Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-12, 18:47   #1
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?

Ja nå skal man jo lage alt selv, og det er jeg egentlig enig i.. Da vet man hva man får i seg. Likevel bruker man jo endel ferdigprodukter, enten fordi det er lettvint, eller fordi de er gode? Jeg kan begynne: ferdig risengrynsgrøt bruker jeg. Den er god og bare til å varme. Jeg innrømmer en til jeg... Brunsaus i pose fra Toro. Enn dere?

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:50   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Grandiosa.

Og risengrynsgrøt; det er det nemlig bare ungene som spiser, så da kjøper jeg heller en ferdig.
Bernaisesaus lager jeg heller ikke fra bunnen, men det er det sjelden vi har.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:50   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.628
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Jeg bruker også brun saus fra Toro, fordi den er melkefri og jeg ikke klarer å lage god brun saus uten brunost. Da kan jeg likegodt servere "i det minste litt bedre enn uten brunost"-saus fra Toro.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:51   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Brunost i brun saus?
Jeg er blitt veldig god på brun saus, helt uten poser og sukkerkulør og svidd smør.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:52   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Jeg synes ikke man trenger "innrømme" at man bruke ferdigprodukter, det er da helt kurant det. Og vanlig, all den tid det selges så mye av det.

Vi lager stort sett alt selv, siden vi har barn med diverse matallergier og jeg liker lage mat, men det hender jo vi kjøper f.eks frossenpizza til de av oss som tåler det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:52   #6
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Halvfabrikata. Puh, der kom jeg på det ordet jeg ikke fant isted.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:53   #7
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Bruker ferdig risengrynsgrøt, bernaise iallefall, og noen ganger brun saus (noen ganger selv), noen ganger tomatsuppe, noen ganger selv. Det går veldig opp og ned i grunn.

Noen ganger bruker jeg sånn rull-ut-pizza-bunn også, noen ganger baker jeg selv (oftes da, for den blir bedre).

Jeg lager ikke pasta og lasagneplater selv.

Jeg er sånn halveis. Ikke helt alt fra bunnen, men ikke bare Grandis heller

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:53   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Brunost i brun saus?
Jeg er blitt veldig god på brun saus, helt uten poser og sukkerkulør og svidd smør.

Må ha brunost i brun saus.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:54   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Vi lager det meste fra bunn, men jeg tilstår å servere denne til guttene i ny og ne:



Begge elsker potetmos, og det hender de får når vi voksne bare har salat som tilbehør til maten. Denne er faktisk ganske ok, til posestappe å være.

Ru: Brunost gir kjempegod smak på brun saus.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:54   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.628
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Brunost i brun saus?

Ja, det er supergodt. Jeg er ikke noe særlig glad i brun saus, så når det er bare barnet og meg spiser vi ikke det, dermed gidder jeg ikke legge noe særlig innsats i å finne en god uten melk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:56   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi lager det meste fra bunn, men jeg tilstår å servere denne til guttene i ny og ne:



Begge elsker potetmos, og det hender de får når vi voksne bare har salat som tilbehør til maten. Denne er faktisk ganske ok, til posestappe å være.

Ru: Brunost gir kjempegod smak på brun saus.

Den har jeg aldri sett?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:57   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Brunet sausjevning, orker ikke brune selv, men liker ikke pose brunsaus. Fløtesaus, bernaise og hollandaise. Meksikansk gryterett. Ertestuing, når vi skal ha der på hverdager. Til søndagsmiddag lager jeg skikkelig. Fiskegrateng. Tandorikylling (eske). Dolmioglass. Casa de mama pizza. Kyllingshcnitzel (?)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 18:59   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Buljong og fond bruker jeg når jeg ikke har kraft. Pastasaus av tomater. Diverse varianter fersk fyllt pasta. Salsa. Pølser. Mye pålegg, som leverpostei og kjøttpålegg. En sjelden gang barnemat. Kjøper det som finnes i økologiske varianter, for da er jeg tryggere på at de ikke inneholder masse tull.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:00   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Vi bruker litt ymse. Av og til tar vi oss god tid og lager ting fra bunnen, men det er slettes ikke alltid det er tid til det.

Mest brukt er Dolmio tomatsaus, ferdig salsa til taco, krydderblanding til taco, hvis bernaise (?) - så kommer den fra pose, jeg spiser ikke det, og de andre synes den er god. Brun saus kommer både fra pose og hjemmelaget.

Supper er alltid hjemmelaget, det er nesten like lettvint som poser synes jeg. Evt vi kjøper ferdig fiskesuppe i et spann. Og sodd kjøpes også i spann.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:00   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Den har jeg aldri sett?

De har den hvertfall på Coop Mega her. Den smaker faktisk potet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:02   #16
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.295
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Det meste. Så utvider jeg heller kjøkkenferdighetene litt etter litt.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:07   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det meste. Så utvider jeg heller kjøkkenferdighetene litt etter litt.

Jeg har vært der. Da jeg traff mannen min, så kunne jeg knapt koke poteter (mammas kjøkken var en helligdom, der slapp ikke de uverdige til). Lenge var posegryterett eller lasagne i pakke det mest avanserte jeg prøvde meg på. Nå er kjøkkenet definitivt mitt favorittrom i huset, og jeg koser meg med å lage mat. Vi kjøper ikke inn posemat lenger, for det ender opp med å ligge til det går ut på dato.

Jeg har fått mange aha-opplevelser på kjøkkenet, for mye er jo faktisk veldig lett å lage fra bunn. Og smaker så mye bedre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 15-09-12 kl 19:13.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:11   #18
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av" tider?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det meste. Så utvider jeg heller kjøkkenferdighetene litt etter litt.

Der startet jeg også.
Jeg kan ikke lage andre sauser enn hvit saus, resten blir enten pose eller boks. Når det er sagt kunne jeg sikkert klart det om jeg gikk inn for det, men så langt har jeg ikke kommet.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:12   #19
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?

Ja, og så kjøper vi jo alt av pålegg ferdig, og ting som pasta og tomatpure, og sikkert en god del jeg ikke kommer på.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 19:17   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.073
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?

Av og til hadde det jommen vært greit å kunne bruke mer halv- og helfabrikata. Her er det først og fremst matintoleranser som gjør at vi ikke bruker så mye av det, og jeg synes jo stort sett mat lagd fra bunnen av er best, men det er mye godt halv- og helfabrikata å få tak i. Vi bruker tacosaus, og så bruker jeg et brun saus-pulver som er uten gluten og melk. Ellers er det vel ikke så mye. Jeg savner sånn fylt, fersk pasta og en del andre produkter jeg kjøpte før, og så synes jeg sånn ferdigrisgrøt var godt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no