Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er kokosnøtter "ut"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 08:40   #21
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Har kokosnøtter noen gang vært "in"?

Jeg har sett det her i Trondheim, men det er vel strengt tatt ganske uinteressant kanskje

- Kjenner jeg fikk veldig lyst til å være superkvinne og åpne kokosnøtt på en tøff måte (og da tenker jeg ikke på kaste den ned fra 3.etg altså)

Men sånn utenom fuglemat om vinteren - hva bruker man kokosnøtt til da?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 08:48   #22
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Har kokosnøtter noen gang vært "in"?

Kokosnøtter var da ganske hipt og eksotisk på tidlig nittitall? Hvertfall i distriktsnorge der jeg kommer fra.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 08:50   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men sånn utenom fuglemat om vinteren - hva bruker man kokosnøtt til da?

Når jeg var liten kjøpte vi det bare fordi jeg syntes det var gøy. Jeg drakk vannet inni, og gnagde på innsiden av skallet. Men skal man bruke det til noe fornuftig lønner det seg å kjøpe kokosmelk/kokosvann/kokoskjøtt i butikker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 14:39   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

De nøttene jeg har sett her i Norge er brune og hårete. De man kjøper f.eks. i Thailand er store og grønne og har søt og god blank saft inni. Er det samme greia?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 14:47   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

De nøttene jeg har sett her i Norge er brune og hårete. De man kjøper f.eks. i Thailand er store og grønne og har søt og god blank saft inni. Er det samme greia?

Er ikke det grønne det som er utenpå det brune hårete egentlig? Slik at hvis man tar av det grønne og tørker nøtta så vil den bli slik som de ser ut når de kommer hit?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 14:50   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Aner ikke. Men det kan tenkes. De er jo mye større når de er grønne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 15:18   #27
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Takket være denne tråden her har jeg gått til innkjøp av en kokosnøtt i dag. Kjøper kanskje 4-5 per år, men dette var årets første.

Bare man passer på at det skvulper godt når man rister i den på butikken, kan man ikke gjøre noe galt. Mitt tipps er å kjøpe på innvandrerbutikk, og ikke på RIMI/Rema osv. Der er det ganske lite omsetning av nøttene, og jeg har fått overmodne (smaker såpe) kokosnøtter flere ganger. I innvandrerbutikker er det både mindre kvanta, og flere som kjøper dem.

:gomler fornøyd:

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 15:21   #28
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Jeg tok den forresten med ut på veien, og ga den noen harde slag med hammeren. Det overlever de aldri. (Tør ikke gjøre det innendørs, det ville nok ikke vært så bra for gulvet...)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 16:15   #29
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Hvordan gikk det, søster? Fikk du tak i ei kokosnøtt?

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 18:11   #30
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er ikke det grønne det som er utenpå det brune hårete egentlig? Slik at hvis man tar av det grønne og tørker nøtta så vil den bli slik som de ser ut når de kommer hit?

Jeg er rimelig sikker på at det er sånn, ja.

Jeg pleier å åpne kokosnøtter med hammer, spiker og et flatt skrujern. Banker først to hull der det er litt mykere med spikeren, heller ut melken, og så dytter jeg skrutrekkeren nedi det ene hullet, så deler nøtta seg vanligvis i to. Jeg synes kokos er fint "godis" innimellom.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 20:46   #31
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Hvordan gikk det, søster? Fikk du tak i ei kokosnøtt?

Nei! Men jeg har ikke vært på verken Furuset eller Kongen på Strømmen, så det er min egen feil. Nå har jeg reist til sørlandet for å jakte på kokosnøtter her en ukes tid, skal si fra om jeg finner. Og ta bilder av hvordan jeg knekker den.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 20:49   #32
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er ikke det grønne det som er utenpå det brune hårete egentlig? Slik at hvis man tar av det grønne og tørker nøtta så vil den bli slik som de ser ut når de kommer hit?

Det stemmer, bare jeg tror ikke at du trenger ikke tørke den.

Og til at kokosnøtter ser annerledes ut/smaker forskjellig: De kan konsumeres i flere modenhetsnivåer. Jeg skal leite opp en link.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 20:54   #33
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut

Her er bilder av kokosnøtter i både grønn og brun tilstand.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 00:17   #34
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, vi kjøpte en for en måneds tid siden. Men den ligger på kjøkkenbenken ennå, vi har ikke helt planlagt hvordan vi skal åpne den. Jeg husker store prosjekter som involverte sag og øks hver gang jeg overbeviste min far om å kjøpe en kokosnøtt som liten.

Høres kjent ut fra min barndom også.
Vi kjøpte en kokosnøtt rett etter jul fordi jentungen hadde fått smaken på kokos fra en sånn nøttemiks. Og så var det sååå stas med den. Men vi trengte virkelig superkrefter for å åpne den "pent"..

Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 13:54   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kokosnøtter "ut"?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Hvor lenge holder en kokosnøtt seg? Vi har to som har ligget siden før jul. Har ikke klart å samle nok mot ennå til den store operasjonen med å åpne herligheten.

Vi kasta den vi kjøpte når vi ikke lenger kunne høre det skvulpe inne i den.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kokosnøtt


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no