Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Har man pent servise?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-11, 11:21   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Har man pent servise?

Vi har et sort servise fra IKEA med tusen hakk og skår i. Det brukes flittig likevel. Så har vi et penservise jeg arvet fra Mn mormor. Lyseblå blomster, tynt porselen og sølvkant, dere ser at dette er min stil, sant? Med fløtemugge og gode greier.

Men altså. Er det meningen å bruke pent servise når man får besøk? Er det ulekkert å servere på slitt servise med litt skavanker?

Jeg syns jo koppene på penserviset er helt håpløse, nemlig. De rommer trekvart desiliter eller noe.

  Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:23   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har man pent servise?

Og kjøkkenservise - skal asjetter med litt skavanker kastes eller brukes de som om intet har skjedd likevel?

  Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:24   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man pent servise?

Ja, jeg har jo sukket mang en gang over din totale mangel på dannelse der.

Har ikke lagt merke til det en gang. Jeg unngår å bruke pent arveservise selv, for det må jo håndvaskes.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:25   #4
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har man pent servise?

Asjetter får fort skavanker, og om du liker de, så bruker du de fremdeles
Penservice til besøk? Det kommer helt an på besøket, tenker jeg. Jeg har servert gjester muffins på sånne plasttallerker i alskens regnbuens farger fra ikea, også jeg. Men hadde neppe gjort det om min mormor kom på besøk, da stryker jeg gjerne en duk også.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:27   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har man pent servise?

Allium, neste gang skal jeg ta frem det blå, det vil du nok legge merke til.
Jeg håndvasker det forøvrig ikke. Det går i maskinen som det meste annet. Middagsserviset med gullkant også.

  Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:27   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man pent servise?

Noen mener jo at man må ha tolv av hvert, både til hverdag og fest. Men jeg synes det er sjarmerende å ha fire av den og seks av den.

Det sitter jo langt inne å kaste noe her, så tallerkener med hakk i brukes til andre ting. Under blomsterpottene f.eks. Ehh... nå har jeg ikke blomster så da er de vel kastet kanskje.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:29   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man pent servise?

Alt med skår og hakk i kastes i returavfallet. Det er uhygiensk å bruke dette(alle bakterier setter seg fast der det ikke er glasur).

Vi har flere arveserviser, men har kjøpt pen og hverdagsservise; Edme fra Wedgewood. Det bruker vi til alt. At koppene er små har vi løst ved å velge en litt større kopp(det er tre eller fire kopper å velge i), og har krus i tillegg.
Vi er stadig mange og har servise til 14-16.

Edme er vel også kommet i en hvit utgave.

Fordelen med å velge et servise fra en av de store fabrikantene er at det er så mange forskjellige størrelser på tallerkner, asjetter, kopper og fat at det passer til vårt bruk.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:31   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man pent servise?

Vi bruker så sjelden det fineste serviset vårt, så jeg prøver å plukke det frem av og til når vi får gjester. Ellers får de mat på helt vanlige IKEA-tallerkner, gitt. Jeg synes ikke sånt er så nøye, jeg. Er det mye hakk og skår i kaster jeg eller bruker til blomsterpotter og sånt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:31   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man pent servise?

Vi har penservise som tåler litt bruk, så når vi husker det, bruker vi det når vi har gjester. Nå har vi nesten bare gjester til jul og bursdager, og da er det naturlig for oss å bruke det, men ellers går det stort sett i IKEA-servise, ja. Når mannens kompis kommer på filmkveld, så dekker de ikke på med penserviset.

Selvsagt kan man bruke servise med sår og hakk i. Og selvsagt bruker man det man liker best selv. Og som kan vaskes i maskin, ikke minst.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:34   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man pent servise?

Det som blir fortest ødelagt her er forresten Rosendahlglassene, de tåler ikke å stables. Glass som det har gått skår av kastes, de er jo vonde å drikke av. IKEA-suppebollene får bli, selv om det har gått skår av dem også.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:35   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man pent servise?

Tja må og må? Å servere på et servise fullt av skår i ville jeg ikke likt selv, men jeg reagerer ikke på andre. Jeg har imidlertid hverken interesse nok eller plass nok til et dedikert penservise, så hos oss blir det samme serviset til hverdag og fest. Vi har et enkelt steintøyservise som overlever alt og som er klassisk nok til å passere som pent nok håper jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:38   #12
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man pent servise?

åhh, jeg er virkelig glad jeg ikke frekventerer ditt hjem. Jeg forventer penservise hver gang jeg besøker noen.



Mest sannsynlig hadde jeg ikke lagt merke til hva slags servise du hadde brukt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:40   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man pent servise?

Vi bruker hvitt IKEA 365 servise til både hverdag og fest. Jeg er god til å knuse ting, så det er greit med noe som enkelt kan suppleres etterhvert som de går i gulvet. Men jeg har pent kaffeservise. Det fikk mamma og pappa til bryllupsdagen, så det er eldre enn meg. Det er også hvitt. Men ja, små kopper. De som drikker te får vanlig tekopp i stedet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:43   #14
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har man pent servise?

Eg har eit penservise til kaffi, og bruker det faktisk dann og vann. Det er veldig fint og har veldig gode koppar, både til kaffi og te. (Er i alle fall tilbakemeldinga frå gjestene våre.) Ungane synest det er ekstra stas når me dekker til bursdagsfrukost med penservise og amerikanske pannekaker.
Til middagsselskaper bruker eg det same serviset som til kvardags. Begge er frå tilbords og muligens ikkje spesielt dyre i andres auge, men for meg er alle servise som kostar meir enn 100 kr pr tallerken dyre.

Eg har også eit arveservise, men det likar eg ikkje. Det er tynt og har rare koppar, slik at mat og drikke vert kald med ein gong. No står det framme til pynt, og fordi det har gått litt hardt utover middagstallerkane våre i det sista. Me har ikkje skår og hakk nemleg, me gjer det skikkeleg me og deler tallerken opp i tusen bitar.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:43   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har man pent servise?

Jeg har ikke fått skår i en eneste tallerken, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort med det. Har kastet kanskje 5 frokosttallerkner etter vi fikk serviset for 5 år siden, fordi de har knust.

Vi har blanding av 2 serviser som vi bruker om hverandre hele tiden, men jeg sorterer når vi skal ha gjester.

Det altfor pene serviset står på loftet og skal få komme ut av eskene når vi flytter til et større sted. Nå har vi ikke plass.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:46   #16
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har man pent servise?

Vi fikk penservise til bryllupet vårt som står i vitrineskapet. Det tas fram på julaften og kanskje hvis kongen kommer på besøk. Altså aldri.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:46   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man pent servise?

Jeg tror ikeaservise tåler mindre enn andre, ihvertfall de der som man fikk/får i flere ulike farger.

Hos meg risikerer du å få kaffe i krus fra Rema, en logokopp fra bilmerket mitt (), eller noen som jeg sannelig betalte hundre kroner stykket for. Og det er enten du kommer tidlig eller seint, det er de koppene jeg har.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:49   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har man pent servise?

Trusselen om at det er kaffe oppi er igrunnen verre enn redselen for hva slags kopp det. :ikke voksen enda:

  Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:50   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man pent servise?

Ok, skrev kaffe for enkelhelts skyld. Det kan like gjerne være te her i huset. Derfor krus.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 11:51   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man pent servise?

En sånn type finservise med gullkant hadde nok ikke blitt brukt så ofte. IKEA er supert, men hadde nok skippa de med sår i hvis vi har gjester. Men nå er jeg veldig relaxed på sånt. Synes jo det ser fint ut i bladet når de dekker opp med 8 tallerkener til hver, men det er jo ikke gjennomførbart i praksis.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no