Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tillit til politiet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 08:23   #21
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg er litt delt jeg kjenner jeg.
Med en bror som narkoman har jeg "sett" at det er endel råtne egg der som alle andre steder.

Husker blant annet en episode fra jeg var rundt 13 år.
Jeg var alene hjemme og det ringte på døren, jeg åpnet og han som stod der trampet inn i huset. Han bare gikk rett forbi meg og begynte å se inne i huset samtidig som han spurte etter min bror.
Det var ikke akkurat lett å gjette at han var politi, for han hadde sivile klær og sivil bil. Det var lennsmannen den gangen her jeg bor nå (og da).
Han fortalte meg aldri hvem han var, men mamma skjønte det ut fra forklaringen min og hun var ikke akkurat blid når hun ringte de.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 08:24   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Det jeg har av erfaring med politiet er fra småsteder hvor jeg har jobbet som lege. Og jeg synes at de har gjort en veldig bra jobb altså. Er det noen drit, er det ulykker eller hva som helst så ordner de etter beste evne. De har vært rolige, sindige, fornuftige mennesker som har gjort en vanskelig jobb veldig bra. Personlige erfaringer har jeg ikke.

[utblåsning]
Ellers så synes jeg generelt at de folkene i samfunnet vårt som har drittjobbene, dvs hvor man har med mennesker å gjøre, politi, helsevesen, lærere, sosialarbeidere etc får alt for mye pes fra kontorfolk som for det første ofte tjener mer, har alltid fri i ferier og normal arbeidstid og det ikke spiller en pøkk rolle hva du gjør på jobben. [/utblåsning]

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:55   #23
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg er enig i at politiet ikke har de rammebetingelsene de trenger, og burde ha et kraftig lønnsløft men min tillit til politiet basert på min personlige kontakt med dem i diverse saker er tynnslitt. Jeg har aldri opplevd og få hjelp, henleggelsen er som regel postlagt en til to dager etter anmeldelsen og jeg har opplevd og omtent måtte krangle meg til å få levert en anmeldelse. Det setter jeg ikke stor pris på.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:59   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg gikk til politiet for å be om at min voldelige eks skulle få et nytt besøksforbud. (Han er godt dokumentert). Da hadde han stått utenfor huset mitt i mørket i flere timer og nervene mine var tynnslitte som fy. Damen nektet å hjelp meg. Jeg ble fortvilt og gråt og da meldte hun meg til barnevernet fordi jeg var så negativ til barnas far.

Etter det har jeg aldri bedt om mer hjelp fra politiet og kommer ikke til å gjøre det heller.

Det jeg husker klarest er at hun tygde tyggis hele tiden mens hun pratet. Hun smattet og blåste små bobler og var innmari opptatt av tyggisen sin. Og av å si at det var så teit at hun fikk sånne saker for det var jo ikke det hun skulle drive med egentlig assa.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:08   #25
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Det er blandet egentlig, før bodde jeg i en liten bygd, som var og er kjent for sin mopedkjøring og at politiet bruker så mye tid på å fakke noen mopedister er meg totalt ufårståelig, mens i et hus ,på et byggefelt med masse barn, sitter det en gjeng å doper seg og legger fra seg spisser og piller midt i lekeplassen, det gidder de ikke å gjøre noe med.
Så får min del synes jeg politiet bruker mye tid på uviktige saker, mens mere viktige saker har de ikke kapasitet til å følge opp!
Men de har mange forferdelige aker de må ta og det synes jeg er bra, for enkelte ganger har de virkelig en dritt jobb, men på en annen side så har de jo valgt den selv.
Så min tillit er sånn passe.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:13   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Den lønna er vel ikke så gal når man tar i betraktning at det er tre års utdannelse og at de får ganske mye tillegg for turnus osv.

Jeg har sånn passe tillit til politiet, og veldig liten tillit til bedriftshelsetjenesten deres her i Tromsø. (operasjonsleder myrdet tidligere samboer, UP-sjef kjørte i fylla, narkosjef tatt i pillerus osv.osv.osv.)

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:32   #27
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Den lønna er vel ikke så gal når man tar i betraktning at det er tre års utdannelse og at de får ganske mye tillegg for turnus osv.

Åja? Jeg vet om folk som har tre års utdanning, ikke det engang, og de tjener pent over 400000 i året 8-16 og fri hver helg. Jeg synes heller ikke at lengde på utdannelse er alfa og omega i en sånn diskusjon. Både politifolk og sykepleiere lærer kun det grunnleggende i sin utdanning, resten lærer man etter å ha begynt å jobbe.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:43   #28
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg har større tillit til politiet enn til VG i alle fall.

Langt fra perfekt, både når det gjelder prioriteringer (som riktignok ofte er politisk styrt) og frekvensen av enkelte holdninger, men i det store og hele oppfatter jeg dem som kompetente folk som gjør sitt beste med begrensede midler, og er langt mindre korrupte og/eller rasistiske enn sine kolleger i flere andre land. Litt mer penger, litt støere prioriteringer og litt bredere rekruttering, så kan det bli riktig bra. Noen råtne epler må man riktignok alltid regne med så lenge man ansetter mennesker.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:51   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Åja? Jeg vet om folk som har tre års utdanning, ikke det engang, og de tjener pent over 400000 i året 8-16 og fri hver helg. Jeg synes heller ikke at lengde på utdannelse er alfa og omega i en sånn diskusjon. Både politifolk og sykepleiere lærer kun det grunnleggende i sin utdanning, resten lærer man etter å ha begynt å jobbe.

Bare sånn for å ha sagt det, så er en nyutdannet ingeniør en som nettopp skal til å begynne å lære jobben sin. Man lærer det aller, aller meste etter avsluttet skole, og man lærer det av egen motor gjerne også. Dessuten tjener man gjerne ikke så mye som mange tror. (Jeg klager ikke på lønna mi, men den er nok ikke i nærheten av det man tror, tror jeg).

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:53   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg har større tillit til politiet enn til VG i alle fall.

Hvert sitt bruk, mann. Jeg tror det er lettere å skremme vekk en innbruddstyv med et reportasjeteam fra VG enn med trusselen om politi? For ikke å snakke om hvis man har sett en fra politietaten skrive på maskin. Det ække imponerende greier.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:58   #31
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg har ikke noen erfaring med politiet.Det jeg har fått av inntrykk er gjennom media, så det er vansklig å ta stiling til tilliten gjennom de.
Jeg går ut fra at jeg hadde fått hjelp hvis jeg trengte det,og må vel si at jeg har tillit til politiet.
Kall meg naiv, men som sagt de er vanlige mennesker der noen gjør jobben sin bedre enn andre og etaten sliter nok med lave budsjetter.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 06-02-09 kl 12:00. Årsak: Fortsatt problem med l-tasten....
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:01   #32
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvert sitt bruk, mann. Jeg tror det er lettere å skremme vekk en innbruddstyv med et reportasjeteam fra VG enn med trusselen om politi? For ikke å snakke om hvis man har sett en fra politietaten skrive på maskin. Det ække imponerende greier.

Det er nok riktig. Men skal det etterforskes en mordsak så holder jeg en knapp på Kripos fremfor "Slik blir DU myrdet: sexpuppenegermorderen avslører!" -teamet.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:14   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Njah. Jeg kan nok kanskje være enig i det. Minner meg om at det tross alt var politiet som tok lommemannen.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:17   #34
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Varierende tillit. Definitivt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:21   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Åja? Jeg vet om folk som har tre års utdanning, ikke det engang, og de tjener pent over 400000 i året 8-16 og fri hver helg. Jeg synes heller ikke at lengde på utdannelse er alfa og omega i en sånn diskusjon. Både politifolk og sykepleiere lærer kun det grunnleggende i sin utdanning, resten lærer man etter å ha begynt å jobbe.

En nyutdannet journalist har en begynnerlønn på 240.000. Etter 10 års ansennitet er den på 264.000. Dette er grunnlønn med tre års utdannelse.

Jeg vet av svært få som kan veldig mye mer enn det grunnleggende når de er ferdig utdannet.

Jeg kjenner for øvrig til folk som har samme utdannelse som meg og som tjener fire ganger så mye. Sånn er livet. Jeg synes ikke det er relevant å sammenlikne.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:53   #36
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Bare sånn for å ha sagt det, så er en nyutdannet ingeniør en som nettopp skal til å begynne å lære jobben sin. Man lærer det aller, aller meste etter avsluttet skole, og man lærer det av egen motor gjerne også. Dessuten tjener man gjerne ikke så mye som mange tror. (Jeg klager ikke på lønna mi, men den er nok ikke i nærheten av det man tror, tror jeg).

Poenget mitt var at lengden på utdanning er alene ikke noe godt argument for å avgjøre lønn.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:57   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Bada-Bing det er jeg enig med deg i.

Også lurer jeg på en ting. Når det står at topplønn etter ti år er 240.000, er det da dette man kan forvente å tjene? Hva tjener en gjennomsnitts politi med ti år i jobben?

Jeg har jo en utrolig mye høyere grunnlønn, men jeg har en mistanke om at det kanskje er mange tillegg politiet har som andre ikke har? Eller er det virkelig så dårlig stelt i praksis?

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:30   #38
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har jo en utrolig mye høyere grunnlønn, men jeg har en mistanke om at det kanskje er mange tillegg politiet har som andre ikke har? Eller er det virkelig så dårlig stelt i praksis?

Si det..Min erfaring er at folk ofte glemmer at dette er tillegg, ikke en del av grunnlønna. Man regner da heller ikke overtidsbetaling som en del av grunnlønna? 240000 er sjokkerende lavt betalt, men kanskje de leste politimenn avanserer oppover i systemet lenge før de når så langt?

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:34   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Ja, det er sånt jeg tenker på.
Jeg tenker at det er greit at det er tillegg. Men jeg har kanskje en del av disse tilleggene innbakt i lønna? Kanskje forskjellen dermed ikke er like stor når man ser på hva som går inn på konto?

For eksempel de som har smuss-tillegg - det er ganske stort. Det har ikke jeg. Når jeg jobber sammen med en elektriker og vi står med gjørme til ørene begge to så får han et tillegg jeg mener er på 17-18 kroner timen for smuss. Jeg får ikke noe utover grunnlønnen min.

Kan det være mange sånne ting som drar opp lutt hos politi også? Jeg har litt problemer med å se at så mange vil ha den jobben der for den lønna der.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:51   #40
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For eksempel de som har smuss-tillegg - det er ganske stort. Det har ikke jeg. Når jeg jobber sammen med en elektriker og vi står med gjørme til ørene begge to så får han et tillegg jeg mener er på 17-18 kroner timen for smuss. Jeg får ikke noe utover grunnlønnen min.

Kan det være mange sånne ting som drar opp lutt hos politi også? Jeg har litt problemer med å se at så mange vil ha den jobben der for den lønna der.

Som sykepleier skulle jeg ønske meg det smusstillegget også. Smuss er smuss uansett vhilken utdannelse man har, skjønner ikke at LO står mer på krava akkurat på det punktet.
Jeg vil tro at mange velger politi ut av idealisme og ønske om action. Samt at mange kanskje ikke er så bevisste på lønn når de tar utdanningen sin.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no