Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forventes det at alle bør kunne smøre langrennsski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør alle nordmenn kunne smøre langrenn-ski?
Selvsagt! Enhver med respekt for sine norske røtter bør ha full kontroll på skismørningen. 4 4,35%
Tja! Basic skismørning bør man vel kunne 33 35,87%
Nei, men jeg ser at samfunnet forventer det 19 20,65%
Haha! Nei! Drit i forvetninger! Jeg lærer bare det jeg selv vil! 36 39,13%
Deltakere: 92. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-18, 13:31   #101
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Utlånssentral og ski til låns på skolen er ikke noe alle kan benytte seg av. Til det er det for begrenset når kombo ski, skisko, rette bindinger og staver skal lånes ut plutselig til mange fra samme skole/klasse. Det er og blir en ordning for dem som har det trangest økonomisk.
Jeg synes det er knallsure penger det med skiutstyr til unger som bruker det et par ganger og så vokser de ut av det. Joda vi selger unna etterpå, men lell. Jeg aksepterer likevel at det er sånn det er.

Jeg har brukt mye tid sammen med folk som er ganske nyankommet til Norge og har flere skolebarn. Det er en stor jobb å forklare alt det som HV kaller idiotkunnskap. Vi opplever at det er kjempeviktig at alt presiseres. Hvordan vet man at skolen ikke har forkle liggende og at det skal brukes på mat og helse? Der man har vært før får man utdelt frakk eller har ikke mat og helse i det hele tatt. Ski, skøyter, sovepose, vedski, badetøy, innesko til gym, utesko til gym, klær som er varme nok til å ha utegym også når det er kaldt, skallklær, servise til utebruk, turbestikk, regntett, ull, og forresten.. "de som har telt tar det med".
Det er massivt rett og slett og en verden som ikke er så lett å sette seg inn i. "Hva er meningen med at de drar og sover i det der teltet om natta?".. Joda det er bare å forklare etter beste evne. "Det er ikke sånn at alle skjønner poenget med lange skiturer, ,mat varmet på bål og overnatting i fuktig telt og bading i iskaldt vann.

De fleste steder i Norge er det bare en teoretisk problemstilling at alle baserer seg på utlånssentral eller skolens utstyr. Når man kommer dit regner jeg med at ordningen med skidag vil bli revurdert.
Og det sier seg da selv at nyankomne fra andre kanter av verden må forklares ting som er opplagt for oss som er oppvokst i Norge. Det er også idiotkunnskap og unødvendig å påpeke. Jeg tror i alle fall ikke HV er idiot. Jeg tror kanskje hun skjønner såpass, og at det ikke var disse hun mente, da hun forklarte detaljeringsnivået på skolens infoskriv.

Jeg har også skjønt at det ikke er opplagt for alle hva som menes når det står "Jenteforeldre tar med noe å bite i", til foreldremøte.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 06-03-18 kl 13:36.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:33   #102
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå trodde jeg at det stod "overnattings i et fuckings telt" og ikke i "fuktig telt" i siste avsnitt, og da ble det en helt egen sus i det innlegget, Guava.

potato-poteito.... Jeg lo høyt.

Det som gjør at ski står litt i særstilling i tillegg til utstyret er at det er forventet ganske høyt nivå på deltakerne. Det er noe som forutsettes kjent. De legger ut på lange turer, og de ungene som er med i skiklubben, har den dyreste drakta fra butikken og 3 par ski å velge i går sammen med mine unger som har smørefrie turski og null mengdetrening på grunn av foreldre som ikke liker skigåing. Og de nyankomne fra Etiopia som ikke har møtt snø før. Aktivitetsdager med skimulighet er mye greiere. Alle kan løpe, alle kan faktisk ikke gå på ski. Jeg er tilhenger av at skolen lærer bort det elevene skal kunne, også i sånne fag.

Jeg har vokst opp på bøgda i Trøndelag og har måttet lære i voksen alder både skismurning, pølsetermos, kakaokoking og båltenning. For ikke å snakke om vokabular med "noe ekstra godt i matboksen", "vedski" som viser seg å være noe man tenner opp med og ikke en type ski, lagvise klær, bålpinner og sammenleggbare sitteunderlag. Nei, foreldrene mine driver heller ikke friluftsliv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:36   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det sier seg selv at nyankomne fra andre kanter av verden må forklares ting som er opplagt for oss som er oppvokst i Norge. Det er også idiotkunnskap, og jeg tror ikke HV er idiot. Jeg tror kanskje hun skjønner såpass, og at det ikke var disse hun mente.

Nei, men det er langt flere enn disse som ikke automatisk tar alt sånt lett.
Man må ikke være idiot for å ikke skjønne alt av hva som trengs.

Jeg er født og oppvokst i Norge, men har ikke det med ski og skøyter under huden, ei heller den veldige dragningen mot å spise mat som er tilberedt på bål. Jeg kan masse om sjøen og vet mye om utstyr der og forstår hva som trengs, men det har tatt tid å lære alt det som har med fjell og ski å gjøre. Det kan lett glippe om det ikke settes opp pakkeliste fra skolens side. Går man på ski en gang hvert tiende år er det ikke så lett for oss idioter å huske på alt som trengs.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:38   #104
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Jeg har forklart "noe å bite i" også ja.

Selv sleit jeg med beskrivelsen "kaffe og brød". I min verden vil det si kaffe og brødskive. Det stemte visst ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:41   #105
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har forklart "noe å bite i" også ja.

Selv sleit jeg med beskrivelsen "kaffe og brød". I min verden vil det si kaffe og brødskive. Det stemte visst ikke.

Enhver idiot skjønner vel at brød er kake og kake er brød?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:42   #106
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Enhver idiot skjønner vel at brød er kake og kake er brød?

Feil. Brød er flatbrød, og kaku er brød.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:43   #107
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Enhver idiot skjønner vel at brød er kake og kake er brød?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:46   #108
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eksempelvis:
Kakskiv=brødskive
Kaffebrød=kake

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:50   #109
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Og kopper er alt av servise.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:55   #110
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eksempelvis:
Kakskiv=brødskive
Kaffebrød=kake


Og når dette forkortes til kak og brød..

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 13:56   #111
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og kopper er alt av servise.

Det er bare kopper som vaskes her i distriktet. Det andre er ikke så viktig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:10   #112
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?



Nå kom lappen om slalåm kjøring. Og her kan man faktisk krysse av for om eleven har skiutstyr eller ikke. Hvorfor er det ikke sånn med langrenn da??

Det har heldigvis ikke vært like mye ski i gymtimene i år som i fjor, pga svømming. Jeg ser jo helt klart at det kan være nyttig å lære ski, på lik linje med håndball og basket. Men i fjor hadde de ski hver eneste uke det var snø på bakken.
Og jeg klarer ikke helt å se nytting av en skidag, hvor unger som ikke er noe glad i skigåing er nødt å gå nesten en mil på ski. Snakk om å drepe lysten da!

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:13   #113
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Helt enig i at det bør være ulike turmål. Minste en liten runde rundt bålet, lengste en god mil. Og felles møteplass til slutt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:13   #114
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Og jeg klarer ikke helt å se nytting av en skidag, hvor unger som ikke er noe glad i skigåing er nødt å gå nesten en mil på ski. Snakk om å drepe lysten da!

Det er jeg helt enig i! Skal man få skiglede og -interesse hos barn, må det jo være skilek og ikke "gå fra A til B". Skolen vår samarbeider med studenter (på friluftsliv eller idrett - husker ikke helt) som lager vinteridrettsdag med mange slags aktiviteter. Det ender alltid i litt kaos og tidsnød, men det er i hvert fall mye morsommere for flertallet enn 10 km på ski.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:14   #115
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Helt enig i at det bør være ulike turmål. Minste en liten runde rundt bålet, lengste en god mil. Og felles møteplass til slutt.

Det er jo slik her på den årlige høstdagen, der hele skolen går tur i marka. Da melder man seg på turalternativ etter ferdighet og interesse.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:18   #116
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Man er vel prisgitt lærerne her som ellers, og klart, hvis lærerkollegiet består av friskuser som oppriktig syns en mil er "en liten skitur" og ikke klarer å se at noen skal syns at det er LANGT, så blir det vanskelig.

(Vår fantastiske barneskolegymlærer, han som standhaftig lærer barna alle basisferdigheter etter sesong, er vokst opp i Afrika, og hadde en mer "vi starter fra scratch"-tilnærming til det. Han underviste i Friliftsliv som valgfag også, inkludert sopptur hver høst. De 4-5 årene barna mine hadde ham i det så fant de EN sopp EN gang. Men 10 poeng for forsøket!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:19   #117
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Jeg jobbet en gang på en ungdomsskole hvor alternativene på vinteraktivitetsdag var skitur 3 mil, slalåmski/snowboard eller gåtur: 7 km med bare stigning. I tung, våt snø i løype som måtte tråkkes opp. Læreren som planla det siste alternativet var en sånn idiotgymlærer som mener at alle som ikke gidder å være friskuser må straffes.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:21   #118
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg jobbet en gang på en ungdomsskole hvor alternativene på vinteraktivitetsdag var skitur 3 mil, slalåmski/snowboard eller gåtur: 7 km med bare stigning. I tung, våt snø i løype som måtte tråkkes opp. Læreren som planla det siste alternativet var en sånn idiotgymlærer som mener at alle som ikke gidder å være friskuser må straffes.

Sånn var det på skolen min også. Valgene var lang skitur, reise til slalåmbakke eller gå lang tur på vei midt i skogen. Helt tragisk.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:23   #119
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Barna er på skidag hvert år. Jeg kan rense, smøre og glide. V40 blå, og klisterspray dekker vårt behov. Men jeg har allikevel kjøpt felleski til meg og eldste, smørefri til yngste som ønsker minst mulig fart. Jeg slipper å forberede ski, og det er bare å dytte ski inn i bilen uten å tenke på søl.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-18, 14:28   #120
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Jeg syns forresten at friluftsutstyr-kravene er litt høye i norsk skole uavhengig av sesong, men det har vi jo diskutert før.

Her er pakkelisten fra da eldste var på leirskole. Det sier seg selv at det blir dyrt hvis man ikke har noe utstyr fra før (og kanskje ikke har noe nettverk man kan låne av):

•Vinterjakk + evt. anorakk/vindjakke
•Skibukse/vindbukse
•Bukse
•Tykke gensere
•Tynne gensere eller skjorter
•Ullundertøy
•Natt-/treningsdrakt
•Tynne sokker (ull)
•Tykke sokker - minst 2 par NB! må være ullsokker
•Tykke votter - både ullvotter og vindvotter
•Lue
•Skjerf
•Skistøvler
•Utesko
•Tøfler/innesko
•Gamasjer
•NB! Husk at hansker IKKE er godt nok på fjellet når det er kaldt! I november, desember, januar , februar og også i mars MÅ man ha varme votter .!
•Ryggsekk til turbruk med plass til klesskift og mat og drikke.
•Termos med kopp
•Matboks - Helst med plass til oppskåret frukt!
•Toalettsaker (husk såpe)
•Litt plaster, støttebandasje
•Solbriller, NB!
•Solkrem
•Håndklær
•Skismøring (blå extra er fint)
•Dynetrekk, laken og putevar (stort)
•Turski (renset - ikke smurt) og skistaver
•Slalåmutstyr for valgaktivitet
•Sitteplate/underlag
•1 plastpose til vått/skittent tøy
•Kamera
•Klokke

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no