Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Skappeljakke for dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-16, 10:34   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skappeljakke for dummies

Jeg hopper helt uhemmet fra jakketipstråd til strikketipstråd, fordi jeg fortjener det.

Men, altså, dette forumet flommer jo over av fantastiske strikkere, og også nybegynnere-gone-good. Jeg har strikket ganske mye i min tid, og leser nokså avanserte oppskrifter helt uten problemer (hallo, det er jo bare matte). Det største problemet er at jeg ikke har strikket til voksne på evigheter, og pleier å gå lei sånn ca. 2/3 inn i et Mor Signe-teppe.

Men nå har jeg altså fått lyst på denne skappeljakken. Er det uoverstigelig for en som blir litt fort lei? Jeg tenker at jeg velger pinne 7 (anbefalt for nybegynnere og folk som strikker stramt, det tolker jeg som å inkludere triggerhappy-eresånøyea-stuntstrikkere også), og kanskje et litt melert eller pusete garn for å skjule utålmodig og litt ujevn strikking. Høres det fornuftig ut? Jeg så for øvrig en jakke på båten i dag som var strikket i helt glatt garn, det synes jeg egentlig ikke ble så fint.

Jeg har jo ikke tid til å bestille garn på nett, finnes det gode strikkebutikker i Oslo sentrum ikke så langt fra Nationalteateret/Aker brygge?

Og hvilke(t) garn skal jeg kjøpe? Hva er forskjellen på skappeljakke #1 og #2? Er det en annen oppskrift som er bedre, med litt mer krage?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:38   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Garn og sånt kan jeg ikke tipse deg om, men det hjelper å banne masse når man strikker noe man vil ha, men egentlig ikke vil strikke det selv. :erfaring:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:54   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Orginalgarnet til 1 er Suri alpakka og mini alpakka fra Sandnes(pris 1022,-)

Orginalgarnet til 2 er Myk(pris 890,-)

Det er lurt å strikke litt fast, det er store og tunge plagg og garnet siger endel.

Myk er det litt polyamid i så det burde være litt mer hold i.

Fordi du strikker rillestrikk vil det bli løsere og større enn når du strikker glattsrikk(sånn er det bare).

Og det er enkel strikk, rillestrikk frem og tilbake, fire deler og eventuelt lommer om du vil ha det.

Nærmeste garnbutikk, jeg er ikke spesielt kjent, er vel den på Oslo City.

Jeg har ikke strikket noen av de, men selger garnet(ikke i Oslo).

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 11:15   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Du finner en god del garn på Husfliden på, øh, Glasmagasinet. (Finnes det ikke en som er nærmere national også?) Der har de blant annet Rauma, som jeg liker godt.

Det ligger også en (litt traurig en) i sånn ca Tollbugata, og så er det Fru Kvist. (Den har jeg ikke vært i.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 12:33   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Takk! Ja, jeg så originalgarnet, håper å lande på litt under det, forråsiresånn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 13:19   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Tumi eller Muti fra Rauma(ull/alpakka, to tykkelser av samme garnet) og Brushed silk alpakka fra Drops kan være et alternativ.
Vet ikke hvordan de matcher i farge, men det er i hvert fall rimeligere alternativer og Tumi er fantastisk godt!

Ellers har jeg brukt alpakka og silk brushed alpakka(drops begge to)sammen i noen plagg og det blir mykt, tykt og godt, og jevnt(jeg strikker glattstrikk), men det er på pinne 5 og 5,5.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 13:36   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Tusen takk, gullet, dette er skikkelig hjelpsomt av deg - skulle kommet innom deg hvis jeg bodde i Tønsberg (har du butikk der, eller privat?).

Nok et dumt spørsmål, det er meningen at man strikker med to tråder av forskjellig garn samtidig, eller? Sånn før jeg har kjøpt oppskriften (som jeg har tenkt å gjøre, selv om det ligger hacks over alt på nettet).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 15:11   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Ja, to tråder samtidig. Om du ikke bruker originalgarnet må du sannsynligvis strikke litt lenger enn i oppskriften fordi den er beregnet på at garnet siger.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 16:09   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Takk, godt tips - jeg vil gjerne ha den god og lang også. Da bør jeg kanskje kjøpe et ekstra nøste av hver?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 11:31   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skappeljakke for dummies

Driver ikke butikk, men jobber litt innimellom i en flott garnbutikk(på vei til sommerparadiset på Teie).

Velger du dropsalternativet kan du sikkert strikke på pinne 6-7 for å få "Skappel-effekten"

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no