Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lær meg å tenne opp i peisen!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-11, 22:33   #21
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

Jeg har lært at man ikke skal bruke annet enn tennbrikker i de nye ovnene.

Jeg tar tre tennbriketter og legger i en liten haug, om man kan si det når det er snakk om tre stk da. Tenner på.
Legger deretter en kubbe bak, en kubbe foran, og en kubbe på tvers over der igjen. Kanskje enda en henslengt på toppen.

Det kommer jo litt an på fasongen på ovenen hvordan du kan legge kubbene. Her er ovnen bred og grunn, slik at de må ligge på langs.

Trekklukene er selvfølgelig helt oppe, og jeg lukker døra igjen med det samme.
Så det er jo forskjell fra ovn til ovn også. Men tennbrikker er et hett tips da. Bolstavelig talt.

Vi har en Scanpeis.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 01:04   #22
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

Vi har helt ny Nordpeis, men jeg tror pipa her har dårlig trekk.
Tar lang tid før vi får skikkelig fyr, og vi må ha opp døra lenge, og da lukter det bål her inne
MEN jeg har funnet ut at flis og tynne tynne kubber er det beste å starte med, det tar litt tid før det varmes opp her,
mye mulig fordi vi har trapp opp og trapp ned i stua. I morgen skal jeg teste ut flere tennbriketter
og så skal jeg få mannen(eller gjøre det selv ) til å hugge av fliser og mindre biter fra kubbene.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 01:12   #23
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.607
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Har du aldri opplevd utenfor ovn at et telys har overtent og eksplodert?

Nei, i grunnen ikke. Men hvis de eksploderer, tror jeg nok jeg foretrekker at de gjør det inne i ovnen heller enn ute i stua.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 08:33   #24
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Nei, i grunnen ikke. Men hvis de eksploderer, tror jeg nok jeg foretrekker at de gjør det inne i ovnen heller enn ute i stua.

Det blir mye varmere inni ovnen enn ute i stua da, sånn at det lettere kan skje der at all stearinen tar fyr. Hadde aldri puttet telys i den nye ovnen vår uansett, men har en gammel ovn så er det kanskje ikke så nøye.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:57   #25
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

Yes, ingen bål-lukt i dag
Brukte ikke mindre enn 4 briketter, litt papir og en del tynne kubber og flis,
det er skikkelig godt og varmt her, nesten for varmt, og UTEN lukt!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 23:28   #26
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

Bark er glimrende til å bruke til opptenning.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:25   #27
HeleneT
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 6
HeleneT har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg å tenne opp i peisen!

tennvæske fungerer..men pass på så d ikke blir for mye

HeleneT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no