Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Problemer med induksjon og gryter

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-16, 13:02   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemer med induksjon og gryter

Jeg kjøpte nylig et grytesett med tre kjeler fra Christiania Glassmagasin. Det er tykkbunnede kjeler med nonstickbelegg, husker ikke nøyaktig type, mulig det var Tefal. Grytene virker bare på enkelte av platene. Den største funker på de tre minste platene. Den mellomste funker på to plater, og to av platene er like store. Jeg trodde en stund at gryta måtte dekke hele platen, men siden to av platene er like store, så kan det ikke være det.

Alle andre induksjonsgryter jeg har fungerer på alle platene, uavhengig av grytenes eller platenes størrelse.

Jeg skal reklamere, men jeg aner ikke hva det kommer av, og jeg trenger virkelig nye gryter.

Hva kan dette skyldes?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 13:04   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

https://www.cg.no/kasserolle-6l

Det er denne typen gryte.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 13:41   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Jeg ser at dette er aluminumsgryter og alu funker jo ikke på induksjon. Tipper det er derfor, selv om de sier at grytene skal funke på induksjon også.
Jeg hadde satset på stålkasseroller heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 13:45   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Greit å få en påminnelse på hvorfor jeg ikke skal ha induksjonsovn når vår tar kvelden. Jeg orker ikke, vil ikke, bytte ut gryter jeg er glad i og som fungerer godt bare på grunn av kokeplater som er sære.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 13:47   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg ser at dette er aluminumsgryter og alu funker jo ikke på induksjon. Tipper det er derfor, selv om de sier at grytene skal funke på induksjon også.
Jeg hadde satset på stålkasseroller heller.

Men de virker på noen av platene? Og de er magnetiske, jeg har sjekket med magnet?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 13:49   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Greit å få en påminnelse på hvorfor jeg ikke skal ha induksjonsovn når vår tar kvelden. Jeg orker ikke, vil ikke, bytte ut gryter jeg er glad i og som fungerer godt bare på grunn av kokeplater som er sære.

Men dette har jeg aldri noensinne opplevd, og jeg nekter å tro at kokeplaten min er sær, absolutt alle gryter jeg har fungerer på denne. Gamle og nye. Jeg har aldri tenkt på det som noe problem.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 13:53   #7
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Men startet du ikke tråden fordi noen av grytene ikke fungerer ppå alle platene? Er ikke det et problem da? Uansett så er komfyren min bare 23 år gammel, så det er lenge til jeg må velge meg en ny. :krysserfingrenealtjegkan:

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 14:29   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men startet du ikke tråden fordi noen av grytene ikke fungerer ppå alle platene? Er ikke det et problem da? Uansett så er komfyren min bare 23 år gammel, så det er lenge til jeg må velge meg en ny. :krysserfingrenealtjegkan:

Jeg startet tråden fordi mine tre splitter nye gryter kun virker på enkelte plater og jeg lurer på hvorfor. Jeg har hatt induksjon i mange år og har aldri opplevd npe lignende noensinne. Jeg byttet ikke ut grytene mine da jeg fikk induksjon heller, samtlige gryter og panner fungerte på induksjon. Det siste var selvsagt litt tilfeldig, men jeg nevner det for å vise at det slett ikke alltid er nødvendig å bytte ut gryter.

Jeg skal aldri ha noe annet enn induksjon igjen.

Men dette er ikke relevant for tråden overhodet, det jeg lurer på er hva som er galt med disse grytene. Jeg har testet dem hos naboen også nå, og det samme skjedde hos henne.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 14:42   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Da tipper jeg at det er for lite belegg på dem? Når de er i alu så må det være noe annet materiale også i bunnen av dem for at de skal virke på induksjonstopp og da gjetter jeg på at det er noe feilproduksjon i grytene dine.

Strå: Gamle arvede emaljegryter funker fint på induksjon, likeså med jerngryter. Grøtkasserollen i alu måtte jeg levere på loppis da jeg fikk induksjon.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 18:56   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Jeg ville gått tilbake med grytene eller mailet leverandør av grytene. Høres ut som de ikke er belagt nok ja.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 19:15   #11
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Jeg har også en gryte som oppfører seg sånn, og det er en kaserolle med slippbelegg, muligens også fra Tefal? De andre er av stål, og de oppfører seg plettfritt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 19:54   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Leverte tilbake, de prøvde seg med tilgodelapp ("Det er vår policy"), jeg er ikke interessert i å kjøpe glassengler når jeg trenger gryter. De klarte til slutt å skaffe tilsvarende sett i en annen by, men jeg måtte hente selv. De funker heller ikke. Som jeg trodde. Tror problemet er den svarte tynne kanten ytterst under gryten. Bunnen er magnetisk, men ikke den svarte randen. Magnetismen stater 1 cm inn under gryta. For et patent!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 20:02   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Merkelig. Ville klaget.
Vi trengte heller ikke å bytte særlig mange kjeler mår vi byttet i 2008. Men hadde Høyangkjeler, jernpanne og jernkjele da. Dessuten fikk vi med 3 kjeler når vi kjøpte induksjonstoppen. Veldig fornøyd.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 20:14   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Greit å få en påminnelse på hvorfor jeg ikke skal ha induksjonsovn når vår tar kvelden. Jeg orker ikke, vil ikke, bytte ut gryter jeg er glad i og som fungerer godt bare på grunn av kokeplater som er sære.

Det er SÅ verdt det, altså. Ingen over, ingen ved siden, og gaaaaanske langt ned til vanlig kjeramisk koketopp.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 20:44   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Leverte tilbake, de prøvde seg med tilgodelapp ("Det er vår policy"), jeg er ikke interessert i å kjøpe glassengler når jeg trenger gryter. De klarte til slutt å skaffe tilsvarende sett i en annen by, men jeg måtte hente selv. De funker heller ikke. Som jeg trodde. Tror problemet er den svarte tynne kanten ytterst under gryten. Bunnen er magnetisk, men ikke den svarte randen. Magnetismen stater 1 cm inn under gryta. For et patent!

Måtte du hente selv? Er det noen som ikke vet hva dårlig service kan gjøre med ryktet? Kan du få byttet i et annet merke som faktisk har en fungerende patent?

(PS og helt uttafor tråden: Jeg antar at når vi må bytte komfyr så blir det induksjon på oss også. Energiforbruket er bare én grunn. Jeg bare vil at den vi har skal vare lengst mulig.)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 21:29   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med induksjon og gryter

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Måtte du hente selv? Er det noen som ikke vet hva dårlig service kan gjøre med ryktet? Kan du få byttet i et annet merke som faktisk har en fungerende patent?

(PS og helt uttafor tråden: Jeg antar at når vi må bytte komfyr så blir det induksjon på oss også. Energiforbruket er bare én grunn. Jeg bare vil at den vi har skal vare lengst mulig.)

Jeg handler ikke på christiania glassmagasin igjen, nei. Iallfall ikke på fjerde søndag i advent og med to tenåringssnsatte uten tillatelse til noe som helst og uten tilgang til butikksjef eller en med slik fullmakt. Det er ikke jentenes feil, altså. Men jeg overraskes stadig av butikkansatte som ikke har peiling på lover og regler.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no