Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Har østlandsdialekter lav prestisje?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 13:39   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.850
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har østlandsdialekter lav prestisje?

Dette er ingen fersk sak - den skriver seg fra oktober 2007, men jeg dumpet borti den tilfeldig (på jakt etter NRK-journalist Ingerid Stenvolds hjemsted). Utgangspunktet er en prisutdeling som omtales slik hos Noregs Mållag:

Opprinnelig lagt inn av Noregs Mållag

NRK-journalisten Ingerid Stenvold fekk i dag Kringkastingsprisen 2007. Prisen får ho får å nytte dialekten sin på ein "suveren" måte.

Ja, det står faktisk "får ho får å nytte" .

Stenvold er fra Troms og snakker Målselv-dialekt. I etterkant av pristildelingen retter så Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha kritikk mot Kringkastingsprisen:

Opprinnelig lagt inn av NRK

Ingen dialektbrukere fra Østlandet har fått kringkastingsprisen på de 29 årene den har vært delt ut. - Kringkastingsprisen er en apartheidpris, mener radiomann Espen Thoresen Hværsaagod Takkskalduha.

Han mener Oslo øst-dialekten har lav status og aldri vil kunne få noen pris.

- Kringkastingsprisen er en apartheidpris. Jeg synes dialekten, eller sosiolekten min, blir neglisjert. Min dialekt, eller Finn Kalvigs Grorud-dialekt for den saks skyld, ville aldri fått prisen.

- Vi er en lavere kaste. Oslofolk skal ikke tro at de er noe, vi har liksom bare en litt dårlig utgave av skriftspråket bokmål, sier Thoresen Hværsaagod Takkskalduha.

Hva synes dere? Har Thoresen-hva-det-nå-var rett i at østlandsdialekter generelt, og Oslo øst-mål spesielt, har lav prestisje, eller er det et tullete utspill?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:41   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Ja. Men jeg liker det ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:46   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Hm, kanskje han har et poeng?
Ut fra de navnene jeg kjente på lista over de som har fått prisen (her), var det jammen ikke mange med østlandsdialekter. Kan jo være at alle jeg ikke kjenner til er fra Fredrikstad og Grorud, hva vet vel jeg ...

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:47   #4
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

En tullete sak, men Thoresen har et poeng. Ivar Aasen ville ikke ha med seg by-dialekter i leten etter det urnorske språk da disse var for nær knyttet opp mot dansk og skriftspråk generelt. Mulig at denne tankegangen står sterkt blant dialektofile også.

  Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:48   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Jepp, klart de er lavstatus. Deres egen feil, slik de disser dialekter.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:51   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.850
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Det stod noe i artikkelen om at Kringskastingsprisen hadde sitt utspring i nynorsk, så det kan nok forklare en del. På generelt grunnlag tror jeg det er noe i at østlandske dialekter har lav prestisje, men det spørs naturligvis også hvem man spør. Mitt inntrykk av NRK er at "østkantspråket" står lavt i kurs der i gården. Jeg husker vi freste over alle vestkantungene som bekledte rollene i ungdomsseriene på 80-tallet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:20   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hm, kanskje han har et poeng?
Ut fra de navnene jeg kjente på lista over de som har fått prisen (her), var det jammen ikke mange med østlandsdialekter. Kan jo være at alle jeg ikke kjenner til er fra Fredrikstad og Grorud, hva vet vel jeg ...

Nå kjenner jeg langt fra alle på den listen, men er ikke vestlandsdialektene overrepresentert?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:30   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Jeg bor i Vestfold og mitt inntrykk er at det blir mindre og mindre igjen av dialektene i vårt fylke. Tidligere kunne man fint høre hvem som kom fra Tønsberg og hvem som kom fra Larvik, Andebu-dialekten var breiest av dem alle og man kunne til og med høre hvilken side av fjorden Sandefjordsfolk kom fra. Veldig mye av dette er borte og barn som vokser opp i dag snakker mye nærmere Oslo-mål enn da jeg var liten. Da jeg gikk på Blindern ble jeg stadig rettet på da jeg snakket dialekten min, og særlig av ei som var trønder. Ikke for at det er relevant for denne diskusjonen, men det er jo litt morsomt da.

Jeg syns det virker som om det samme er tilfelle i Østfold og Hedmark for eksempel der dialektbruk nærmest blir sett på som litt enfoldig. Veldig mange jeg kjenner som kommer fra Østlandet (utenom Oslo) har sluttet å snakke dialekten sin. Og jeg har vel egentlig det selv også for en stor del. Det er litt trist.

Datteren min sa til meg da vi kjørte hjem fra barnehagen for en stund siden "Jeg har slutta å si i mårra jeg, mamma, jeg sier heller i morgen". Og hun snakker bemerkelsesverdig mindre dialekt enn meg og faren sin.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:42   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Helt enig med Herr Thoresen hvanåhanegentligheter. atriotisk:
I følge min gamle norsklærer er Oslo øst sosiolekt og enkelte andre østlandsdialekter nærmest nynorsk, sammenlignet med mange andre dialekter, og ikke minst sammenlignet med vestkant-og riksmålwannabees.
Sosiolektene burde absolutt få mer status, det er så utrolig mange som mener at korrekt bokmål er det eneste riktige for folk fra østlandet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:42   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg husker vi freste over alle vestkantungene som bekledte rollene i ungdomsseriene på 80-tallet.

Jeg husker også at vi lo godt av de to som spilte Pelle og Profen. Så vidt jeg husker var de fra Bærum begge to, og skulle spille Torshovgutter.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Datteren min sa til meg da vi kjørte hjem fra barnehagen for en stund siden "Jeg har slutta å si i mårra jeg, mamma, jeg sier heller i morgen". Og hun snakker bemerkelsesverdig mindre dialekt enn meg og faren sin.

Jeg syns jeg ser dette i Oslo også faktisk. Sønnen min snakker med flere en-endelser enn meg, og han har heller ingen andre rundt seg som snakker slik. Bortsett fra mormoren sin, men det er litt forunderlig hvis hun skulle ha så mye mer innflytelse på språket hans enn absolutt alle andre rundt ham.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 14:46   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns jeg ser dette i Oslo også faktisk. Sønnen min snakker med flere en-endelser enn meg, og han har heller ingen andre rundt seg som snakker slik. Bortsett fra mormoren sin, men det er litt forunderlig hvis hun skulle ha så mye mer innflytelse på språket hans enn absolutt alle andre rundt ham.

Jeg tror det er mange barn som snakker sånn i Veslas barnehage. Hun sier for eksempel "hun" og alle vi i familien sier "ho". Det er utenkelig for meg å si "hun" egentlig, men jeg mistenker at jeg gjør det ubevisst. Jeg sier for eksempel ofte "dagen" og det er jo "da'n" som er min opprinnelige dialekt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 16:06   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har østlandsdialekter lav prestisje?

Selvsagt er vestlandsdialekter de beste. Og jeg merker at mine unger snakker mindre dialekt enn hva jeg gjør. Dessverre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no