Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-13, 17:55   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg er fascinert av de siste dagers diskusjoner om kjerringsko og om hvordan vi bruker klesstil til sette merkelapper på folk. Vi er alle voksne her inne, og de fleste ser ut til å mene at vi må tåle å lese folks utilslørte meninger om hvordan man kler seg og hva man synes er fint eller ikke - selv når det blir brukt nedlatende ord på det som for eksempel harry og kjerring. Kjerringskotråden er et godt eksempel på at hva vi definerer som dette og hint varierer noe enormt, og de fleste vil sikkert klare å finne noe å bli snurte over om de nå ønsket det, eller noen å være enige med når det gjelder andres kjerringhet.

Det jeg sliter litt med er å godta at det er uproblematisk å snakke på denne måten. Vi ønsker jo forhåpentligvis ikke at barna våre skal snakke på lignende måter om sine venners stil og potensielt bidra til mobbing og klasseskiller på skolen (for slikt har utvilsomt noe å gjøre med økonomi også). Jeg er vokst opp med dårlig råd i et velstående område, og fikk høre utallige ganger hvor stygge og teite mine hjemmesydde eller billigbillige klær var - i motsetning til alle andres monclair og isba. Når slutter slikt å være dårlig kotyme og når er det greit å sjonglere med slike merkelapper for moro skyld? Jeg regner med at det er flere enn meg som, selv om man klarer å heve seg over det og ikke ønsker å framstå som å ha lange tær, får det litt kjipt et sted når den ny fine kjolen din blir kalt kjerringaktig eller harry? Det lureste er jo bare å registrere at vi har ulik smak og bli ferdige med det, og det går sikkert greit for de fleste, men det er jo helt sikkert noen som ikke synes det er så lett å heve seg over slikt.

Jeg liker tråder som tipser om fine klær og hvor man kan få inspirasjon til stil og fint design, men får litt dårlige vibber av tråder som kjerringskotråden, selv om den jo har et humoristisk utgangspunkt (og dette er på ingen måte noen kritikk av trådstarter men av en tone eller form som er gjengs her på fp). Jeg vet jeg selv har deltatt, og jeg vet at jeg ikke trenger å lese slike tråder hvis jeg misliker dem, og jeg har egentlig ikke et stort problem med det (er med på leken og tåler steken osv), men jeg synes de ville være interessant med en ordentlig diskusjon om dette. Utviser vi slett folkeskikk i slike diskusjoner, selv om vi knegger?

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 19-02-13 kl 18:08.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:00   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Økonomi tror jeg i grunnen ikke spiller inn i hvert fall.Det vises frem en masse her (selges også) som jeg synes er både dillete og fjollete og bent frem stygt som er sjokkerende dyrt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:02   #3
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Nei, det er jeg for så vidt enig i når det gjelder hva det blir vist til her inne - jeg tenkte mer på økonomi når det gjeldt paralellen til barn som er opptatt av hva andre barn har på seg. Det er uansett et underordnet poeng.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:07   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

En ting er hva jeg kan få meg til å si i tråder her inne, og da setter jeg ofte ting veldig på spissen, en helt annen ting er hva jeg sier og ikke sier irl, ikke minst til mine barn. Og når det kommer til syvende og sist, setter jeg alltid mest pris på fordomsfrie, usnobbete og ikke-nedlatende mennesker som tør å være seg selv - med eller uten kjerringsko.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:12   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg er enig med Madicken. I diskusjonsforum med tråder der man diskuterer en stil opp mot en annen, pleier jeg å si hva jeg mener. Jeg ville aldri finne på å kommentere folks antrekk IRL uten å bli spurt.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:13   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Nei, det er jeg for så vidt enig i når det gjelder hva det blir vist til her inne - jeg tenkte mer på økonomi når det gjeldt paralellen til barn som er opptatt av hva andre barn har på seg. Det er uansett et underordnet poeng.

Men er dette en paralell? Jeg synes ikke alltid man skal blande kortene på denne måten. Fordi man som voksen uttaler seg om hva man selv synes er pent/mindre pent, kjerring/fjortis så betyr det jo ikke at man er dårlig rollemodell og også snakker om slikt rundt barna sine? De fleste er såpass veloppdragne at de vet når slik prat passer seg og ikke.
Når det er sagt, tror jeg jo Sønnemannen etterhvert sikkert får god innsikt i hva foreldrene hans liker og ikke liker når det kommer til klær, interiør, biler, musikk, kosthold etc. uten at vi har inkludert ham i slike valg eller rakket ned på andres valg. Jeg tror ikke barn blir helt uberørt av foreldrenes referanser uansett hvor diskret man er ovenfor dem.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:15   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

En ting er hva jeg kan få meg til å si i tråder her inne, og da setter jeg ofte ting veldig på spissen.

Men er det rikitig at vi kan tillate oss å ha andre grenser for hva som er god skikk her enn i rl? Det er jo tråder som ligger åpent tilgjengelig for alle og enhver. Skal vi kapitulere for det faktum at folk flest tillater seg mer på nett enn i rl? (Dette er jo en mye større diskusjon enn det som handler om kjerringklær, men dog.)

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:16   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg er enig med Madicken. I diskusjonsforum med tråder der man diskuterer en stil opp mot en annen, pleier jeg å si hva jeg mener. Jeg ville aldri finne på å kommentere folks antrekk IRL uten å bli spurt.

Enig. Jeg syns det er temmelig uproblematisk å bruke betegnelser som kjerring og tantete om KLÆR og SKO (ikke om mennesker) når man diskuterer på nett. Jeg oppfatter ikke de begrepene som så voldsomt stigmatiserende i den sammenhengen, og lever fint med jeg helt sikkert har både klær og sko som noen andre ikke liker/syns er kjerring.

Det er ikke så veldig annerledes enn å diskutere interiør og si at en ikke liker fototapet eller hvite vegger, hvis en skal være redd for å si hva en mener om sånne ting i en diskusjon med stort sett fremmede på nett så blir det jo helt meningsløst. Like meningsløst som å ta aeg nær av at noen har en annen smak.


Sist redigert av Filifjonka : 19-02-13 kl 18:21.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:16   #9
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men er det rikitig at vi kan tillate oss å ha andre grenser for hva som er god skikk her enn i rl?

Jeg synes det, men er klar over problemstillingen du viser til, og prøver derfor å holde meg innenfor noenlunde grenser for normal folkeskikk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:17   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men er dette en paralell? Jeg synes ikke alltid man skal blande kortene på denne måten. Fordi man som voksen uttaler seg om hva man selv synes er pent/mindre pent, kjerring/fjortis så betyr det jo ikke at man er dårlig rollemodell og også snakker om slikt rundt barna sine også?
Når det er sagt, tror jeg Jo Sønnemannen etterhvert sikkert får god innsikt i hva foreldrene hans liker og ikke liker når det kommer til klær, interiør, biler, musikk, kosthold etc. uten at vi har inkludert ham i slike valg eller rakket ned på andres valg. Jeg tror ikke barn blir helt uberørt av foreldrenes referanser uansett hvor diskret man er ovenfor dem.

Jeg tenker ikke på hvordan vi er som rollemodeller, jeg tenker på at vi har en ide om at en slik måte å snakke på er noe barn ikke må gjøre, men på et eller annet tidspunkt på vei fra barn til voksen synes vi jo tydeligvis det blir greit at man gjør det. Hvorfor det?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:19   #11
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg setter diskusjonen her inne under tulletrådmerkelappen, der man kan fjase med ulike stiler, og som det var påpekt mot slutten av kjerringskotråden, så var det vel fint lite som ikke hadde fått gjennomgå, uavhengi av pris.

Jeg ville aldri fjaset slik med barna mine, venner, eller på jobben om andres klær. Selv om vi unektelig hadde en lunsj hvor vi holdt på å dette av stolen når nær innpå 90 % av jobbens kvinner hadde stjerneskjerf i en eller annen utgave. Men det blir mer selvironi.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:24   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Eg reagerte og på kjerringskotråden, ikkje bare merkelappen "kjerring" om sko og stil, men på ein tråd - humoristisk eller ikkje - kor houvdtemaet er at andre folk har "dårleg smak". Ein ting er om det blir sagt at "slike sko er litt kjerring" eller "litt harry" i ein tråd om sko - generelt - men eg stussa over kjerringskotematikken. Nå har eg ikkje lese meir enn første sida i tråden, men eg er veldig einig i det du skriv, Tangina, om å diskutere andre sin stil og smak på ein så negativ måte.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:40   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Det at dere ikke sier sånt i RL hjelper ikke så mye er jeg redd. Jeg er jo ikke så stilsikker at det gjør noe. Og jeg er vel strengt tatt ikke så opptatt av det heller, men jeg er såpass usikker på hvordan andre oppfatter meg og hvordan jeg ser ut at tanken på at folk tenker at jeg kler meg kjerringaktig gjør at jeg får mest lyst til å bure meg inne.

Jeg er enig i at man må få si det man mener og spisse dette. Men jeg synes det er stor forskjell på å si at "jeg synes ikke hvite vegger er så fint" eller "jeg foretrekker sko med høye hæler" og "hvite vegger er kjedelig og vitner om at man ikke kan kombinere farger" eller "sko av x, y og z merke er kjerringsko". Nå er det selvfølgelig mulig at kjerring for noen er synonymt med "voksen dame", men for min del er det et vesentlig mer negativt ladet ord.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:44   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg er enig med Katta. Jeg fikk veldig dårlige vibber av kjerringskotråden og syntes ikke den var humoristisk i det hele tatt. Det er noe med måten man ordlegger seg på, som Katta sier. Selv sitter jeg her og føler meg ganske ille til mote, faktisk. Jeg bryr meg ikke så mye om mote, men det betyr ikke at jeg synes det er ok at folk går rundt og mener så himla mye om klærne jeg går i.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:48   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg tar det til etterretning at noen opplever det sånn, og har ikke så stort behov for å delta i kjerringskotråder at jeg ikke godt kan la det være. Men jeg syns jo innerst inne at det er veldig hårsårt å ta seg nær av hva noen på et diskusjonsforum syns om skomerker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:52   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg bryr meg ikke om at folk ikke liker skoene mine, det er helt greit, det, altså. Men det er noe med stemplingen og den skjulte latterliggjøringen som jeg synes er ugrei uten at jeg helt klarer å sette ord på hva det er jeg ikke liker ved det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:52   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men er det rikitig at vi kan tillate oss å ha andre grenser for hva som er god skikk her enn i rl? Det er jo tråder som ligger åpent tilgjengelig for alle og enhver. Skal vi kapitulere for det faktum at folk flest tillater seg mer på nett enn i rl? (Dette er jo en mye større diskusjon enn det som handler om kjerringklær, men dog.)

I diskusjoner i RL som bare går på stil og klær, så er jeg ikke redd for å bruke betegnelser som "harry" og "kjerring". (Mulig det er en dialektgreie, for jeg tror ingen ville oppfattet dem som spesielt ille muntlig.) Ei heller om mine egne klær/sko. Og det er der jeg synes forskjellen på barn og voksne går, for jeg kan vite at jeg kun diskuterer plaggene, og ikke personer som evt. har dem på. Det gjelder jo for egen del også. Jeg prøver nok ikke å si så mye om hvem jeg er med måten jeg kler meg på.

Jeg synes det er helt greit at noen sko er kjerringsko, og kunne virkelig ikke brydd meg mindre om en del av skoen mine faller i den kategorien.

Og jeg synes ikke kjerringskotråden er verre enn de aller fleste interiørtråder her inne, f eks. Man bør ikke være ømskinnet om man liker shabby chic, f eks.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:53   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg prøver generelt sett å oppføre meg likt i RL som på nett. Det går selvfølgelig ikke bestandig, det er noe med tonefall, stemme, diealekt etc

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men er dette en paralell? Jeg synes ikke alltid man skal blande kortene på denne måten. Fordi man som voksen uttaler seg om hva man selv synes er pent/mindre pent, kjerring/fjortis så betyr det jo ikke at man er dårlig rollemodell og også snakker om slikt rundt barna sine?

Begge ungene mine kan lese og vet "hvem jeg er" (jeg bruker samme avatar uansett hvor jeg er, hvis jeg har noen), så de kan godt lese hva jeg skriver. (De er kun interessert hvis det er noen i som har kommentert hvor søte de er da. Men snart, blir de nok kjempeinteressert i hva jeg, deres mor, mener om surrogati. Eller kanskje ikke.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 18:58   #19
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg bruker vel aldri ordet kjerring muntlig, tror jeg, spesielt ikke om andres klesstil. Shopper jeg sammen med andre, hender det at vi bruker ordet om enkelte klesplagg. Jeg synes heller ikke det er noe å ta seg nær av, det er jo f.eks andre som mener at Converse og over 40 er nokså krampaktig.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:04   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Harry, trendy, tantete, kjerring, kul osv: klær og merkelapper

Jeg er enig med Niobe her også jeg.

Jeg synes man må "lighten up" litt, altså. Som jeg skrev i den andre tråden: Det jeg liker blir ikke umiddelbart kjerring fordi noen her inne, eller en venninne for den saks skyld, skulle mene jeg så kjerring ut. Og ja, vi diskuterer slikt irl i vennekretsen min, og jeg vet utmerket godt at jeg eier plagg flere av mine nærmeste venner aldri ville vist seg levende i, og vice versa. Når vi diskuterer klær og interiør, eller musikk og film for den saks skyld, er det ingenting i veien for å mene, og si høyt, at leopardarbåndet mitt og ørepynten min er tantete og ser ut som noe jeg har arvet fra min amerikansierte bestemor med hang til gigajuggel. Også kan jeg si at jeg synes jeg at flere av mine venninner har kjip film- og tvsmak og liker kjerringfilmer/hver gang vi møtes etc..

Jeg synes ikke man skal flagge sin mening uoppfordret, det er ikke særlig takfullt eller sjarmerende, men når man blir spurt (slik som i kjerringskotråden), må det være OK.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no