Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-13, 15:56   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Helsemessig regnes p-piller til 13-14-åringer som like trygt som til 18-åringer, så det er ikke en veldig tungtveiende grunn synes jeg, men de er nå engang barn ennå og bør helt klart ha et forhold til foreldrene sine som er slik at foreldrene vet.

Dette er jeg veldig nysgjerrig på. JEg har tre kusiner som alle tre startet med p-piller i 13-14-års alder og alle tre har hatt store problemer med å bli gravide i 20-årene. Dette har ikke vært noe familieproblem hos hverken mor, mormor, mors søster eller meg, bare hos disse tre. De mener selv at det må være en sammenheng. Er det helt tatt ut av lufta eller var p-piller verre i så måte før (åtti-tallet)?

For øvrig er jeg enig med de fleste andre her som sier heller prevensjon enn graviditet. Tross alt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 15:58   #42
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg også synes det virker helt hårreisende. Dette synes jeg må skje i samarbeid med foreldrene, helt klart!

Jeg tror ikke man burde som barn eller voksen bruke p-piller egentlig, og burde unngå det så langt det går.

Hvorfor det?


Det finnes en risiko knyttet opp mot blodpropp og p-piller, men det er da på ingen måte ett nytt uprøvd medikament? Og som Susse påpeker: sjangser for å få blodpropp når man er gravid er enda større. For ikke å snakke om alt det andre som ikke er ønskelig med å bli gravid i så ung alder.

Slik jeg ser det er foreldresamarbeid helt urealistisk i de tilfellene der 13-åringer har behov for p-piller. Det er enten å få en resept uten at foreldrene får vite noe, eller å droppe prevensjon og heller satse på at det går bra. Da foretrekker iallefall jeg at de får p-piller uten at jeg som forelder får vite noe om det.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:04   #43
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hvorfor det?


Det finnes en risiko knyttet opp mot blodpropp og p-piller, men det er da på ingen måte ett nytt uprøvd medikament? Og som Susse påpeker: sjangser for å få blodpropp når man er gravid er enda større. For ikke å snakke om alt det andre som ikke er ønskelig med å bli gravid i så ung alder.

Slik jeg ser det er foreldresamarbeid helt urealistisk i de tilfellene der 13-åringer har behov for p-piller. Det er enten å få en resept uten at foreldrene får vite noe, eller å droppe prevensjon og heller satse på at det går bra. Da foretrekker iallefall jeg at de får p-piller uten at jeg som forelder får vite noe om det.

Fordi det er medikamenter, og jeg mener det er å tukle med naturen.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:04   #44
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Hvis nå en datter på 13-14 kommer til foreldrene og sier de er seksuelt aktive og trenger p-piller. Ville det da være en slags legitimering av den seksuelle aktiviteten å være den som tar dem til legen og får det fikset?

Ville ikke veldig mange steilet på at det ikke var greit at husets 13-åring skulle ha sex og dermed nektet å tatt dem til legen? Eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:06   #45
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Fordi det er medikamenter, og jeg mener det er å tukle med naturen.

Ah, ok.
Heldigvis finnes medikamenter som gir oss muligheten til å tukle med naturen, tenker jeg.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:08   #46
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Jeg har vært borti et tilfelle der en mor ba sin sønn om å kjøpe kondomer til sin tretten år gamle søster. Mor hadde tillat at hun skulle sove hos sin 16 år gamle kjæreste også. Så slike foreldre finnes faktisk.
Når jeg har sett slike ting skje, ja så tror jeg på ingen måte at det er et enkeltstående tilfelle nei.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:22   #47
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Og helt ærlig talt. Tror vi egentlig at vi kommer til å bli informert om våre barns seksuelle debut og p-pillebruk? Jeg har et veldig normalt forhold til mine foreldre og hadde det også da jeg var i den alderen. Men ikke søren om jeg innlemmet dem i den slags private hendelser, og det vet jeg mine venninner/kjærester heller ikke gjorde. Mulig vi var rare .

Tanken på å informere mamma og pappa var ikke i mitt hode. Og jeg trenger ikke vite det om mine heller, men jeg håper jo de er eldre enn 13.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:47   #48
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

OM ett behov for prevensjon melder seg vil jeg at hun skal bruke kondom pga sykdommer

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:08   #49
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nå har jeg tenkt, og min konklusjon er at jeg ville følt meg totalt mislykket som mor hvis min 13-åring 1) hadde sex og 2) holdt det skjult for meg. (I rettferdighetens navn måtte hun ha gjort 2 for å kunne gjennomføre 1 da, så de henger nødvendigvis sammen.) men hvis hun har sex som 13-åring, så vil jeg 1000 ganger heller at hun bruker piller enn at hun ikke gjør det, så da håper jeg hun oppsøker helsesøster og får det der.

Så ja, selv når jeg setter mitt eget barn inn i ligningen, opplever jeg det som riktig å gi piller til barn som ber om det. Jeg tar det for gitt at helsesøster da snakker med barnet, både om muligheten for å snakke med mamma og om alternativet å kutte ut sex. Jeg håper også hun kontakter barnevernet i tilfeller der det er mistanke om overgrep. (Kanskje det er faren 13-åringen er redd for å bli gravid med ...)

Signerer

Når det er sagt så håper jeg Størsta er smart nok til å vente lengst mulig. Vi har snakket såvidt om temaet, og siden hun nærmest brekker seg av å høre/snakke om sex så håper jeg ikke det blir aktuelt i praksis på en stund enda.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:09   #50
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ah, ok.
Heldigvis finnes medikamenter som gir oss muligheten til å tukle med naturen, tenker jeg.

Ja, de trengs i aller høyeste grad fordi vi alt har tuklet med naturen... men det er forskjell på "livsnødvendigheter" og p-piller vil jeg nå si, og spesielt å ha en seksuell lavalder, loven tilsier vel at voksne får vite om barna gjør noe ulovlig (iform av stjeling osv) - men å gi p-piller uten at foreldrene er greit - bakvendt og merkelig synes nå jeg. Da kan de vel få pils og røyk også av samme personer da, for ungdommen drikker og røyker jo alikevel, så unngår de at de drikker druesprit.

Jeg sa nå alikevel hvordan jeg ville tatt stilling til det som foreldre, poenget var jo at man tydlig ikke får tatt stilling til det.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:15   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ja, de trengs i aller høyeste grad fordi vi alt har tuklet med naturen... men det er forskjell på "livsnødvendigheter" og p-piller vil jeg nå si, og spesielt å ha en seksuell lavalder, loven tilsier vel at voksne får vite om barna gjør noe ulovlig (iform av stjeling osv) - men å gi p-piller uten at foreldrene er greit - bakvendt og merkelig synes nå jeg. Da kan de vel få pils og røyk også av samme personer da, for ungdommen drikker og røyker jo alikevel, så unngår de at de drikker druesprit.

Jeg sa nå alikevel hvordan jeg ville tatt stilling til det som foreldre, poenget var jo at man tydlig ikke får tatt stilling til det.

Det er ikke slik at vi trenger masse medikamenter fordi vi har tuklet med naturen.

Og det er ikke ulovlig for trettenåringer å ha sex. Det er ulovlig for noen over 16 å ha sex med noen under.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:17   #52
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Jeg vil tippe at mange av de tretten år gamle jentene som har sex, har det med gutter eller menn som er eldre enn det. Og jeg er skeptisk til å gjøre det lett å skaffe p-piller uten at foreldrene vet om det, nettopp av den grunn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:18   #53
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

For de som ikke vet det: Man er myndig i forhold til helsevesenet når man er 16. Etter det har ikke foreldre krav på å få vite noe som helst. Mellom 12 og 16 er det en glidende overgang. Lovteksten sier ”Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.”

Klargjørende artikkel: http://tidsskriftet.no/article/443890/

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:21   #54
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og det er ikke ulovlig for trettenåringer å ha sex. Det er ulovlig for noen over 16 å ha sex med noen under.

Jah....godt ikke svigers brydde seg.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:22   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Jeg får helt angst av slike tråder.
Sex? Mine barn?

Men. Jeg håper jo så klart at min datter ikke har sex i så ung alder. Men om det likevel skulle skje, så synes jeg p-piller er en lur ting ™.

De er jo barn enda, når de er 13. Men samtidig er det nok stor forskjell på 13 åringer også. Selv om jeg uansett mener de er for unge til å ha sex.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:24   #56
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Tanken på å informere mamma og pappa var ikke i mitt hode. Og jeg trenger ikke vite det om mine heller, men jeg håper jo de er eldre enn 13.

Ikke mitt heller, men en 12-13-årings hode er nå skrudd sammen litt annerledes enn en 16-18-årings hode. En 13-åring er i tidlig tenårene, fremdeles et barn, tenker som et barn og trenger foreldrene sine mer enn det større barn/unge voksne gjør.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 18:21   #57
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke slik at vi trenger masse medikamenter fordi vi har tuklet med naturen.

Og det er ikke ulovlig for trettenåringer å ha sex. Det er ulovlig for noen over 16 å ha sex med noen under.

Følger ikke helt med på det, siden jeg ikke har noen på den alderen og mener reglene da vi var unge var at det var 16 års grense uansett...

Uansett så har vel vi voksne bestemmelserett på andre medikamenter til barna under 16/18?

Ikke helt oppdatert da det ikke er noe tema enda uansett.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 18:21   #58
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ja, de trengs i aller høyeste grad fordi vi alt har tuklet med naturen... men det er forskjell på "livsnødvendigheter" og p-piller vil jeg nå si, og spesielt å ha en seksuell lavalder, loven tilsier vel at voksne får vite om barna gjør noe ulovlig (iform av stjeling osv) - men å gi p-piller uten at foreldrene er greit - bakvendt og merkelig synes nå jeg. Da kan de vel få pils og røyk også av samme personer da, for ungdommen drikker og røyker jo alikevel, så unngår de at de drikker druesprit.

Jeg sa nå alikevel hvordan jeg ville tatt stilling til det som foreldre, poenget var jo at man tydlig ikke får tatt stilling til det.

Det er ikke slik at vi har behov for medikamenter fordi vi har tuklet med naturen. Hvor tar du det fra?

Sammenligningen din med sprit og røyk er helt hinsides, forøvrig. Det er ikke ulovlig med sex under seksuell lavalder og man kan fint få til å lage barn selv om man ikke er fyllt 16.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke mitt heller, men en 12-13-årings hode er nå skrudd sammen litt annerledes enn en 16-18-årings hode. En 13-åring er i tidlig tenårene, fremdeles et barn, tenker som et barn og trenger foreldrene sine mer enn det større barn/unge voksne gjør.

Det er jeg enig med deg i Skremmern. Men jeg tror ikke nødvendigvis at de på 12-13 år som faktisk er, eller vurderer å bli, seksuelt aktive er noe mer villig til å dele dette med foreldrene sine enn de på 16-18. Jeg tenker at dette slett ikke er en situasjon som er normen for jenter i den alderen og at de kanskje ikke kan sammenlignes med den jevne 12-13åring . Samtidig registrerer jeg at Katta sier at dette er vanligere enn vi tror.

Bare for å presisere: Jeg applauderer ikke tidlig sexuell debut. Det tror jeg ingen normalt oppegående foreldre gjør. Men jeg tenker at om det er noen i den alderen som er kommet dit at dette er aktuelt, er p-piller bedre enn uønsket graviditet.
Jeg tror ikke at man skal være så naiv at man tror at alternativet til å få utdelt p-piller av legen uten at foreldrene blir informert er at barnet på 12-13 tar kontakt med forelderen, forteller at hun planlegger å ha sex og dermed får forståelse for dette og legetime blir bestilt.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 18:25   #59
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Presiserer: Jeg sier ikke at det er vanlig. Jeg sier at det ikke er bare i de dårlige familiene det skjer.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 18:28   #60
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Det blir å velge mellom to onder, og da velger jeg selvfølgelig bruk av p-piller uten at jeg som mor er informert enn at det skulle endte med svangerskap i trettenårsalderen

Ideelt sett bør de vente med å være seksuellt aktive, men det er nå engang slik at det ikke er alltid tingene skjer slik vi foreldre ønsker...

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no