eit fritt menneske. Ho kan studera, få seg jobb, leva saman med sønnen, delta i livet som andre nordmenn. Slik eg kjenner saka klarer eg ikkje heilt å sjå at desse jentene er uskuldige, men med denne rømninga auker faktisk sympatien min overfor dei to andre jentene, dei soner i alle fall straffa si (med forbehold om fleire rømningar).

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no