Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-06, 20:12   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

Har du lest den? Hva synes du?

Jeg har akkurat lest den ut, og sitter igjen med litt blandede følelser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:15   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Den er det mange år siden jeg leste og jeg likte den godt da jeg leste den. Det kan jo bl.a. skyldes den fantastiske teateroppsetningen jeg så i London på et pubteater, Finsborough Theaterclub. Det var vanvittig bra teater.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:21   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest den (men på norsk). Og syntes det var en veldig symbolsk bok. Jeg syntes jeg hadde stort utbytte av å vite noe om Oscar Wilde, det at han var homofil og at det var noe han måtte holde skjult syntes jeg var et tema som gikk igjen i boken. Jeg tenkte også mye på dette med personlighetsforstyrrelser når jeg lese boken.

Hva synes du?

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:21   #4
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste den som tenåring og likte den godt da. Har ikke lest den siden, men veilederen min på mastergraden er Oscar Wilde-ekspert, hvis det kompenserer litt.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:25   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den var rar og sær, og likte den godt. Det er en sånn bok som sitter i lenge etter at du er ferdig, og det er det ikke så mange av.

Og som him tror jeg det er mange doble og triple bunner i historien her!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:26   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel. Jeg begynte å lure på mens jeg leste om Oscar Wilde virkelig var homofil, eller om det bare var noe jeg innbilte meg.

Det er lenge siden sist jeg leste den type engelsk språk, så det er mulig at jeg har mistet noe innimellom.

Dessverre følte jeg at historien, tanken bak boken var veldig spennende, men at mye ble borte i altfor detaljerte beskrivelser, altfor "materialistisk" tankegang. (Selv om jeg jo skjønner at det også var mye av poenget. )

Det som nok ga meg mest, var at den beskrev hvordan et menneske forfaller hvis man kun hengir seg til "kjødets lyster" på den egoistiske måten Dorian Gray gjorde det.

Som dere skjønner, jeg sitter her og er ambivalent som bare pokkern.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:33   #7
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skjønner hva du mener, den er herlig og ekkel på en gang.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:38   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JEg har bare sett en gammel filmatisering og det for nærmere 25 år siden, men den gjorde veldig inntrykk på meg den gang da. Det er absolutt en bok jeg kunne tenke meg å lese.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:15   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste den da jeg var tenåring, og det begynner å bli en stund siden. Jeg husker den derfor ikke særlig tydelig, men jeg likte boka den gangen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:29   #10
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg læste den i studietiden (1. omgang) og likte den. Har veldig sans for Oscar Wilde's ironiske samfunn- og menneskesyn.

Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:33   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*gjør meg klar til å lese resten av "Complete Works of Oscar Wilde*

…og sender en takknemlig tanke til min bestemors velfylte bibiliotek.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 16:24   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

Jeg likte den veldig godt da jeg leste den for ca. åtte år siden. Kanskje på tide å hente den fram igjen?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 18:01   #13
Venus
Nybegynner
 
Venus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3
Venus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

Dette er en av favorittbøkene mine (sammen med bl a Mesteren og Margarita av Bulgakov, og Parfymen av Patrick Süskind).

Jeg husker jeg gjenfortalte hele boka for broren min etter at jeg hadde lest den og han ble helt oppslukt bare av gjenfortellingen... Sterk bok, sterkt tema!

Må lese den om igjen, tror det er ti år siden...

Venus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:52   #14
Mayasmum
Fullverdig medlem
 
Mayasmum sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Maidstone, Kent, England
Innlegg: 84
Mayasmum er litt kul
Standard

Sv: Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

veldig flott bok. jeg syntes den handlet mer om tapt uskyld enn sinnslidelser. husk at i tillegg til aa vaere homofil saa var oscar wilde ogsaa dypt personlig kristen og jeg tror boka representerer hans frykt for hva syndene hans kunne foere til.

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 12:47   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

Opprinnelig lagt inn av Mayasmum, her.

veldig flott bok. jeg syntes den handlet mer om tapt uskyld enn sinnslidelser. husk at i tillegg til aa vaere homofil saa var oscar wilde ogsaa dypt personlig kristen og jeg tror boka representerer hans frykt for hva syndene hans kunne foere til.


DET visste jeg ikke, da var det en del som ga litt mer mening for meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:37   #16
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oscar Wildes "The picture of Dorian Gray"

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

JEg har bare sett en gammel filmatisering og det for nærmere 25 år siden, men den gjorde veldig inntrykk på meg den gang da. Det er absolutt en bok jeg kunne tenke meg å lese.

Samme her. Tror jeg legger den på lista over bøker jeg skal lese.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no