Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mosjonsløp og monopol

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 11:05   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mosjonsløp og monopol

Friidrettsforbundet mener at de har krav på inntekter av all friidrett som bedrives i Norge.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3612356.ece

De hevder altså at det ikke er LOV å arrangere mosjonsløp - at de som friidrettsforbund har enerett på dette.

Tilsvarende sak fra i fjor:

http://www.ht.no/sport/article576168.ece

Kan noen gi meg ETT godt argument for at dette kan stemme? De kan da ikke ha monopol på sånt??

Nå kjører man frem Holmestrand maraton som sak her, fordi det er en ekstra god historie: Overskuddet går til kreftsaken. Men om pengene nå går til et idrettslag, en bedrift, en dugnadsgjeng eller en stor, profesjonell aktør så er da det akkurat det samme?

Det arrangeres i dag et flott mangfold av mosjonsløp. Bakkeløp, karuselløp (flere løp i en sesong med samme opplegg og løype), maraton til fjells og ved fjord, med 1000-vis og med 10 deltagere, i gater og langs landeveien. 10 000-vis av unge og gamle får flotte idrettsopplevelser, uansett form. Man får mål å trene mot, motivasjon, samvær med "likesinnede", og det er fantastisk demokratisk: Gode og elendige, hvermannsen og Stordalen på samme startsstrek.

Og så sitter det noen sure, gamle pamper og vil at de skal "eie" alt sammen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:09   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Jeg syns det virker helt hull i hodet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:10   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det virker helt hull i hodet.




Sitat:

Vi mener at som idrettsforbund så har vi eierskap til det som foregår av idrett i Norge, sier Hansen til Nettavisen

Dette blir bare idiotisk spør du meg. Det er da virkelig ingen som har eierskap til alt det som foregår av idrett.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:12   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Høres ut som tvangsidrett snarere enn friidrett spør du meg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:13   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Jeg må si at jeg har veldig allergi mot pamper og store, mektige forbund. De lever jo sitt eget liv etter hvert, med sine "ting" og det hele. Stat i staten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:39   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Sitat:

Vi mener at som idrettsforbund så har vi eierskap til det som foregår av idrett i Norge, sier Hansen til Nettavisen

For noe forferdelig vas!

Det må da være lov å drive med idrett i dette landet uten å være en del av et idrettsforbund. Jeg trener så mye jeg vil uten å spørre noen faktisk.

Hvis noen vil starte et idrettsarrangement så må de da få lov til det, uansett hva pengene skal gå til, så lenge alle som deltar kan få info om det og det er ryddige forhold ellers med tillatelser og what not.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:44   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:00   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Her er forslaget:

http://www.friidrett.no/organisasjon...3/Forslag6.htm

Årslisensen skal første året koste fra kr. 375,- for utøvere 13 år og eldre og kr. 0,- for barn 0 -12 år.Størrelsen på engangslisensen er 25 % tillegg til startkontingenten for det aktuelle arrangement, begrenset maksimum kr. 150,-.

I stafetter/lagkonkurranser helt eller delvis utenfor bane skal det betales en særskilt engangslisens for hvert lag. Engangslisensen i stafetter skal være kr. 10,- pr deltaker på laget og maksimalt kr. 150,-. Engangslisensen for stafetter innkreves av den enkelte arrangør sammen med påmeldingsavgiften.



Begrunnelsen for denne lisensen er bl.a.Dette betyr at Norges Friidrettsforbund må utarbeide kvalitetskrav og sertifiseringsordninger til de ulike arrangement som er i regi av organisasjonen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:07   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Friidrettsforbundet mener at de har krav på inntekter av all friidrett som bedrives i Norge.

Jeg synes kanskje at man burde ha en eller annen form for søknad/kontroll på den type løp man måtte betale deltakeravgift på. Dette for å hindre at man fikk noen som arrangerte løp og stakk pengene i sin egen lomme i etterkant. Jeg er usikker. Jeg er i alle fall vant til å tenke at hvis det står noe om at pengene går til x eller y, av bøsseinnsamlinger eller salgsobjekter så er det en eller annen form for kontroll på det. Men kjenner selv at jeg blir usikker når jeg skriver det, det er noe med byrokrati etc

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:09   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Ja, argumentet deres er at de skal utarbeide en sertifisering. Masse byråkrati, altså.

Svindel vil vel kunne forekomme her som ellers, men da får det ordnes opp i der det forekommer (ved hjelp av anmeldelser og vanlig fremgangsmåte).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:12   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Svindel vil vel kunne forekomme her som ellers, men da får det ordnes opp i der det forekommer (ved hjelp av anmeldelser og vanlig fremgangsmåte).

Sånn generelt sett er vi - forbrukere av både varer og tjenester - godt beskyttet i Norge. Om det skal være sånn, eller om det bør være sånn er selvfølgelig en diskusjon, men jeg vil si at det er sedvane at det på større arrangementer er en eller annen form for kontroll. Eksempelvis må man ha godkjenning fra lotteritilsynet for å selge lodd.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:13   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Jeg har vært med å arrangere idrettsarrangement under en forbundsparaply. Det som er positivt med det er at det stiller krav til sikkerhet, medisinsk personell og en mengde annet som gjør at deltakerne kan være sikre på at alt dette er i orden. Og det er endel jobb med dette som jeg syns forbundene skal betales for gjennom medlemsavgift eller liknende. Deltakerne er også da forsikret gjennom forbundet tror jeg.

Men jeg liker fremdeles ikke holdningen med at man "eier" en sport. De kunne lagt fram dette på en mye mer diplomatisk måte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:09   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Sånn er det innenfor ryttersport også.
Og på den ene siden er det bra for det sikrer seriøsiteten og at sikkerheten blir ivaretatt. På den andre siden er regelverket utrolig rigid og i vært liten grad tilpasset små klubber i Gokk.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 14:01   #14
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Jeg synes det er ren idioti og egnet til å kverke alle initiativ til å folket mer i aktivitet. :kortfattet: Jeg hisset meg opp allerede i fjor da de sparket mot Tårnløpet (den andre linken omhandler jo Tårnløpet som arrangeres her jeg bor). Tårnløpet er et flott initiativ, og jeg håper inderlig det får bestå i dagens form. Har store planer om å delta i år.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 14:37   #15
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Nå sier idrettsforbundet at friidrettsforbundet tolker loven feil:
http://www.nrk.no/sport/forbundet-be...ekt-1.10998865

Sitat:

Vårt lovverk regulerer ikke arrangementer i regi av private. Det omtalte maratonarrangementet i Horten er således ikke omfattet av NIFs lov. I brevet fra friidrettskretsen til arrangøren er NIFs lov ikke korrekt anvendt

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 14:57   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Uansett er nå ikke NIFs lov Norges lov.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:39   #17
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uansett er nå ikke NIFs lov Norges lov.

Nei, jeg tror at jeg som privatperson kan gjøre hva jeg vil innenfor idrett (men at jeg må forholde meg til et byråkrati i forhold til å stenge veier, ha nødutganger nok i lokalet hvor jeg skal dele ut premien, føre regnskap hvis jeg tar inn over x antall kroner etc). Men hvis jeg arrangerer noe innenfor rammen av "mitt lag" og det laget er tilknyttet NIF, så må jeg følge deres vedtekter?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:41   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mosjonsløp og monopol

(Jeg skrev først og leste artikkelen etterpå, må nesten tilføye det ettersom jeg sier det samme som står der. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no