Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 13:54   #301
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt



Å næææi, fili, d va domt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:54   #302
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er jeg enig i. Men det kan også bety at man stiller noen spørsmål om det som skjer på bl.a. facebook er positivt eller ikke. Kanskje har det lite å si for skriftspråket på sikt, kanskje har det mye å si. Det er det ikke sikkert vi lever lenge nok til å finne ut av. Tidligere har språket brukt lang tid på betydelige endringer, men det kan jo være annerledes i disse facebook-tider.

Absolutt, og det er jo også det vi gjør.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:55   #303
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er forskjell på ulike medier. Jeg ser ikke at det er uhensiktsmessig å skrive dialekt på facebook. Det er en uformell setting og man henvender seg til sine "venner" som stort sett ikke har problemer med å forstå og som svarer på samme måte tilbake.

Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å skille mellom å skrive dialekt på msn eller snakkevinduet på facebook eller å skrive bokmål her på fp, på høgskolen eller i andre offentlige dokumenter.

Norsk språk har blitt stadig med uformelt, og bra er det vil jeg si. (Jfr det å være dis og dus.) Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.

Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:56   #304
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Hvordan er det logisk å tenke at det ikke er sms-forenklingen av språket som er problemet når søknadene er fulle av sms-forkortelser? Det hender jeg sukker og tenker "ungdommen nutildags", jeg er usikker på om denne muligheten til å være så ufattelig ukritisk til seg selv i alle arenaer egentlig er en god ting, det er ikke akkurat "intelligentsia" som slår meg når telefonene kommer heller, med samtaler som "halla, jeg tenkte at jeg hadde lyst til å jobbe for deg, jeg!", uten å presentere seg eller niks og nada. Samtaler som dette, "Hvor ringer du fra?" "Øøøøh. Stua?", er dessverre ikke en sjeldenhet.


Men det er kanskje en annen diskusjon.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:57   #305
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg er 28 og nekter å definere meg som "gammel", selv i språksammenhenger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:00   #306
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Norsk språk har blitt stadig med uformelt, og bra er det vil jeg si. (Jfr det å være dis og dus.) Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.

Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.

Nei, men det er kanskje en fordel hvis vi gamle, som ser konsekvensene, prøver å holde språket på et nivå hvor det faktisk egner seg til kommunikasjon som krever presisjon og tydelighet?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:00   #307
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvordan er det logisk å tenke at det ikke er sms-forenklingen av språket som er problemet når søknadene er fulle av sms-forkortelser? Det hender jeg sukker og tenker "ungdommen nutildags", jeg er usikker på om denne muligheten til å være så ufattelig ukritisk til seg selv i alle arenaer egentlig er en god ting, det er ikke akkurat "intelligentsia" som slår meg når telefonene kommer heller, med samtaler som "halla, jeg tenkte at jeg hadde lyst til å jobbe for deg, jeg!", uten å presentere seg eller niks og nada. Samtaler som dette, "Hvor ringer du fra?" "Øøøøh. Stua?", er dessverre ikke en sjeldenhet.


Men det er kanskje en annen diskusjon.



Det er ikke en annen diskusjon, spørr'u'mei.

Det er jo ikke noen tvil om at sånne ting henger sammen. FB er i tillegg noe ungdommen *knirk* bruker mye, så hvis man legger seg for vane å skrive ukorrekt og slurvete, vel, da påvirker det språket på alle måte, tror jeg.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:02   #308
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.

Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.

Det kan jo være så enkelt som at det er en ungdomsgreie, og ikke en språkutviklingsgreie?

Jeg mener å huske at jeg skrev mange av brevene mine på dialekt da jeg var tenåring. (Skilpadda kan sikker bekrefte eller avkrefte; hun fikk brorparten av dem.) Jeg syntes det var helt naturlig og greit den gangen, selv om jeg ikke syns det som 40-åring.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:04   #309
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Det går jo på øvelse også, sant? Jeg er veldig mye bedre til å skrive kort og konsist og formelt nå enn jeg var før jeg ble nødt til å gjøre det, men hvis man aldri føler at man er nødt...?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:05   #310
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan jo være så enkelt som at det er en ungdomsgreie, og ikke en språkutviklingsgreie?

Også et poeng.

"Hvordan skal det gå når denne lurvegenerasjonen her skal ta over?" er ikke noen ny bekymring fra eldsterådet, akkurat.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:06   #311
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Tja, ungdommer fra resten av Europa skriver pokkern så mye bedre søknader enn de norske.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:06   #312
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det går jo på øvelse også, sant? Jeg er veldig mye bedre til å skrive kort og konsist og formelt nå enn jeg var før jeg ble nødt til å gjøre det, men hvis man aldri føler at man er nødt...?

Jeg er ikke helt overbevist om at "kort og konsist" er min styrke akkurat.

Men formell behersker jeg godt, det skal jeg ha.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:07   #313
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det går jo på øvelse også, sant? Jeg er veldig mye bedre til å skrive kort og konsist og formelt nå enn jeg var før jeg ble nødt til å gjøre det, men hvis man aldri føler at man er nødt...?

Ja, øvelse er viktig. Jeg tror at flere av de som skriver fullt av skrivefeil, forkortelser og med dialektuttrykk, kanskje ikke hadde skrevet noe i det hele tatt dersom vi ikke hadde sosiale medier på internett. Jeg tror ikke skriftspråket deres hadde blitt noe bedre av det.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:08   #314
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Norsk språk har blitt stadig med uformelt, og bra er det vil jeg si. (Jfr det å være dis og dus.) Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.

Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.

Vel, jeg kan ikke være sikker på hvordan språket utvikler seg, men jeg antar at formelt skriftspråk vil være gjeldene på høgskoler og universiteter i lang tid framover samt at jeg har inntrykk av at interessen for språk er på vei opp, også blant unge - på tross av Mavericks erfaring med det motsatte. Jeg har egentlig svært vanskelig for å tro at jobbsøknader på dialekt er et utbredt problem. I hvert fall ikke til stillinger litt opp i systemet.

Jeg synes denne tråden vitner om svært lite tillit til dagens ungdom og det er litt urettferdig fordi mange av dem er eller kommer til å bli skikkelige folk. Det er i hvert fall lite hensiktmessig å bekymre seg over dagens ungdom. Bare spør Sokrates. Han uttalte seg svært tvilende til datidens ungdom for 2000 år siden og vi ser jo hvordan det gikk.

Om språket skulle endre seg drastisk i den retning som du skisserer er det svært lite vi kan gjøre med det og språkformene vil være hensiktsmessig for de som bruker språket. Det er vi som stort sett må tilpasse oss.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:09   #315
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, øvelse er viktig. Jeg tror at flere av de som skriver fullt av skrivefeil, forkortelser og med dialektuttrykk, kanskje ikke hadde skrevet noe i det hele tatt dersom vi ikke hadde sosiale medier på internett. Jeg tror ikke skriftspråket deres hadde blitt noe bedre av det.

Det tror ikke jeg, uten annet datagrunnlag enn at jeg ikke forventer at blårussen i Asker er de som havner i de mest praktiske yrkene uten behov for skriftlig dialog.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:09   #316
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja, ungdommer fra resten av Europa skriver pokkern så mye bedre søknader enn de norske.

Noe som også kan ha sammenheng med at den type kommunikasjon gjerne er mer formell i de fleste andre land enn i Norge.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:10   #317
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan jo være så enkelt som at det er en ungdomsgreie, og ikke en språkutviklingsgreie?

Helt klart, men jeg fikk nå inntrykk av at det ikke bare var ungdommen som skrev dialekt på facebook. Jeg er ikke aktiv på facebook, så jeg vet faktisk ikke selv, jeg leser bare det som er skrevet om dette i denne tråden.

Og hva mener du forresten med ungdom? Min bestemor kalte de på 70 for ungdom, mens jeg kaller Maverick for "gammel".

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:12   #318
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.


Og hva mener du forresten med ungdom?

Alle som er minst 15 år yngre enn meg, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:12   #319
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det går jo på øvelse også, sant? Jeg er veldig mye bedre til å skrive kort og konsist og formelt nå enn jeg var før jeg ble nødt til å gjøre det, men hvis man aldri føler at man er nødt...?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke helt overbevist om at "kort og konsist" er min styrke akkurat.

Men formell behersker jeg godt, det skal jeg ha.

Nå gikk jeg brått fra å være ganske kjepphøy til å krympe meg, jeg også, gitt. Plutselig ble jeg usikker på hva alle årene på forum og Facebook og what not har gjort med meg! Med mitt språk! For eksempel føler jeg jo trang til å putte inn smileys etter annenhver setning. Snakk om å møte seg sjøl i døra! (Og "Kort og konsist" er ikke mitt mellomnavn heller, kan man trygt si. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:12   #320
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

For å fortsette på Teofelias generasjonspoeng, så er det ikke helt uvanlig at ungdommer som er svært så språkinteressert skriver tekster på et ganske så stilsikkert dialektpåvirket eller smslignende-språk bare for å opponere litt mot the Establishment. Har jeg hørt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no