Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-13, 10:56   #61
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Lisa: Jeg er enig i mye av det du skriver altså. Dette må løses på samfunnsnivå, og der gjøres det altfor lite. Samtidig synes jeg det er greit med litt dårlig samvittighet på individnivå. Jeg kan gjøre noe med måten jeg og min familie lever på. Enten det gjelder reising, husrom, bil, matforbruk eller hva det nå er.

Og det er jo ikke sånn at få flyreiser gjør det greit å være storforbruker på andre områder.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:07   #62
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Lisa: Jeg er enig i mye av det du skriver altså. Dette må løses på samfunnsnivå, og der gjøres det altfor lite. Samtidig synes jeg det er greit med litt dårlig samvittighet på individnivå. Jeg kan gjøre noe med måten jeg og min familie lever på. Enten det gjelder reising, husrom, bil, matforbruk eller hva det nå er.

Og det er jo ikke sånn at få flyreiser gjør det greit å være storforbruker på andre områder.

Men jeg synes hele problemet er at det blir så altfor mye fokus på dårlig samvittighet på individnivå og jeg tror faktisk det har motsatt effekt, folk blir lei, rett og slett. Ta for eksempel fokuset på bileiere i Norge. Det snakkes om at miljøsynderne må betale prisen, skatter og avgifter for å forurense. Men i et land som Norge, - hvordan kan man forvente at folk kan leve uten bil? Utenom byene er det jo nærmest umulig å leve uten bil, og da hjelper det ikke med denne pekefingeren hele tiden når utslippene fra bil også, nærmest blir banale å regne i forhold til større ting.

Vi har jo kommet utrolig langt med bevissthet i forhold til miljø og jeg er helt for alle påleggene som har gjort oss alle "grønnere" men jeg er redd alt fokuset på "dårlig samvittighet" kan slå ut feil vei så lenge denne dobbeltmoralen hersker.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:28   #63
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg tenker ikke miljø når jeg planlegger ferie.
Jeg flyr så langt og så ofte jeg kan.
Jeg er bare i syden en gang i året.

Jeg synes Kine Arnes framstår som en komplett dust. Og jeg synes utsagnene over, som jeg fant i denne tråden, er komplett dustete.

Neida, ferien er hellig, men vi kan jo brette en melkekartong eller to, eller stemme SV, for å bøte på samvittigheten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:32   #64
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Alle vet da at det er moralsk forkastelig å slappe av ei uke i sola med ei bok og bading.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:34   #65
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Rine - det ser jo veldig dumt ut når det står på 'trykk' - jeg er enig i det. Men det er nok realiteten for 90% av oss, at miljøet ikke er i fokus når vi velger ferie. Vi ferierer mest på hytta, som sikkert nok er ganske mye mer miljøvennlig enn å reise til syden, men det er jo ikke det som er grunnen for oss heller.

Jeg tror man må bruke virkemidler som pris/avgifter for å komme noen vei. Og gjerne også gulrøtter og ikke bare pisk. Bedre prising av miljøvennlige biler som faktisk kan brukes som eneste bil i familien. (Miev er vel og bra, men det er jo ikke veldig miljøvennlig når man har en bil i tillegg, som de aller fleste familier må ha.

På samme måte kan togreiser subsidieres, man kan satse mer på jernbane. Fortsatt må jeg si at Interrailen jeg var på i 96 er min beste ferie så langt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:36   #66
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Alle vet da at det er moralsk forkastelig å slappe av ei uke i sola med ei bok og bading.

Det var ikke det som var poenget, og jeg er litt overrasket over at du ikke skjønte det, for å være helt ærlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:38   #67
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det var ikke det som var poenget, og jeg er litt overrasket over at du ikke skjønte det, for å være helt ærlig.

Den havnet veldig feil etter innlegget ditt.

Poenget er at det fremstilles som så mye mer høyverdig å se på museum og spise på restaurant enn å dra på en typisk sydentur. Miljøperspektivet er jo dønn likt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:40   #68
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg innrømmer glatt at en uke med en bok, sol og gode lunsjer står høyt i kurs for min del. Og hvis det er et basseng der som ungene kan kose seg i så er alle fornøyde :enkel:

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:45   #69
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Den havnet veldig feil etter innlegget ditt.

Poenget er at det fremstilles som så mye mer høyverdig å se på museum og spise på restaurant enn å dra på en typisk sydentur. Miljøperspektivet er jo dønn likt.

OK, jeg trodde det var en kommentar til mitt innlegg, og det var liksom ikke helt likt deg.
Og jeg er helt enig, det er flyreisene som er problemet, i tillegg til de problemene masseturisme kan skape for et lokalmiljø (mange lever også av turisme, jeg er klar over det) om man ligger på stranden eller om man går på museum er ett fett-miljømessig.
Reising er selvfølgelig både lærerikt og positivt, men jeg synes likevel det er tullete når oppegående folk skriver ting som jeg siterte i forrige innlegg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:46   #70
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg synes debatten burde handle mye mer om alternativ transport.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:47   #71
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Men for å si hvordan jeg tenker miljømessig: Jeg tenker ikke på miljø når jeg bestiller ferietur. Men jeg tenker nok miljø når jeg avgjør hvor ofte jeg reiser på ferietur og hvor hen og hvor langt i den store sammenhengen. Men det er altså ikke en faktor idet jeg faktisk bestiller.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:50   #72
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes debatten burde handle mye mer om alternativ transport.

Sykkeltur til syden.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:51   #73
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men for å si hvordan jeg tenker miljømessig: Jeg tenker ikke på miljø når jeg bestiller ferietur. Men jeg tenker nok miljø når jeg avgjør hvor ofte jeg reiser på ferietur og hvor hen og hvor langt i den store sammenhengen. Men det er altså ikke en faktor idet jeg faktisk bestiller.

Der er jeg også. Hvis noen fikk inntrykk av at jeg aldri reiser med fly, er det altså feil.
Jeg hadde derimot hatt råd og tid til langt flere flyreiser og storbyferier enn det jeg faktisk gjør, og det er utelukkende miljøperspektivet som gjør at jeg ikke reiser mer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 12:00   #74
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg tenker ikke miljø når jeg velger ferie, det er lommeboka som bestemmer mest. Hadde vi hatt masse, masse penger så hadde vi rest mye og langt, flere ganger i året. Realiteten er at vi som familie flyr ca en gang i året, aldri mer. Vi tar noen ganger en kjærestetur i løpet av året, og så flyr vi kanskje en gang hver pr år utenom det. Så snittet er ca 3 flyturer pr år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 12:00   #75
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Der er jeg også. Hvis noen fikk inntrykk av at jeg aldri reiser med fly, er det altså feil.
Jeg hadde derimot hatt råd og tid til langt flere flyreiser og storbyferier enn det jeg faktisk gjør, og det er utelukkende miljøperspektivet som gjør at jeg ikke reiser mer.

På jobb handler alt om "upscaling of good attitues and actions" om dagen. Forslag til hvordan man får "massene" til å tenke som deg, Rine?

Men seiøst, det er jo her hele greia ligger. Jeg vil tro tallet som nevnt tidligere i tråden ligger i gata at 90% egentlig ikke tenker miljø i det hele tatt i forhold til ferie. Det jeg blir fryktelig nyskjerrig på er hvor "grønn" man er ellers når man er så "flink" i forhold til bevisste valg med ferie og hvordan man veier disse tingene opp mot hverandre.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 13:40   #76
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg kjenner litt på samvittigheten her jeg sitter. Jeg er veldig glad i å reise og flyr oftere enn jeg burde. Så kompenseres det kanksje litt med at vi bor smått og ikke har bil og er miljøbevisste i hverdagen. I det store og hele prøver jeg å unngå fly på småturer og når vi først reiser med fly hele familien så tar vi heller en lang tur enn mange korte. Neste år flyr vi nok til Italia og da blir vi der i 4-5 uker og så blir det årets tur. Jeg og eldstemann skal ha noen dager for oss selv før resten av familien tar sommerferie og da landet jeg på Gøteborg fordi vi da kan ta tog heller enn å fly. Men jeg unner meg en storbyweekend i året. Og i år er vi invitert i to bryllup hvor vi enten må fly eller velge å takke nei.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no