Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tillit til politiet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 13:54   #41
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Joa, men en eller annen gang våkner jo de fleste opp og skal betjene regningene sine. Og da er det et poeng hvor mye penger man har fått i lønn.

En sykepleier tjener en god del mer enn 240.000 på topp såvidt jeg vet. De jeg vet om ligger på vel 400.000 per år. Uten å jobbe ekstremt med timer heller. Ergo er det av interesse hva man tjener totalt sett i jobben sin. Man kan ikke klage på en lav grunnlønn hvis den reelle lønna til alle i det yrket er det dobbelte av grunnlønna - hvis du skjønner hva jeg mener?

Skal man sammenligne lønnsnivå så må man ha sammenlignbare tall aller først.
(Jeg er enig med deg i at man ikke trenger tjene det samme kun basert på legnden i utdannelse da, men når forskjellene blir så ekstreme som det blir hvis nå 240k er reell topplønn for mange i dette yrket så er det relevant å snakke litt sammenheng likevel, tenker jeg)

  Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 11:00   #42
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg har veldig god tillit til politiet i de fleste tilfeller. Nå vet jeg at de til tider har dårlige arbeidsforhold men det er grupper som har det langt verre som definitivt ikke har mulighet for aksjoner. Slik at aksjonensretten de vil ha synes jeg faller på sin egen urimelighet.

Kan med hånden på hjertet si at et er yrkesgrupper som har en farligere hverdag enn politiet til tider og som har veldig lav lønn de også i forhold til hva de driver med og utdannelse. Alikevel er det til syvende og sist staten som viser hvor lite de setter pris på den viktige jobben ordensmakten og andre statsansatte gjør.

  Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:36   #43
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg tror at det fines en del gode politimenn og -kvinner som er flinke i jobben sin. Utover det har jeg liten tillit.

Enig med rajraj. Jeg har møtt noen greie folk, som tilfeldigvis er politifolk. Men tilliten til at de har kontroll på kriminaliteten her i landet ble ikke akkurat større etter å ha "hørt om noen" som ble oppfordret til å kontakte tv2 hjelper deg, fordi politiet ikke hadde kapasitet til å etterforske saken.

På den andre siden tror jeg de som jobber innen internettkriminalitet, pedofili osv. gjør en veldig bra jobb, og at de har merkelig god oversikt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 14:37   #44
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Til dere som snakker om smusstillegg; politiet har ikke smusstillegg. Det eneste tillegget er turnustillegget - for de som faktisk jobber turnus. Etterforskere med "kontorjobb" har bare grunnlønn.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 16:16   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Til dere som snakker om smusstillegg; politiet har ikke smusstillegg. Det eneste tillegget er turnustillegget - for de som faktisk jobber turnus. Etterforskere med "kontorjobb" har bare grunnlønn.

Det var bare det eksempelet jeg kom på.

Men da har de faktisk bare 240.000 eller noe sånt i topplønn? Eller er det lagt opp sånn at alle politifolk har turnustillegg eller?

  Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 18:06   #46
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Alikevel er det til syvende og sist staten som viser hvor lite de setter pris på den viktige jobben ordensmakten og andre statsansatte gjør.

Eller de ser at å gi alle et saftig lønnshopp ikke lar seg gjøre sånn rent økonomisk.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 18:34   #47
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg mener det er feil å si at man skal se hva som renner inn på konto.
Jeg er nok enig i at lengden på utdannelsen ikke nødvendigvis skal avgjøre lønn, men det tillegget politi, helsevesen, toll og endel andre statsansatte får er turnustillegg. Turnustillegg er noe man får for å jobbe i helger, helligdager (eks julaften, når andre sitter hjemme med familien sin …), og andre ubekvemme arbeidstider. Man jobber oftest når andre har fri.
Dette er derfor ikke veldig relevant når man snakker om lønn, dette er et tillegg for ukurant arbeidstid og de 'ulempene' dette medfører.

Jeg har forøvrig tillit til at politiet gjør det de kan med de ressursene de har. Forvaltning av ressursene er en helt annen, politisk diskusjon.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:11   #48
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg mener det er feil å si at man skal se hva som renner inn på konto.
Jeg er nok enig i at lengden på utdannelsen ikke nødvendigvis skal avgjøre lønn, men det tillegget politi, helsevesen, toll og endel andre statsansatte får er turnustillegg. Turnustillegg er noe man får for å jobbe i helger, helligdager (eks julaften, når andre sitter hjemme med familien sin …), og andre ubekvemme arbeidstider. Man jobber oftest når andre har fri.
Dette er derfor ikke veldig relevant når man snakker om lønn, dette er et tillegg for ukurant arbeidstid og de 'ulempene' dette medfører.

Jeg har forøvrig tillit til at politiet gjør det de kan med de ressursene de har. Forvaltning av ressursene er en helt annen, politisk diskusjon.

Det blir relevant hvis man mener at de tjener for lite, og begrunner det i disse ulempene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:50   #49
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det blir relevant hvis man mener at de tjener for lite, og begrunner det i disse ulempene.

Det tenker man ikke når man er på jobb f.eks 15-24 på julekvelden!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:32   #50
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det blir relevant hvis man mener at de tjener for lite, og begrunner det i disse ulempene.

Jeg vet ikke om jeg misforstår jeg. Men om man tjener omtrent det samme som andre som ikke har disse ulempene så er det høyst relevant synes jeg. Ukurant arbeidstid er så en enorm belastning at det bør lønnes i tillegg til den vanlige lønnen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:33   #51
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Det tenker man ikke når man er på jobb f.eks 15-24 på julekvelden!!

Da blir det litt vanskelig å diskutere på en konstruktiv måte. Hvis det er den ukurante arbeidstida som er problemet, så må man øke ulempetillegget. Hvis det er det at man faktisk får for lite utbetalt totalt sett, så må man se på hele lønnstrukturen. Hvis problemet er underbemanning og overarbeiding, så får man ta for seg de problemene. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hva folk føler på julaften. Jeg kan godt være med på å kjempe for gode arbeidsforhold, basert på kalde tall og fakta, men føleriene kan dere gjøre på bakrommet :Hva var disse bokstavene mine igjen? INTJ eller no sånt?:

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:35   #52
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vet ikke om jeg misforstår jeg. Men om man tjener omtrent det samme som andre som ikke har disse ulempene så er det høyst relevant synes jeg. Ukurant arbeidstid er så en enorm belastning at det bør lønnes i tillegg til den vanlige lønnen.

Klart det, men det nytter ikke å røre alt sammen i ei stor suppe. Klager man over at man får for lite penger, eller at man ikke får noe ekstra for ulempene?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:35   #53
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg har tillit til Politiet. Har ingen negative erfaringer med de.

Kun en positiv. Da tre fra etaten kom hjem til meg for å roe ned en gal eksmann.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:36   #54
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Klart det, men det nytter ikke å røre alt sammen i ei stor suppe. Klager man over at man får for lite penger, eller at man ikke får noe ekstra for ulempene?

Jepp, jeg skjønte hva du mente i innlegget til Mississippi. Og er enig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 23:42   #55
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Eller de ser at å gi alle et saftig lønnshopp ikke lar seg gjøre sånn rent økonomisk.

De statsansatte i jobbe med store belastninger slik som politiet og et par andre grupper burde definitivt fått hevet sin grunnlønn. Tilleggene er ikke til å bli fet av de heller. Det er rett og slett en hån at mennesker som setter livet sitt i fare i visser situasjoner for å passe på at tredjepart ikke kommer til skade skal ha så liten lønn.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 17:19   #56
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Da blir det litt vanskelig å diskutere på en konstruktiv måte. Hvis det er den ukurante arbeidstida som er problemet, så må man øke ulempetillegget. Hvis det er det at man faktisk får for lite utbetalt totalt sett, så må man se på hele lønnstrukturen. Hvis problemet er underbemanning og overarbeiding, så får man ta for seg de problemene. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hva folk føler på julaften. Jeg kan godt være med på å kjempe for gode arbeidsforhold, basert på kalde tall og fakta, men føleriene kan dere gjøre på bakrommet :Hva var disse bokstavene mine igjen? INTJ eller no sånt?:


Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at man ikke kan diskutere det på en konstruktiv måte?
Det jeg mener er at det er grunnlønna som er for lav. Tilleggene er jo for ubekvem arbeidstid.
Og som andre her sier, disse gruppene har ofte det samme (eller mindre) utbetalt som de som IKKE jobber til ukurrante tider.
En i politiet, tollvesenet eller helsevesenet, som jobber helligdager, helger, kvelder og netter, har der ofte det samme utbetalt somen som jobber 8-16. (Uten tilleggene er disse yrkesgruppene lønnstapere)
Det er i aller høyeste grad relevant å trekke ut tilleggen når man snakker om lønna til disse yrkesgruppene.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no