Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dyrevernere og jakt

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-08, 12:28   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Dyrevernere og jakt

Skal si dyrevernsorganisasjoner rundt om har hengt seg opp i jakt i disse dager. Noah har kommet med en pressemelding, hvor de mener å ha avslørt jaktens sanne ansikt gjennom en trailer til en jaktfilm om elgjakt. Elgfall heter den, og er å finne på www.skitt-jakt.no, eller som link i pressemeldingen på Noah sin hjemmeside.

Jaktfilmen ”Elgfall” ble nylig lansert på villmarksmessen i Lillestrøm. På nettstedet www.skitt-jakt.no er traileren til videoen lagt ut. Den viser en elgokse som blir skutt 3 ganger før den faller og jegeren med et glis mot kamera går frem og avfyrer det siste avlivingsskuddet.


Jeg ser på det slik at når du har ventet lenge og vel på å få elgen på skuddhold, og treffer den med et så godt skudd som jegeren i videoen her gjør, ville jeg også ha smilt. Om ikke mens elgen falt, så i alle fall i etterkant. Her er det mye godt kjøtt i vente! At elgen ikke faller etter første skuddet forteller om hvordan jakt er. Om det viser en brutal og avslørende sannhet om norske jegere er jeg åpenbart uenig i. At jegeren setter tre skudd til i elgen, så er det vel også for å sikre seg at dyret faktisk blir avlivet så kjapt og humant som overhodet mulig.

Jeg var inne og så på videoen selv, og må si at jeg syntes litt av hvert om den. Noah kritiserer at det er lagt musikk til videoen, og jeg prøver fortsatt å finne ut om jeg synes det er kritikkverdig. Videre skriver Noah om at det er ekte amerikansk stil på videoen. Dette kan muligens være uheldig for jegernes rykte, siden stilen på videoen faktisk kan fremstille dem som blodtørstige lystmordere. Imidlertid mener jeg at de som vet hvordan jakt foregår og hvilke holdninger som læres når jakttradisjoner videreføres ikke henger seg så mye opp i stilen på en video om elgjakt. Jeg leser med fryd i jakt og fiske magasinet mitt om hvordan njff sine medlemmer jobber for å verne naturområder, elver, hvordan jakttider og jaktområder kontinuerlig blir vurdert, og om det flotte viltstellet som blir utført for de ulike artene som blir jaktet på. Jeg mener at norske jegere burde få mye av æren for god forvaltning av naturen, ikke pepres fordi de ikke har respekt for den og dyra som lever der.

Jeg håper aldri at jakten og den gode norske jakttradisjonen opphører, ikke tror jeg det heller. Det jeg håper men egentlig ikke tror er at seriøse dyrevernsorganisasjoner rundt om i landet slutter å være så innbarka motstandere av jakt. De jobber allerede med viktigere saker, saker som muligens heller burde få viet jaktmotstandens energi og tid?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 12:58   #2
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Er du klar over hvor mye skade mange jegere gjør?
Hvor mangen skadeskutte dyr tror du går der ute?

Jeg har selv sett to dådyr me kule sår.

Liker ikke jegere syns de er ufysne å jævla sadistiske.

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:01   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Liker ikke jegere syns de er ufysne å jævla sadistiske.

Er dette en aprilspøk eller mener du dette gjelder for alle jeger?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:01   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Liker ikke jegere syns de er ufysne å jævla sadistiske.

Alle sammen? Modent.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:04   #5
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Gjelder sikkert ikke alle , men alle de jeg har møtt til nå.

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:07   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Liker ikke jegere syns de er ufysne å jævla sadistiske.

For en rett og slett dustete påstand.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:07   #7
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Gjelder sikkert ikke alle , men alle de jeg har møtt til nå.

Av norges mange hundretusen jegere, hvor mange hr du møtt? Jakter du selv, kanskje?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:14   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Alle de jegerne jeg har møtt, både mannlige og kvinnelige, er svært opptatt av naturvern og bevaring av dyrearter. Ingen er lystmordere, alle spiser det de skyter, og ytterst få har vært så heldige at de har fått skutt en elg, til tross for mange elgjakter. Så at en jeger er blid når han endelig feller en elg, er forståelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:16   #9
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av Eli, her.

Jeg håper aldri at jakten og den gode norske jakttradisjonen opphører, ikke tror jeg det heller. Det jeg håper men egentlig ikke tror er at seriøse dyrevernsorganisasjoner rundt om i landet slutter å være så innbarka motstandere av jakt. De jobber allerede med viktigere saker, saker som muligens heller burde få viet jaktmotstandens energi og tid?

Enig med deg. Det finnes sikkert dustete jegere, men mitt inntrykk er at kontrollen med jakt blir bedre og bedre og at de fleste jegere har respekt for det de gjør og dyrene de jakter på.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:21   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.328
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Jeg har møtt idiotjegere, men hovedtyngden har vært sånn som Glitter beskriver. Kommer aldri selv til å jakte så lenge det ikke er noe prekært behov for deg, men det er jo en grunn til at det er kvoter og bestand og alt det der. Når man først har føkka opp naturens kretsløp i den grad vi (som i mennesker) har gjort det, er det jo lurt å rydde opp også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:25   #11
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Jeg er ikke jeger selv nei. Har ikke møtt mangen jegere men de jeg har møtt her vært idioter.. så enkelt er det.

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:31   #12
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg er ikke jeger selv nei. Har ikke møtt mangen jegere men de jeg har møtt her vært idioter.. så enkelt er det.

Så de er idioter i tillegg til å være "ufysne å jævla sadistiske"? Lurer på hva slags miljø du vanker i...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:32   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.328
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Fnis. Jeg har møtt noen teite jusstudenter. Går ut i fra at alle er like blåste.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:34   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Selv jeg, som aldri ville funnet på å skyte et levende vesen, forstår at det er lurt at noen andre gjør det. Jeg syns det er uproblematisk at vi dreper dyr for å spise dem og for å holde bestandene på et akseptabelt nivå. Men jeg har absolutt vært borte i crazy-banana-jegere som skyter først og spør etterpå, og jeg er ikke to sekunder i tvil om at det finnes jegere som skyter just for the fun of it og ikke nødvendigvis av kjærlighet og omsorg for naturen. Jeg tror dog at dette gjelder et mindretall og at flertallet av jegere gjør det de skal.

Jeg syns også det er helt greit at dyrevernorganisasjonene har en annen mening enn meg om jakt og at de bruker sine virkemidler for å formidle synet sitt. At deres syn bryter med jegernes syn er i mine øyne ikke spesielt overraskende.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:35   #15
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Her kommer generaliseringstråden virkelig til sin rett.

Jeg regner med at det finnes jegere som bruker jakt som en unnskyldning for å få utløp for sine blodtørstige sider. Det betyr ikke at det er jakta som er problemet. De jegerne jeg har møtt er vel så opptatt av å løpe rundt i skogen med fancy utstyr som å drepe.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:39   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

De jegerne jeg har møtt er vel så opptatt av å løpe rundt i skogen med fancy utstyr som å drepe.

Ja, det er vel selve kjennemerket på ekte næringslivstopper for tiden. SUV, gevær, fuglehund og fjellreven-bukse med gps på baklomma - ut på tur aldri sur.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:42   #17
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg er ikke jeger selv nei. Har ikke møtt mangen jegere men de jeg har møtt her vært idioter.. så enkelt er det.

Ja, så enkelt kan det være ...

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:42   #18
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Norges jeger- og fiskeforbund eller hva det nå heter jobber aktivt for å begrense antall skadeskytinger. Jeg tror de aller fleste jegere gjør det de kan for å unngå dette, og det er umulig å få antall skadeskytinger ned på null. I de jaktmiljøene jeg kjenner, er det en viss selvjustis på dette. Onkelen min ble satt ut av jaktlaget etter å ha skadeskutt for andre gang.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 13:43   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, det er vel selve kjennemerket på ekte næringslivstopper for tiden. SUV, gevær, fuglehund og fjellreven-bukse med gps på baklomma - ut på tur aldri sur.

Det ligger mye svindyrt rypekjøtt (inkl. hagl) i fryserne rundt omkring!

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 14:03   #20
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Det er en grunn til at det er kvoter. Jakt er ikke et onde, men en nødvendighet. Jeg kan ikke skjønne hva som er galt med det.

Er det virkelig rart at en jeger smiler når han har klart å skyte en elg. Han har kanskje stått på post i mange timer og dager. Klart det er morro når man får noe da.

Jeg har møtt mange jegere og ingen har holdningen Syllan beskriver. Jeg har vært med på elgjakt og rådyrjakt og det er en flott naturopplevelse. Vi har fått dyr når jeg har vært med og det er jo ekstra stas. De jegerne jeg kjenner er mest opptatt av selve opplevelsen og fellesskapet jegerne imellom. Skytinga er ikke hovedfokus i det hele tatt. Klart det er stas å være den som skyter dyret, men det betyr ikke at de er opptatt av vold og blod i seg selv.

Jeg er veldig glad for alt det gode kjøttet vi har i fryseren takket være min snille, omtenksomme og langtfra voldelige samboer.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
elgsteik, lemmenøre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no