Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-16, 11:59   #61
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Nå er kommunene svært ofte selvassurandør - men det skal da virkelig ikke være til hinder for at de erstatter personlige eiendeler som blir skadet i embeds medfør.

Jeg tenker at hvis arbeidsgiver har prinsipp om å ikke erstatte private eiendeler som skades under utøvelsen av arbeidet, så kan ansatte med god samvittighet ha som prinsipp at de ikke vil benytte private eiendeler for å utføre arbeidet sitt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 12:33   #62
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Bruker privat mobil på jobb uten fnugg av kompensasjon, baker til elevene for egne penger i forbindelse med belønningssystemer, kjøper planter til klasserommet, oss.

Dugnad i praksis!

Til gjengjeld har jeg ikke dårlig samvittighet for å skrive ut bursdagsinvitasjoner på jobb.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 13:21   #63
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Bruker privat mobil på jobb uten fnugg av kompensasjon, baker til elevene for egne penger i forbindelse med belønningssystemer, kjøper planter til klasserommet, oss.

Dugnad i praksis!

Til gjengjeld har jeg ikke dårlig samvittighet for å skrive ut bursdagsinvitasjoner på jobb.


Gjør akkurat det samme. Regner med at jeg bruker rundt 500 kroner i året på å svare på SMS, ringe foreldre tilbake hvis jeg ikke når telefonen, baking til sosiale aktiviteter med klassen, premier til småkonkurranser i klasserommet etc, men jeg orker ikke å styre med å "stå på krava". Dessuten tenker jeg at arbeidsgiver også er raus av og til. F.eks. kunne ledelsen vært mye strengere med å kreve at jeg tar igjen timer som går bort til informasjon fra helsesøster, utdanningsmesser (der jeg ikke er med) osv., men det gjør de ikke alltid. Og selvsagt får jeg bruke kopimaskinen til private ting.
Noe jeg er ganske sikker på at de som tjener dobbelt så mye som meg, og som får Iphone av arbeidsgiver også får, så det teller vel egentlig ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 13:55   #64
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Og jeg er dypt og inderlig takknemlig for at vi ikke har så veldig mye fastlagt møtetid og derfor får levere forslag til bunden tilstedeværelsestid basert på egne ønsker og behov (bortsett fra undervisning og faste møter, som jo er lagt på forhånd). Ingen jobber er vel bare bæsj håper jeg, lærerjobben er i alle fall ikke det. :-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 15:54   #65
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Syns dere det er urimelig å bruke mobilen for å motta en sms/kode?? Det syns ikke jeg.

Ja, jeg synes det er urimelig at jeg må holde privat utstyr for å utføre arbeidsoppgaver. Jeg er generelt lite glad i sammenblanding mellom jobb og fritid. Leser blant annet ikke jobbmail i ferien, har privat mailkonto som jeg bruker til det jeg er interessert i å lese privat.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:01   #66
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.484
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Har sagt det før, dere lærere er altfor snille.
Tror ikke det er andre yrkesgrupper som jobber dugnad for firmaet de er ansatt i, slik oslo1978 sier.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:19   #67
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Klart det er endel "gratisarbeid" i de fleste yrker, tror ikke lærere er spesielle sånn sett, men det har kanskje vært normalen å bake hjemme, ta med en blomst, noen spill, kjøpe is og diverse premier. Mange gjør det, undertegnede inkludert, jeg hadde til og med printer med farge hjemme før siden skolen ikke hadde. Det høres jo kanskje dust ut, egentlig, men det er jo for elevenes skyld man gjør det. At arbeidsgiver bare forventer at vi stiller med egen mobil til enhver tid, kan kanskje være forståelig sett i lys av slik sedvane i skolen.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 20:46   #68
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.449
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Jeg hadde ikke reagert på å måtte bruke privat telefon til dette og hadde sørget for å passe godt på den. Den skal jo ikke "slenge rundt", men kan vel legges bort på en trygg plass etter innlogging. Det blir for meg bare negativ prinsipprytteri å reagere på sånt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 22:43   #69
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg hadde ikke reagert på å måtte bruke privat telefon til dette og hadde sørget for å passe godt på den. Den skal jo ikke "slenge rundt", men kan vel legges bort på en trygg plass etter innlogging. Det blir for meg bare negativ prinsipprytteri å reagere på sånt.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av min iPhone 6 plus i timene mine. Det er ikke alltid jeg har lomme, jeg har aldri med meg veske, og jeg er bare på et klasserom en time av gangen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 22:59   #70
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Klart det er endel "gratisarbeid" i de fleste yrker, tror ikke lærere er spesielle sånn sett, men det har kanskje vært normalen å bake hjemme, ta med en blomst, noen spill, kjøpe is og diverse premier. Mange gjør det, undertegnede inkludert, jeg hadde til og med printer med farge hjemme før siden skolen ikke hadde. Det høres jo kanskje dust ut, egentlig, men det er jo for elevenes skyld man gjør det. At arbeidsgiver bare forventer at vi stiller med egen mobil til enhver tid, kan kanskje være forståelig sett i lys av slik sedvane i skolen.

Jeg aner ikke hva arbeidsgiver kan kreve, men jeg mener det er urimelig å forvente at ansatte skal bruke egen telefon i jobbsammenheng, hvis arbeidsgiver ikke vil betale for bruken, eller ta ansvar ved skade. Leste over at det bare var å legge mobilen pent til side. -I enkelte klasserom er det virkelig ikke så lett. Noen ganger er det bare å snu seg, så har en klåfingra unge plukket på telefonen, eller en lett klønete unge har ramlet over den.

Dette er helt på siden av hovedinnlegget, men jeg får lyst å si det likevel når jeg leser det som står om dugnad og oppofrelse over her. Jeg har sluttet å være "snill". Og jeg finansierer ikke lenger skoledriften av egen lomme. Jeg mener at selv om mine elever her og nå synes slikt er fint og koselig, gagner ikke denne lærerdugnaden skolen og elevene på lang sikt. Har ikke skolen min penger til kake, premier eller overnattinger, får vi heller la det være.

Jeg mener at baksiden når vi lærere bruker egentid og egen lommebok på jobben vår, er at arbeidsgiver/skoleforvalter (prinsipielt imot å kalle kommunen skoleeier) ser at skolen jo går finfint uten at de trenger å bevilge nok penger til den. Og så kutter de mer og mer. -Lærerne fikser jo alt likevel. Dessuten skaper dugnadsånden hos mange lærere forventninger til at lærerne generelt skal stille opp med kaker, premier, gratismannskap på overnattinger og kveldsarrangementer og gud vet hva annet. Foreldrene snakker sammen, og lærerne diskuteres og sammenliknes. Og hvem vil vel da være den kjipe, rigide læreren, som bare gjør jobben sin, og ikke alt det andre?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 23:20   #71
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.484
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Kaija, du har min fulle støtte!

Hilsen ikke-lærer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 07:12   #72
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg aner ikke hva arbeidsgiver kan kreve, men jeg mener det er urimelig å forvente at ansatte skal bruke egen telefon i jobbsammenheng, hvis arbeidsgiver ikke vil betale for bruken, eller ta ansvar ved skade. Leste over at det bare var å legge mobilen pent til side. -I enkelte klasserom er det virkelig ikke så lett. Noen ganger er det bare å snu seg, så har en klåfingra unge plukket på telefonen, eller en lett klønete unge har ramlet over den.

Dette er helt på siden av hovedinnlegget, men jeg får lyst å si det likevel når jeg leser det som står om dugnad og oppofrelse over her. Jeg har sluttet å være "snill". Og jeg finansierer ikke lenger skoledriften av egen lomme. Jeg mener at selv om mine elever her og nå synes slikt er fint og koselig, gagner ikke denne lærerdugnaden skolen og elevene på lang sikt. Har ikke skolen min penger til kake, premier eller overnattinger, får vi heller la det være.

Jeg mener at baksiden når vi lærere bruker egentid og egen lommebok på jobben vår, er at arbeidsgiver/skoleforvalter (prinsipielt imot å kalle kommunen skoleeier) ser at skolen jo går finfint uten at de trenger å bevilge nok penger til den. Og så kutter de mer og mer. -Lærerne fikser jo alt likevel. Dessuten skaper dugnadsånden hos mange lærere forventninger til at lærerne generelt skal stille opp med kaker, premier, gratismannskap på overnattinger og kveldsarrangementer og gud vet hva annet. Foreldrene snakker sammen, og lærerne diskuteres og sammenliknes. Og hvem vil vel da være den kjipe, rigide læreren, som bare gjør jobben sin, og ikke alt det andre?

Enig! Flere burde gjøre som deg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 07:55   #73
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Jeg er enig, men får det ikke til. Gratismannskap på overnattinger har vi dog satt ned foten for i fellesskap i klubben.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 08:47   #74
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Nå er det vel mange ulike yrkesgrupper og arbeidstakere som gjør en del ting som handler om jobb - slik kakebakst, forberedelser av ulike ting som skal skje etc. på fritiden - hjemme - med egne midler. Da jeg var avdelingssykepleier på sykehjem, gjorde jeg også mye slik - var med pasienter på tur, bakte kaker til diverse anledninger, stilte på fritiden når pårørendegruppa fikset underholdning for pasientene - etc.
Like fullt er det et viktig poeng at arbeidsgiver må sørge for nødvendig utstyr for at arbeidstaker skal gjøre jobben sin. Og det er en selvsagt jobb for fagorganisasjonene til lærerne - ikke noe den enkelte arbeidstaker skal måtte ta opp.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 08:50   #75
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Enig med Pøbelsara. Da jeg jobbet som sykepleier drev jeg mer dugnad enn jeg gjør nå som lærer. Og så lenge jeg selv vinner på dugnaden og får en bedre arbeidshverdag er det helt OK.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 08:59   #76
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.484
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Vi i det private kan også finne på å ha med kake e.l. på jobb, eller ha private bilder på kontorveggen (som jeg har) og andre lignende ting. Men det ligger ingen forventning om det, føler jeg, slik som Kaija nevner.

Fysisk utstyr som det forventes at vi skal bruke i jobben, derimot, det stiller arbeidsgiver med eller betaler godtgjørelse for at vi har privat.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 11:01   #77
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Enig med Pøbelsara. Da jeg jobbet som sykepleier drev jeg mer dugnad enn jeg gjør nå som lærer. Og så lenge jeg selv vinner på dugnaden og får en bedre arbeidshverdag er det helt OK.

Så lenge du selv vinner...

Da lurer jeg på hvordan du forholder deg til de momentene jeg tok opp i det siste avsnittet mitt over her?
Jeg mener at baksiden når vi lærere bruker egentid og egen lommebok på jobben vår, er at arbeidsgiver/skoleforvalter (prinsipielt imot å kalle kommunen skoleeier) ser at skolen jo går finfint uten at de trenger å bevilge nok penger til den. Og så kutter de mer og mer. -Lærerne fikser jo alt likevel. Dessuten skaper dugnadsånden hos mange lærere forventninger til at lærerne generelt skal stille opp med kaker, premier, gratismannskap på overnattinger og kveldsarrangementer og gud vet hva annet. Foreldrene snakker sammen, og lærerne diskuteres og sammenliknes. Og hvem vil vel da være den kjipe, rigide læreren, som bare gjør jobben sin, og ikke alt det andre?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 12:23   #78
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.944
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nå er det vel mange ulike yrkesgrupper og arbeidstakere som gjør en del ting som handler om jobb - slik kakebakst, forberedelser av ulike ting som skal skje etc. på fritiden - hjemme - med egne midler. Da jeg var avdelingssykepleier på sykehjem, gjorde jeg også mye slik - var med pasienter på tur, bakte kaker til diverse anledninger, stilte på fritiden når pårørendegruppa fikset underholdning for pasientene - etc.
Like fullt er det et viktig poeng at arbeidsgiver må sørge for nødvendig utstyr for at arbeidstaker skal gjøre jobben sin. Og det er en selvsagt jobb for fagorganisasjonene til lærerne - ikke noe den enkelte arbeidstaker skal måtte ta opp.

Jeg jobber i et mannsdominert yrke og jobber fint lite dugnad for jobben min, altså. Jo, jeg tar med kake når jeg har bursdag, i likhet med alle andre. Svarer på noen telefoner i ny og ne. Men jeg tror ikke det er vanlig å drive med dugnad i yrker som ligner mitt. Er det en sånn "kvinneyrke"-greie å akseptere det? Hadde min arbeidsgiver nektet å gi meg mobiltelefon hadde jeg nektet å bruke mobiltelefon i jobbsammenheng. Det hadde alle mine kollegaer også.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 12:28   #79
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Så lenge du selv vinner...

Da lurer jeg på hvordan du forholder deg til de momentene jeg tok opp i det siste avsnittet mitt over her?
Jeg mener at baksiden når vi lærere bruker egentid og egen lommebok på jobben vår, er at arbeidsgiver/skoleforvalter (prinsipielt imot å kalle kommunen skoleeier) ser at skolen jo går finfint uten at de trenger å bevilge nok penger til den. Og så kutter de mer og mer. -Lærerne fikser jo alt likevel. Dessuten skaper dugnadsånden hos mange lærere forventninger til at lærerne generelt skal stille opp med kaker, premier, gratismannskap på overnattinger og kveldsarrangementer og gud vet hva annet. Foreldrene snakker sammen, og lærerne diskuteres og sammenliknes. Og hvem vil vel da være den kjipe, rigide læreren, som bare gjør jobben sin, og ikke alt det andre?

Jeg vet jeg banner i lærerkirken nå, Kaija, men jeg gir faktisk blaffen og synes folk disponere midler og fritid som de selv vil. Vil de bake til klassen: Kjør på. Vil de reise seg presis kl 15.30 når møtetiden er over men midt i en sak, vær så god. Vil de bruke egen mobil og svare foreldre på ettermiddag, fint. Og om en kun leser jobbmail i bunden arbeidstid: OK. VDet samme gjelder turer og kveldsarrangement: Hver og en må gjøre som de vil. Selv om jeg ikke overnatter sammen med elevene mine, bryr jeg meg ikke om at kollegaen min gjør det. Om jeg da er den kjipe: Helt OK. Personlig har jeg erfart at det verken er kaker eller premier som avgjør hvem som er kjip eller ikke.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 13:43   #80
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.122
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Men sånn egentlig. Hvis mobilen min blir ødelagt av noen andre, enten på jobb, eller butikken, eller besøk eller tur eller på bussen av en bråstopp eller hva som helst (bortsett fra at jeg selv mister den i gulvet), hva slags forsikring gjelder da egentlig?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no