Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tips til fin fest-drakt til voksne?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-09, 14:22   #21
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis jeg skal spare til en ny bunad blir det aldri. Men jeg kan jo kjøpe en brukt. Allikevel har jeg en stor sperre når det gjelder å bruke så mye penger på et PLAGG altså, vi trenger så mye annet. Kunne reist på en fin ferie til den prisen også. Huff. Men jeg har jo alltid hatt lyst på ... *tenke*

Sånn må du ikke tenke. Det er alltid noe annet man kan bruke pengene på.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 14:22   #22
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis jeg skal spare til en ny bunad blir det aldri. Men jeg kan jo kjøpe en brukt. Allikevel har jeg en stor sperre når det gjelder å bruke så mye penger på et PLAGG altså, vi trenger så mye annet. Kunne reist på en fin ferie til den prisen også. Huff. Men jeg har jo alltid hatt lyst på ... *tenke*

Et argument for å kjøpe bunad (gjerne brukt) er at den kan gis den videre til barn eller barnebarn. "Denne bunaden har jeg etter oldemor Iset!" Jeg gjetter på at kvaliteten på Sparkjøpdrakten står i forhold til prisen, og da er det ikke et plagg som kan gå i arv. Den er heller ikke laget slik at den kan syes inn, ut, opp og ned som de fleste bunader er.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 14:28   #23
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Venninna mi har ønsket seg bunad lenge. Jula for 2 år siden var mannen hennes og opprettet en "bunadskonto" til henne. Der har de lagt inn penger nå og da, i tillegg til jul og bursdager.

Nå er hun nesten i mål.
Bare et tips.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 14:29   #24
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

http://www.tronderdesign.no har veldig fine drakter - men de koster sikkert nærmere 10.000 vil jeg tro.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 14:33   #25
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg tror jeg har diskutert det her inne før, fikk en deja vu-følelse jeg også. Skulle kanskje søkt før jeg la ut tråden, men det betyr jo ingenting.

Nei, for all del. Jeg glemte å legge ved også, det var altså litt morsomt ment.

Og for å være litt alvorlig, jeg husker at du har spurt om dette før, både ved en og to anledninger, noe som er et bevis på at dette er tanker og ønsker du har hatt lenge. Du har tidligere fått råd om at du kan spare, men jeg ser at i den økonomiske livssituasjonen du er nå så er det ikke enkelt-penkelt å hoste opp 30000 kroner til en bunad. Ikke 15000 kroner heller. Så hva om du har to tanker i hodet på en gang, først en konto som du kaller bunadskontoen din, hvor du kan sette inn bittelitt nå og da, bursdagsgaver, julegaver etc. Det er den langsiktige bunadsparingen din, som du gjerne kan ha et 10-15-20-års perspektiv på. I mellomtiden kjøper du en billigere festdrakt, a la sparkjøp, som du kan være stolt av, kose deg med og nyte nå. Om 10-15-20 år er den sikkert så slitt at du med god samvittighet kan tømme bunadskontoen og kjøpe deg akkurat den drakten du har lyst på.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 14:35   #26
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Hvis du syns sparkjøpdrakten er fin, så er vel det nok? Det er jo du som skal bruke den og da betyr det lite hva andre syns. Jeg tenker at det er mange fine kjoler jeg heller ville kjøpt for 2000 kroner, men det er jo meg.

Jeg har hatt bunad siden konfirmasjonen og jeg syns det var en veldig lur investering. Det er det eneste plagget jeg planlegger å beholde ut livet og som i tillegg kan gå i arv til barn og barnebarn. For meg er den mye mer verdt og mye mer varig enn både oppussing og utstyr til ungene. Jeg har brukt den i flere brylluper og hver 17. mai (unntatt da jeg var gravid og året etter) og jeg får ordentlig høytidsfølelse av å kle meg i det tradisjonsrike plagget med sølv og alt som hører til. Jeg vil anbefale å spare til bunad hvis du ønsker deg det.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:06   #27
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Jeg ville heller spart til bunad (noen hundrelapper i måneden på autotrekk) og kjøpt en fin kjole nå - f.eks. spesialsydd fra en av sydamene som "florerer" på nettet for tiden?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:18   #28
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og for å være litt alvorlig, jeg husker at du har spurt om dette før, både ved en og to anledninger, noe som er et bevis på at dette er tanker og ønsker du har hatt lenge. Du har tidligere fått råd om at du kan spare, men jeg ser at i den økonomiske livssituasjonen du er nå så er det ikke enkelt-penkelt å hoste opp 30000 kroner til en bunad. Ikke 15000 kroner heller. Så hva om du har to tanker i hodet på en gang, først en konto som du kaller bunadskontoen din, hvor du kan sette inn bittelitt nå og da, bursdagsgaver, julegaver etc. Det er den langsiktige bunadsparingen din, som du gjerne kan ha et 10-15-20-års perspektiv på. I mellomtiden kjøper du en billigere festdrakt, a la sparkjøp, som du kan være stolt av, kose deg med og nyte nå. Om 10-15-20 år er den sikkert så slitt at du med god samvittighet kan tømme bunadskontoen og kjøpe deg akkurat den drakten du har lyst på.

Et glimrende forslag!

Og om du ønsker deg brukt bunad (hva i all verden kan være argumentene MOT å kjøpe brukt? ), så vet jeg at Hønni kjenner til noen som selger brukte bunader!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:20   #29
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg ville heller spart til bunad (noen hundrelapper i måneden på autotrekk) og kjøpt en fin kjole nå - f.eks. spesialsydd fra en av sydamene som "florerer" på nettet for tiden?

Også et godt forslag.
Jeg tipper du kan få en sydame til å sy en drakt til deg også, av ullstoff, bomull, lin i et enkelt bunads/drakt preget mønster til et par tusenlapper - da blir den unik for deg.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:25   #30
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tipper du kan få en sydame til å sy en drakt til deg også, av ullstoff, bomull, lin i et enkelt bunads/drakt preget mønster til et par tusenlapper - da blir den unik for deg.

Det synes jeg var et godt forslag. (Og så må jeg bare fnise litt av kommentarene som alltid kommer - at ingen festdrakter er fine og det bare er "the real thing" som er bra nok. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:35   #31
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

(Og så må jeg bare fnise litt av kommentarene som alltid kommer - at ingen festdrakter er fine og det bare er "the real thing" som er bra nok. )

I denne tråden ser jeg bare denne kommentaren:

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

JJeg synes festdrakter er helt fint på barn, men ikke voksne.

Her står det ikke noe om at det bare er bunad som er bra nok.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:37   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Her står det ikke noe om at det bare er bunad som er bra nok.

Nei, det er mulig jeg var litt snar der. Jeg tenkte bl.a. på din kommentar til den første drakten det kom bilde av, og det jeg leser som et generelt "bunadspress". Men det er jo mulig at dere leser Iset helt riktig, altså, og at det er "ekte" bunad hun innerst inne vil ha.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:41   #33
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, det er mulig jeg var litt snar der. Jeg tenkte bl.a. på din kommentar til den første drakten det kom bilde av, og det jeg leser som et generelt "bunadspress". Men det er jo mulig at dere leser Iset helt riktig, altså, og at det er "ekte" bunad hun innerst inne vil ha.

Jeg likte ikke Sparkjøpdrakten, men jeg synes det finnes flere fine festdrakter.

Jeg har inntrykk av at Iset (hvis hun kunne se bort fra hva det koster) ønsker seg en forseggjort drakt/bunad som ligger i en litt annen prisklasse enn Sparkjøpdrakten.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:42   #34
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Iset: Jeg er i hvertfall IKKE en av vennene som syns det er galt med brukt bunad. Synes ikke det har noe å si i det hele tatt, annet enn at det er helt supert om det går an å spare penger.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 15:44   #35
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Det eneste skumle med brukt bunad er tanken på de folka som stjal bunaden til Hønnis mor, synes jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 16:32   #36
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til fin fest-drakt til voksne?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

I denne tråden ser jeg bare denne kommentaren:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.
JJeg synes festdrakter er helt fint på barn, men ikke voksne.

Her står det ikke noe om at det bare er bunad som er bra nok.

Jeg mente ikke å si at ingen festdrakter er fine. Jeg synes bare ikke slike Sparkjøp festdrakter er fint til voksne.
Jubileumsdrakta til Oslo er jo fin og den klassifiserer vel ikke som bunad?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no