Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mail

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-09, 15:15   #1
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mail

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=546764

Hvorfor det? Tror du dette blir flittig brukt av div. arbeidegivere rundt om i dette langstrakte landet?
Kjenner at jeg hadde blir irritert om min arbeidsgiver hadde kommet å sagt til meg at han vil lese igjennom mine meldinger på arb.mobilen.
Da mangler man tillit til sitt personale mener nå jeg.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 15:43   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Aner ikke. Nå har jeg mobil med tvillingabonnement så det kan kanskje være noe for folk som vil ha privatdelen av mobilen sin i fred. Jeg bruker ikke jobbmobilabonnementet, så der må de gjerne lese meldinger som ikke fins om de vil.

Ellers er det jo bare til å bruke en annen mailadr. enn jobbmailen da, om man ikke vil vise hva som ligger i innboksen på jobb.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 15:48   #3
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Tja, i min tidligere jobb hvor jeg var leder for en del andre skulle jeg et par ganger ønsket at jeg hadde denne muligheten.

Jeg kan se for meg flere mulige grunner for at arbeidsgiver vil ønske dette. F.eks hvis man mistenker at noen bruker mobil eller mail til å drive konkurrerende virksomhet med den virksomheten man jobber for. Eller hvis det foreligger mistanke om økonomisk utroskap, illojalitet, o.l. Eller rett og slett at man mener at mobilen misbrukes privat på bedriftens regning.

Jeg ser ikke på dette som noe verre enn at arbeidsgiver har rett til å kreve sykemelding fra første fraværsdag hvis det foreligger mistanke om misbruk av egenmeldinger.

Selvsagt er det et uttrykk for mistillit, men etter å ha jobbet flere år som leder må jeg si at noen ganger har man grunn til mistillit.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 15:50   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Såvidt jeg forstod, så er Datatilsynet fornøyd, fordi dette egentlig bare er å stadfeste det de har anbefalt hele tiden. Og det er at arbeidsgiver skal bare lese ansattes e-post dersom de kan begrunne at det er nødvendig for bedriften eller hvis de har berettiget mistanke til at e-posten har blitt brukt i forbindelse med grove brudd på reglene. Dessuten skal arbeidtaker informeres på forhånd om at e-posten blir lest. Det er fremdeles ikke lov for arbeidsgiveren å lese privat e-post, eller å lese e-post uten begrunnelse eller varsling, så jeg synes ikke dette høres problematisk ut.

Privat korrespondanse bør man uansett holde på sin private e-postadresse, det er det ryddigste for alle parter.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 15:50   #5
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Det er ikke noe problem for meg. Jeg handler ikke i strid med arbeidsgivers interesser hverken i eller utenfor arbeidstiden, så det er ingen grunn til at de skal gå gjennom mailen/meldingene mine. Hvis de likevel skulle gjøre det, så finner de forbausende lite spennende der all den tid jeg bruker privat mailadresse til det som er spennende. På mobilen så er det mest fjas, så det kunne de sikkert hatt moro av å gå gjennom.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 15:52   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Et eksempel på at det kan være nødvendig å lese den ansattes e-post er jo hvis den ansatte er syk eller bortreist, og det ligger kundeinformasjon, bestillinger eller møtereferater i vedkommendes e-postboks eller lagret på vedkommendes område på nettverket. Jeg synes det er helt rimelig at arbeidsgiver skal kunne lese dette ved behov, men at de naturligvis skal si fra på forhånd.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:03   #7
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Jeg har ingenting å skjule.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:07   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Dette skulle jo egentlig bare mangle. Private ting trenger man ikke ta på jobbmobil/pc etc.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:35   #9
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

På min mail har de mye å glede seg til. Not. Uansett må de gjerne lese.
Alt det veldig hemmelige har jeg jo på privaten.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:40   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.728
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Det spiller ingen rolle for meg rent personlig, men jeg kjenner at det gjør opprør i fagforeningsmagen min. Jeg har hatt en sjef som overvåket mailen min og selv om jeg ikke hadde noen ting å skjule, så var det en guffen følelse. Jeg synes nå heller at man burde hente inn en tillatelse i tilfeller der man åpenbart burde få tilgang til å lese en ansatts mail.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:40   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Hvis de leser gmailen min derimot ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:44   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det spiller ingen rolle for meg rent personlig, men jeg kjenner at det gjør opprør i fagforeningsmagen min. Jeg har hatt en sjef som overvåket mailen min og selv om jeg ikke hadde noen ting å skjule, så var det en guffen følelse. Jeg synes nå heller at man burde hente inn en tillatelse i tilfeller der man åpenbart burde få tilgang til å lese en ansatts mail.

Det er jo nettopp ikke lov til å "overvåke" mailen. Jeg synes det høres veldig ryddig ut å klargjøre hvor grensene er, også for å si fra om at den typen ting ikke er akseptabelt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:46   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.728
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hvis de leser gmailen min derimot ...

Eh, ja. *host*

Joa, jeg leste det Skilpadda. Problemet kommer vel idet man jobber i en liten bedrift med en sjef som nå tror det er fritt frem. Jeg har møtt forbausende mange av det kalibret som er troende til det.

Dessuten er det et annet dilemma. Jeg skriver mye mail fra jobbmailen til min kontakt i fagforeningen (jeg er klubbleder i min bedrift) og selv om det ikke er katastrofe at sjefen leser mine (og hennes) tanker om situasjonen, så er det jo ikke direkte heldig. Nå har jeg ikke slike problemer i min bedrift nå, tror jeg, men det kunne blitt et problem.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 17:00   #14
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Eh, ja. *host*

Problemet kommer vel idet man jobber i en liten bedrift med en sjef som nå tror det er fritt frem. Jeg har møtt forbausende mange av det kalibret som er troende til det.

Da politianmelder man dem. Det hadde jeg faktisk ikke hatt noen skrupler for. Jeg synes forøvrig at den nye loven virker bra og tror heller at dette vil gjøre ting enklere og mer transparent en dagens situasjon.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 17:03   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mail

Helt greit for meg. Jeg bruker jobbmailen til jobbrelaterte saker i all hovedsak, så det er helt uproblematisk. Jeg velger å tro at de aller fleste sjefer har skamvettet i behold og ikke misbruker muligheten.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 17:06   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mail

Jobbmail og jobbmobil kan alle i mitt firma få lese, om de har lyst.

De få gangene jeg har tatt noe privat på jobbmailen (fordi jeg har vært for lat til å laste opp gmail, hvor lat kan man BLI? ) har det ikke vært noe som jeg hadde hatt problemer med at sjef eller kolleger leste.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 17:09   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mail

Så lenge de ikke leser privatmailen min så er det samme for meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 17:12   #18
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mail

Jeg er så kjedelig at det å gå gjennom min mail eller mine tekstmeldinger, det unner jeg ingen.

Ellers har jeg óg hatt et par sjefer av typen "snoke fordi jeg kan", og det kan nok bli problematisk for enkelte, men det er jo bare å slå hardt ned på misbruk av denne retten.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no