Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 10:42   #261
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Og selvfølgelig elsker jeg Comic sans.

Men har du hang til det alternative?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:44   #262
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Før SMS og FB-tida (hine hårde dager), skrev dere dialekt da? I tilfelle hvor?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:47   #263
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

En ting er voksne mennesker med et bevisst forhold til det, men er det bare jeg som bekymrer meg ørlite over at den oppvoksende generasjon er i ferd med å få sitt skriftspråk totalt ødelagt?
Alt er jo godtatt, så hvorfor gidde å skrive korrekt?

Jeg er helt enig med deg i dette. Her i heimen har vi ofte diskusjoner om dette, mye pga ungens særskriving.
Det virker kanskje ikke slik etter mitt tidligere innlegg i denne diskusjonen, men jeg er opptatt av rettskriving, særskriving osv. Jeg har nok ikke tenkt godt nok over at mine få bidrag i FB-statuser har stor påvirkningskraft med tanke på dette. Men det kan godt hende jeg bør tenke over dette, og revurdere mitt FB-skriftspråk.

Det skal også sies at jeg er like bekymret over at kj-lyden i talespråket er på vei bort. Jeg får "krægdain" (følte det passet godt med et dialektord her ) når elevene mine skal på "sjåsken å sjøp sæ sjælihet."

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:48   #264
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men har du hang til det alternative?

Nei, jeg har ikke det. Betyr det at mitt evnenivå stiger eller synker?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Før SMS og FB-tida (hine hårde dager), skrev dere dialekt da? I tilfelle hvor?

Nei. Der ble jeg litt tatt på senga.
Jeg har latt meg påvirke av andre, og bidrar til en negativ trend. *busted*

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:49   #265
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

En ting er voksne mennesker med et bevisst forhold til det, men er det bare jeg som bekymrer meg ørlite over at den oppvoksende generasjon er i ferd med å få sitt skriftspråk totalt ødelagt?
Alt er jo godtatt, så hvorfor gidde å skrive korrekt?


Det tenker jeg også på. Nevøen og niesen min, begge midt i tenårene, har et sjokkerende dårlig skriftspråk og det er tydelig at det i stor grad er preget av dialektskriving. En ting er at de skriver dialekt på FB, men jeg ser at det dessverre ikke begrenser seg til dette.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:58   #266
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Men altså, jeg er mer en gjennomsnittlig opptatt av et godt og korrekt skriftspråk. Jeg er nok også forholdsvis konservativ i språket, selv om jeg anerkjenner, og gleder meg over, at språket er levende og i stadig utvikling. Vår lille flik av språkhistorien blir ikke stående som Fasiten. (Riktignok vil jeg kjempe hardt for å bevare kj-lyden, det får være måte på hvor progressiv man skal være. )

Likevel, det nye i språket vårt de siste årene, er at vi har fått en hel del arenaer hvor man kommuniserer skriftlig med en muntlig stil. Vi har fått noen "sjangre" som ligger i grenselandet mellom muntlig og skriftlig, og det er uhyre interessant å se hvordan vi føler oss fram til å finne ut hvilken form som egner seg der. Med tida tror jeg vil vil se en standardisering i de ulike formatene. Det vil bli én form som dominerer i én-til-én-kommunikasjon med lengdebregrensning, som f.eks. sms og lynmeldingstjenester, og kanskje en annen form i én-til-mange-kommunikasjon med lengdebregrensning som FB-statuser og Twitter, og tilsvarende for formater uten lengdebegrensning. Kanskje forkortelsene blir mer standardisert i formatene med lengdebegrensning, mens man skriver i fulltekst der hvor det ikke er lengdebregrensning? Kanskje blir det mer lydnært i én-til-én-kommunikasjon enn i én-til-mange, eller kanskje det blir den samme formen overalt?

Poenget er at disse formene ikke nødvendigvis er med på å forringe skriftspråket. Vi har bare fått en hel del nye arenaer for skriftlig kommunikasjon som vi ikke hadde før, og ettersom disse arenaene ligger så tett opptil muntlig, uformell kommunikasjon, finner vi andre forventninger til språkform der. Formkravene til de tradisjonelt skriftlige formatene har ikke endret seg, og jeg tror det er de færreste som tror det er greit med dialekt/sms-språk i fagtekster og jobbsøknader, f.eks.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:02   #267
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Skriver du dialekt?
Jeg tror ikke jeg har tenkt over det faktisk, men det kan ha å gjøre med at du ikke utmerker deg noe særlig i så måte. Jeg har nok blitt blind for "normaltrøndersk" siden jeg sliter meg nok gjennom chø, 7, bætt3, zkolonganj osv. Da blir nok dine oppdateringer nærmest for bokmål å regne.

Ja, jeg gjør det. Du er nok prega av livet her oppe, så du ser det ikke så godt.
Men det er dårlig med tall innimellom bokstavene når jeg skriver, 7. (Skal det være mer enn et sjutall?)

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:03   #268
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Nei, jeg har ikke det. Betyr det at mitt evnenivå stiger eller synker?

Det betyr bare at du bryter med generaliseringene. Det er sikkert bra.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:04   #269
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det betyr bare at du bryter med generaliseringene. Det er sikkert bra.

Flott. Jeg liker å bryte litt med forventninger og generaliseringer.

Forøvrig: Det forrige innlegget ditt var meget bra!

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:06   #270
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Det skal også sies at jeg er like bekymret over at kj-lyden i talespråket er på vei bort. Jeg får "krægdain" (følte det passet godt med et dialektord her ) når elevene mine skal på "sjåsken å sjøp sæ sjælihet."

Jeg bekymrer meg ikke over denne type endringer i talespråket, det vil være fånyttes, de er en del av den dynamiske språkutviklingen, og lar seg knappest stoppe.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:09   #271
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg bekymrer meg ikke over denne type endringer i talespråket, det vil være fånyttes, de er en del av den dynamiske språkutviklingen, og lar seg knappest stoppe.

Jeg gjør ikke det ellers, men kj-lyden VIL jeg ha.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:31   #272
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Før SMS og FB-tida (hine hårde dager), skrev dere dialekt da? I tilfelle hvor?

Ja, det gjorde jeg, både chat, og i brevveksling. Jeg og en venninne skrev lange brev til hverandre i timene på videregående(vi gikk i hver vår klasse) på dialekt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:35   #273
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Krepsen... 7 er visst en erstatning for sjø.

Ja, men ingen sier vel "sju" istedet for sjø?
Ser jo enkelte skriver det, men ser ikke helt sammenhengen. Eller er det jeg som ikke har fått med meg at man sier "sju" nå?
Sjø er vel en forkortelse for skjønner du, og sju er?

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:36   #274
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Poenget er at disse formene ikke nødvendigvis er med på å forringe skriftspråket. Vi har bare fått en hel del nye arenaer for skriftlig kommunikasjon som vi ikke hadde før, og ettersom disse arenaene ligger så tett opptil muntlig, uformell kommunikasjon, finner vi andre forventninger til språkform der. Formkravene til de tradisjonelt skriftlige formatene har ikke endret seg, og jeg tror det er de færreste som tror det er greit med dialekt/sms-språk i fagtekster og jobbsøknader, f.eks.

Du er ikke lærer, skjønner jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:44   #275
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Poenget er at disse formene ikke nødvendigvis er med på å forringe skriftspråket. Vi har bare fått en hel del nye arenaer for skriftlig kommunikasjon som vi ikke hadde før, og ettersom disse arenaene ligger så tett opptil muntlig, uformell kommunikasjon, finner vi andre forventninger til språkform der. Formkravene til de tradisjonelt skriftlige formatene har ikke endret seg, og jeg tror det er de færreste som tror det er greit med dialekt/sms-språk i fagtekster og jobbsøknader, f.eks.

Ikke nødvendigvis, som du sier, men sannsynligvis vil det gjøre nettopp det for veldig mange. Tenk bare på den oppvoksende generasjon som bruker mye tid på disse arenaene, hvor påvirket tror du ikke de blir. Mange nok strever mer enn nok med skriftspråket som det er, og når man i tillegg får flere arenaer med et eller annet, for ikke å snakke om mange, kvasi-skriftspråk, åpner det for total forvirring i forhold til hva som er korrekt skriftspråk. Man trenger da hverken å være rakettforsker eller lærer for å skjønne det. I tillegg vil jeg anta at det finnes en del som etter hvert bevisst vil bruke skriftlig dialekt flere steder også, rett og slett fordi de er blitt så vant til det og ikke bryr seg om å skrive korrekt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:51   #276
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du er ikke lærer, skjønner jeg.

Ouch! Jeg vet ikke om jeg skal være glad for at jeg tydeligvis ikke faller inn i din lærerstereotypi, eller fornærmet over at du knegger nedlatende over det du oppfatter som manglende erfaring med å lese elevtekster. Jeg kan jo også velge å henge den feilaktige antagelsen på din manglende vurderingsevne. Jepp, den velger jeg!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:52   #277
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Klart jeg kriver dialekten min. Nå snakker jeg heldigvis riksmål, så de fleste skjønner nok hva jeg skriver uten de helt store anstrengelsene.

Det er egentlig ikke helt sant for 15 år på bygda har ødelagt riksmålet mitt og innimellom høres jeg helt sinnsyk ut..... Men det får ikke slippe til på fb.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:54   #278
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ikke nødvendigvis, som du sier, men sannsynligvis vil det gjøre nettopp det for veldig mange. Tenk bare på den oppvoksende generasjon som bruker mye tid på disse arenaene, hvor påvirket tror du ikke de blir. Mange nok strever mer enn nok med skriftspråket som det er, og når man i tillegg får flere arenaer med et eller annet, for ikke å snakke om mange, kvasi-skriftspråk, åpner det for total forvirring i forhold til hva som er korrekt skriftspråk. Man trenger da hverken å være rakettforsker eller lærer for å skjønne det. I tillegg vil jeg anta at det finnes en del som etter hvert bevisst vil bruke skriftlig dialekt flere steder også, rett og slett fordi de er blitt så vant til det og ikke bryr seg om å skrive korrekt.

Ja, utvilsomt vil dette ha konsekvenser for skriftspråkets utvikling. Det er sannsynlig å anta at normene for skriftspråket vil nærme seg det mer lydrette språket som føres i disse mer uformelle og muntlignære arenaene. Hvorvidt det er en forringelse eller ikke, er jo opp til øyet som ser.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:05   #279
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Det er noen steder i Trøndelag det høres mer ut som sju enn som sjø.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:13   #280
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, utvilsomt vil dette ha konsekvenser for skriftspråkets utvikling. Det er sannsynlig å anta at normene for skriftspråket vil nærme seg det mer lydrette språket som føres i disse mer uformelle og muntlignære arenaene. Hvorvidt det er en forringelse eller ikke, er jo opp til øyet som ser.

Selvfølgelig, men et skriftspråk som er vanskelig å lese er i alle fall en forringelse i mine øyne. Jeg syns også et det bør være et felles skriftspråk for alle. Nå har vi jo prøvd å ha to skriftspråk i mange år, og det er vel ikke særlig populært. Mener du at det er riktig om utvilkingen gir oss mange skriftspråk, trøndersk, et nordnorsk, sørnorsk osv.? Skal man lære om alle disse på skolen, slik som vi nå har bokmål og nynorsk? Dette er satt litt på spissen, men du indikerer en utvikling i denne retningen, og da kan det jo være lurt å tenke gjennom hvordan det faktisk vil kunne arte seg.

I verste fall tror jeg at en slik forringelse av det norske skriftspåket hvor flere og flere skriver all mulige slags dialekter på på stadig flere arenaer på sikt vil ødelegge norsk skriftspråk i en slik grad at at det baner vei for engelsk. For jeg tror nemlig at et felles skriftspåk er viktig, og i et land der man snakker så vidt forskjellige dialekter kan man ikke ha ett felles skriftspåk dersom alle i sterk grad skal få basere sitt skriftspråk på dialekt. En annen alternativ utvikling som kan være en konsekvens av dette er at dialektene etter hvert blir normaliserte fordi behovet for et mer normalisert dialektbasert skriftspåk vil dukke opp, og da sitter man til slutt igjen med et normalisert språk både skriftlig og munntlig.

Vel, nå var dette bare fabuleringer og å trekke utviklingen veldig langt både i tid og tanke. Men jeg tror uansett at man ikke skal være naiv og tro at en utvikling som vi nå kanskje ser starten på nødvendigvis er et gode for det norske språket på sikt med mindre man syns at alle forandringer er til det gode uansett.


Sist redigert av ElinM : 06-03-12 kl 12:18.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no