Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-09, 10:59   #141
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg har møtt flere elever som ham, som er fullstendig avhengige av at man er konsekvent, bruker samme framgangsmåte hele tiden, og går videre på stoffet ut fra denne framgangsmåten. De kan bli fryktelig frustrerte av spiralprinsippet i matematikk, hvor man tar fram igjen temaer, utdyper dem og lærer nye metoder for samme utregning. Et eksempel er prosent. Du må ikke finne på å lære ham den lange utregningsmåten for prosent (67 kr * 5 / 100), men heller så fort som mulig gå over til prosentfaktor (67 kr * 0,05). Hvis ikke kommer han til å bli kjempefortvilt på ungdomsskolen og vgs.

På samme måte har jeg også møtt elever som må forstå stoffet inngående, og utvikle sine egne metoder. Hvis de ikke skjønner hele den teoretiske bakgrunnen, så klarer de ikke å løse oppgavene. Man ha veldig god faglig kontroll for å klare å veilede eleven fram til en slik forståelse. Det er mye enklere å lære folk hva de skal gjøre, enn å få dem til å skjønne hvorfor de skal gjøre det slik.

Får ikke prikket deg.

Nettopp - unger er ulike. Etter at jeg skjønte hvordan mitt barn trenger å lære ble det mulig å hjelpe ham her hjemme. Men før det var det bare en kilde til gråt og fortvilelse når han ble enda mer forvirret.

Takk for tipset om prosentregningen forresten!

Enkelte ting ser det ut til at han får et utrolig godt tak på. For eksempel brøk er han helt rå på. Forrige dagen konkluderte han at man kan gange nevneren med den faktoren man vil redusere brølens verdi med. (Mulig det er jeg som ikke er bortskjemt med at han er flink, men jeg synes det var godt observert). Da hadde han sittet en stund og tegnet sirkler og delt en firedel inn i åttendedeler osv.

Men som sagt - det er det å skjønne hvordan ungen må ha stoffet servert og deretter å kjenne stoffet godt nok til å lunne servere det på en annen måte enn den man selv ville valgt da. Det er ikke alle som kan det. Og alle unger burde ha krav på tilgang til en som kan.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no