Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er forbrenning alt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-08, 07:58   #21
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Det gjelder ikke alle, jeg gikk opp 2 kg på 4 uker da jeg forsøkte lavkarbo (ikke i ketose)

Jeg har stor tro på at det ikke gjelder alle nei! Folk er jo forskjellig og det er jo det jeg mener. Selv om man forbrenner 1700kalorier stilleliggende så fungerer det anderledes i praktisk.

Når jeg spiser lavkarbo er frokosten min på ca 1500kalorier. etter det har jeg aldri regnet ut. Men det blir en del mat ut over dagen. Siden man bruker så uhorvelig mengder fett.

Ketose er nok grunnen til at man kan spise så mye.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 23:42   #22
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er logisk at man går opp i vekt om man spiser 3-4000 kalorier og ikke beveger seg nok til å forbrenne dem .

Nei, for kroppen lagrer bare en viss mengde proteiner, mens den til gjengjeld kan lagre uvisse mender karbohydrater.
Dermed så skal man i praksis ikke trenge telle kalorier så lenge man spiser proteiner og veldig lite karbohydrater.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 15:10   #23
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nei, for kroppen lagrer bare en viss mengde proteiner, mens den til gjengjeld kan lagre uvisse mender karbohydrater.
Dermed så skal man i praksis ikke trenge telle kalorier så lenge man spiser proteiner og veldig lite karbohydrater.

Tull og tøys! Proteiner er et næringsstoff og inneholder kalorier. Og de proteinene man ikke forbrenner, blir lagret i kroppen som fett. Det ville vært ren magi om kroppen bare tryllet bort de kaloriene man ikke forbrant. Hvor i alle dager mener du at skjer med kalorier som kroppen ikke klarer å gjøre nytte av blir av? At de bare sklir gjennom kroppen og havner i do. Det hadde vært digg .

Jeg aner ikke hvem som har fortalt deg at proteiner man ikke klarer å gjøre nytte av bare forsvinner i løse lufta, men det er så feil som det kan bli. Putter man noe i munnen som inneholder kalorier, enten det er proteiner, fett, karbohydrater eller alkohol (som også er et næringsstoff) så skjer en av to. Enten blir kaloriene forbrent (altså brukt for å holde kroppen i gang). Hvis ikke blir det lagret i kroppen til senere bruk. Karbohydrater lagres som glykogen i lever eller muskler. Fett og proteiner lagres som fett.

Så nei, man kan ikke spise så mye proteiner man bare vil. Enkelt og greit. Jeg har min kunnskap fra lærebøker og forelesninger på Norges Idrettshøyskole.

Det som ER rett er at kroppen bare har bruk for en begrenset mengde proteiner. Og at den foretrekker karbohydrater når den skal lage energi.

Og noe annet som er sant er at kroppen bruker mer energi på å forbrenne et gram protein enn på et gram karbohydrat.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 17:18   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Tull og tøys! Proteiner er et næringsstoff og inneholder kalorier. Og de proteinene man ikke forbrenner, blir lagret i kroppen som fett. Det ville vært ren magi om kroppen bare tryllet bort de kaloriene man ikke forbrant. Hvor i alle dager mener du at skjer med kalorier som kroppen ikke klarer å gjøre nytte av blir av? At de bare sklir gjennom kroppen og havner i do. Det hadde vært digg .

Jeg aner ikke hvem som har fortalt deg at proteiner man ikke klarer å gjøre nytte av bare forsvinner i løse lufta, men det er så feil som det kan bli. Putter man noe i munnen som inneholder kalorier, enten det er proteiner, fett, karbohydrater eller alkohol (som også er et næringsstoff) så skjer en av to. Enten blir kaloriene forbrent (altså brukt for å holde kroppen i gang). Hvis ikke blir det lagret i kroppen til senere bruk. Karbohydrater lagres som glykogen i lever eller muskler. Fett og proteiner lagres som fett.

Så nei, man kan ikke spise så mye proteiner man bare vil. Enkelt og greit. Jeg har min kunnskap fra lærebøker og forelesninger på Norges Idrettshøyskole.

Det som ER rett er at kroppen bare har bruk for en begrenset mengde proteiner. Og at den foretrekker karbohydrater når den skal lage energi.

Og noe annet som er sant er at kroppen bruker mer energi på å forbrenne et gram protein enn på et gram karbohydrat.

Det er mulig jeg forklarer dårlig eller blander noe her, men jeg har erfart dette selv. Altså jeg har gått ned i vekt uten å telle kalorier og jeg har spist MYE.

Kan du forklare hvordan man da kan leve på proteinbasert kosthold og spise mange tusen kalorier om dagen og likevel gå ned?
Det er flere her som har gjort dette, så det er ikke bare jeg som har denne erfaringen. Ifølge deg er en kalori en kalori. Det kan ikke stemme.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 17:21   #25
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Om man spiser ketogen kost. Dvs. rundt 15-40 karbohydrater pr dag, vil kroppen etterhvert komme i ketose. Ketose er underlig nok en ganske ukjent form for forbrenning for mange "lærde". Jeg sier "underlig nok" fordi det ble skrevet om i medisinske journaler allrede på 1800 tallet. De fleste "ernæringsfolk" her i landet har også en feilaktig oppfatning om hva ketose er og hva det dreier seg om. Drevon visste ikke engang forkjell på Ketose og Ketoacidose. Noe jeg syns er skremmende fra en mann som mener å kunne alt om kosthold......

Det er også mange hobbyernæringsfysiologer som sprer rundt seg med bastante påstander uten å vite hva de snakker om i denne sammenhengen.

Jeg kan prøve å forklare hva ketose er og hvordan og hvorfor den virker på kroppen.
Det jeg skriver nedenfor er bekreftet av både endokrinolog og av lege. Det finnes masse forskning på dette og alt kan dokumenteres. Det er altså ikke noe jeg tror eller mener - det er fakta.


HVA ER KETONER ?
Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Ketolysekuren f.eks. – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner. Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

HVORDAN KAN KETOSE HJELPE MEG Å TA AV ?

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

MEN ER IKKE KETOSE FARLIG ?
Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

OM KETOSE OG ALKOHOL
Leveren produserer ketoner av alkohol, så teknisk sett vil du fortsatt være i ketose når du drikker alkohol. MEN, problemet er at alkohol omdannes fortere til ketoner enn fett gjør. Leveren vil da bruke alkoholen som brennstoff først fordi det går fortere. Så når du drikker alkohol vil kroppen bruke alkohol som brennstoff og begynner ikke å forbrenne fett igjen før alkoholen er helt ute av kroppen ! Denne raske nedbrytingen av alkohol til ketoner og acetaldehyd (det du blir full av), gjør også at de på lavkarbo kosthold også blir fortere fulle, dvs. tåler mye mindre alkohol enn en som spiser høykarbo. Spesielt om man ikke har spist mat på forhånd.

Mer info ligger inne på www.lavkarbo.no (hvis jeg får lov å linke dit...)

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 17:24   #26
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Takk takk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 17:35   #27
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

En kalori = den energimengden som trengs for å varme opp et gram vann 1 grad.

Koppen er litt mer komplisert laget enn det.

Spiser man ketogen kost - dvs. er i ketose - kan man spise store mengder kalorier OG gå ned i vekt. Men det er ikke likegyldig hva man spiser og hvordan maten er sammensatt. Det må være en viss balanse.

Ketogen kost passer ikke for alle kropper. Men det gjør ikke lavkalori/lavfett heller. Det har med kroppskjemi å gjøre og ingen er like. Men fordi som har prøvd kaloritelling uten å klare å ta av, - men tvert i mot lagt PÅ seg mer og mer, - kan lavkarbo og/eller ketogen kost være en god og vellykket løsning.

Det finnes ingen fasit og det er ikke bare en sannhet. Selv om våre ernæringsmyndigheter mener å tro det. Det har aldri vært flere som følger myndighetenes kostråd. OG det har aldri vært så mange overvektige mennesker her i landet. Er det ikke på tide å prøve noe annet ?

Uansett hva man syns eller ikke er det iallefall opp til hver enkelt å finne ut hva som passer for deres kropp.

Jeg har levd lavkarbo i mange år og er veldig sunn & frisk i forhold til alderen. Og det er IKKE tull & tøys !

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 17:41   #28
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Og det er IKKE tull & tøys !

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 18:54   #29
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Det er heller ikke tull og tøys at ketose regnes som en svinnsykdom hos dyr .

Jeg kan være helt enig i at kaloritelling ikke er den beste måten å slanke seg på. Vanlig kosthold i kombinasjon med trening er uten tvil det beste.

Det eneste som bygger muskler er trening, og av det jeg har klart å lese meg til er det ikke spesielt smart å trene nå man er i ketose, fordi musklene trenger glykogen.

Kosthold med mat med lav GI er forøvrig helt i tråd med det de aller fleste eksperter anbefaler - en karbohydrat er ikke en karbohydrat, på samme måte som fett ikke er fett. Og det finnes også ulike proteiner. Når kostholdseksperter sier man skal spise karbohydrater, så sier de ikke at man skal gafle i seg boller og hvetebrød. Tvert i mot. Man anbefaler ubehandlet ris og fullkornalternativer. Mat med lav GI.

Å spise kun proteiner (og fett) får deg kanskje ned i vekt, men i det lange løp er det ikke særlig sunt. Og hvis man ikke klarer å leve opp til det 100% så vil man jo gå opp i vekt rimelig fort.... Jeg kjenner noen velger å spise disse pillene som gjør at fettet renner ut igjen. De kan også spise så mange kalorier de vil, og likevel ta av. Men er det en sunn måte å ta av på? Er det et mål å spise tusenvis av kalorier? Er det bra for kroppen på sikt? Jeg mener svaret er nei, og at man lurer seg selv. Og forskning viser jo at de fleste som slanker seg går opp i vekt igjen. Ofte mer enn det de tok av

Sorry, men jeg er ikke for ekstremkosthold for å gå ned i vekt. Men jeg er veldig for trening.

Jo mer muskler man får, jo mer forbrenner man.

Og det bør ikke være et mål å være slank, det bør være et mål å være sunn. Det er gjort ganske mange tester hvor man måler kroppsfett, og finner ut at de som er slanke ikke nødvendigvis er sunnere enn de som veier litt mer. De kan ha atskillig høyere fettprosent enn det som er bra. Og være i mye dårligere form.

Å måtte leve på diett er et handikap. Å ikke kunne spise det man får servert er et handikap.

Har man stor selvkontroll kan sikkert et ketose-kur hjelpe en å kvitte seg med kilo. Men hvis man ikke har det, så kan man fort komme i en situasjon der man legger på seg i stedet av å ta av, slik det er folk her inne som har erfart.

Og er det forsket på langtidsvirkningen av en slik kur, der man "skrur av" den vanlige forbrenningen og lurer kroppen. Hva skjer om man begynner å spise normal kost igjen?

Årsaken til at vi blir feitere og feitere ligger ikke i kostholdrådene, de har ikke endret seg "siden tidenes morgen", og min foreldregenereasjon var langt fra feite!

Det som HAR endret seg drastisk er hvor mye vi beveger oss. Vi har fått bil som bein og selv om vi trener på helsestudio så beveger vi oss veldig mye mindre enn før. Dessuten spiser vi en del mer. Og annerledes. Blant annet mye mer kjøtt...

Jeg er 110% sikker på at den største utfordringen for å bli slank ikke ligger i hva man spiser, men hvor mye man rører seg. Hvis folk hadde vært halvparten så motivert til å trene, som de er til å lide seg gjennom alle mulige slags slankekurer, så hadde vi nok sett resultater fort. OG fått færre hjerte- og karsykdommer, mindre diabetes, mindre beinskjørhet (man får faktisk sterkere bein av å trene styrke!).

Jeg bestrider ikke dette med ketose, men jeg bestrider at man kan spise så mye proteiner man vil i et vanlig kosthold og fremdeles gå ned i vekt. Det var det jeg protesterte på. At kroppen bare kan lagre begrensede mengder proteiner. For det kan den ikke. Proteiner blir omdannet til fett. Hvis man ikke er i Ketose. Og hvem lever i evigheter i Ketose?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:12   #30
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Nille er jo et fantastisk eksempel på at man KAN leve på Lavkarbo i mange mange år uten å gå opp i vekt og uten at kroppen forfaller heller det stikk motsatte.

Og det er vel ingen som har sagt at man skal spise masse proteiner til et normalt kosthold. Ihvertfall ikke om normalt kosthold er det vanlige karbohydratkosholdet i Norge. Men mer proteiner og fett og mindre karbohydrater. Dermed blir det og mer kalorier siden mye karbohydrat mat ikke har like mye kalorier, om man ser vekk fra de sukkerholdige matvarene.

Vi spiser ikke likt nå som verken min foreldregenerasjon eller mine bestforeldres generasjon gjorde. Vi spiser og drikker mye mer sukker. Det er sukker som er fienden. Før spiste de mye mer grov brød, knekkebrød og flatbrød og poteter. Ikke ris, lys pasta og snop. Dette har kommet inn de siste 30årene i store mengder.

Lavkabokosthold er urkost. Var ikke mange med diabetes 2 i urtiden.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:17   #31
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Man må også huske at det er mye hel og halvfabrikata som rett og slett inneholder mye dritt. Og at vi spiser altfor lite grove kornprodukter og trege karbohydrater. Folk var feite før også, men det er klart at mosjon spiller en rolle. Men jeg tror faktisk at kosten er hovedproblemet.

Jeg er ikke enig i at det er et handikap å ikke kunne spise det alle andre spiser. Det er faktisk en bra ting i mange tilfeller, for å spise store tallerkener med pasta og ostesaus ol som folk flest ofte legger i seg er IKKE bra.

Jeg har nesten ikke spist karbo på en uke nå. Så spiste jeg en pakke nudler i sta og hva skjedde? Jeg følte meg bare mer sulten og er VELDIG godtesyk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:34   #32
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Glemmer ikke følelsen av blodsukkerstigning etter 3mnd på ketogen kost og så var vi på klassetur til Tyskland hvor vi var på et hotell langt ute i gokk og fikk servert pomfrit. Jeg kan ikke tysk så jeg fikk ikke bestilt noe annet.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:35   #33
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Nille er jo et fantastisk eksempel på at man KAN leve på Lavkarbo i mange mange år uten å gå opp i vekt og uten at kroppen forfaller heller det stikk motsatte.

Og det er vel ingen som har sagt at man skal spise masse proteiner til et normalt kosthold. Ihvertfall ikke om normalt kosthold er det vanlige karbohydratkosholdet i Norge. Men mer proteiner og fett og mindre karbohydrater. Dermed blir det og mer kalorier siden mye karbohydrat mat ikke har like mye kalorier, om man ser vekk fra de sukkerholdige matvarene.

Vi spiser ikke likt nå som verken min foreldregenerasjon eller mine bestforeldres generasjon gjorde. Vi spiser og drikker mye mer sukker. Det er sukker som er fienden. Før spiste de mye mer grov brød, knekkebrød og flatbrød og poteter. Ikke ris, lys pasta og snop. Dette har kommet inn de siste 30årene i store mengder.

Lavkabokosthold er urkost. Var ikke mange med diabetes 2 i urtiden.

Men jeg har aldri sagt at det er galt å leve på lavkarbo! For de som lever på lavkarbo lever jo ikke uten å spise karbohydrater, men de velger karbohydrater med lav GI. Og norske kostråd sier jo nettopp det, at man skal spise komplekse karbohydrater, ikke enkle karbohydrater. Selv om de ikke nødvendigvis bruker begrepet GI.

Det jeg protesterte på var at kroppen bare kan lagre en viss mengde proteiner, og at man derfor kan spise ubegrenset av det. For det kan man ikke. Med et unntak. Men man kommer ikke i ketose av et lavkarbo-kosthold.

Og grovt brød og poteter og grove kornprodukterer også karbohydratert! Frukt og grønnsaker likeså. Og det er slike karbohydrater man vil folk skal spise, når man anbefaler 50-60% karbohydrater. Det er jo stor enighet om at sukker og hvetemel, behandlet ris og pasta er ting man bør spise begrensede mengder av. Så ekspertene er jo enige!

Som sagt - en karbohydrat er ikke en karbohydrat, man på spise riktige karbohydrater. Har man et kosthold med 60% enkle karbohydrater har man IKKE et sunt kosthold.

Og når kroppen skal forbrenne, så foretrekker den karbohydrater. Og karbohydrater lagres som regel ikke som fett. Protein lagres kun som fett.

Et balansert kosthold kombinert med trening er det beste. Og akkurat som man skal være opptatt av om man får i seg mettet eller umettet fett, så må man være opptatt av å unngå enkle karbohydrater (sukker, hvetemel etc) og satse på komplekse karbohydratert (grovt mel, mat med mye fiber).

Og tren, tren, tren for å øke forbrenningen. Jo mer trening, jo mer muskler, jo mer muskler jo mer forbrenner man både når man trener og når man hviler . Og jo mer man forbrenner, jo mindre trenger man å tenke på vekta, og jo mindre man tenker på vekta, jo mer kan man nyte livet .

Jeg er ikke så veldlig uenig med deg om hva man bør spise, Isolde, jeg er bare opptatt av at man ikke skal se på karbohydrater som næringsstoff som fy, men at man skal kunne skille mellom gode karbohydrater - grovt mel, grønnsaker og frukt, og dårlige karbohydrater - sukker, fint mel etc.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:48   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Man må også huske at det er mye hel og halvfabrikata som rett og slett inneholder mye dritt. Og at vi spiser altfor lite grove kornprodukter og trege karbohydrater. Folk var feite før også, men det er klart at mosjon spiller en rolle. Men jeg tror faktisk at kosten er hovedproblemet.

Jeg er ikke enig i at det er et handikap å ikke kunne spise det alle andre spiser. Det er faktisk en bra ting i mange tilfeller, for å spise store tallerkener med pasta og ostesaus ol som folk flest ofte legger i seg er IKKE bra.

Jeg har nesten ikke spist karbo på en uke nå. Så spiste jeg en pakke nudler i sta og hva skjedde? Jeg følte meg bare mer sulten og er VELDIG godtesyk.

Jeg tror ikke vi er så uenige som du vil ha det til

Og når jeg snakker om å ikke kunne spise det alle andre spiser, så snakker jeg ikke om å gafle i seg usunn mat. For alt i verden. Jeg snakker om at i det fleste sammenhenger er det vanskelig å følge ekstremkurer. Og jeg har ei venninne som må gå på diett pga sykdom, og for henne er det definitivt et handikap å ikke kunne spise det hun får servert - om det er aldri så vanlig og normalt sunn kost.

Og igjen - nudler er ikke sunne karbohydrater! Det er ikke det ekspertene anbefaler når de sier hvor mye karbohydrater du skal spise! Tvert i mot....

Og nei, forskning viser at folk ikke spiser så veldig mye mer enn før, men de spiser mer usunt = mer sukker og fine kornprodukter, mer fett, mer kjøtt og mindre fisk. Men ikke nok til at vi burde legge på oss så mye som vi gjør. Men vi beveger oss veldig mye mindre. Forflytningsaktiviteten vår er halvert og vel så det. Vi går veldig mye mindre. Vi gjør mye mindre husarbeid. Vi ser veldig mye mer på tv (og da sitter vi stille).

Norges Idrettshøyskole vurderer å fjerne opptakskravene knyttet til fysisk aktivitet? Årsak? Selv de som er godt trente og interessert i idrett er i dårligere fysisk form. Veldig mange består ikke opptakskravet. Og det selv om kravene er halvert de senere årene!

Vi spiser mer enn vi forbrenner, og når vi gjør det (og ikke er i ketose ), ja da legger vi på oss. Det er en naturlov!

Og når vi jo-jo-slanker oss og prøver alle mulige kurer, ja da ødelegger vi forbrenningen. Og resultatet er at noen legger på seg/eller ikke tar av, selv når de spiser lite. Eller nettopp fordi de spiser lite.

Det finnes bare EN måte å få fikset dette på, og det er å begynne å trene. Trening er løsningen på det aller meste. Den gir oss høyere forbrenning, sterkere hjerte, bedre lungefunksjon, sterkere beinbygging, bedre psyke osv, osv, osv. Det finnes ikke EN negativ ting ved trening. Bare en haug med positive nemlig

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:58   #35
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Har ikke lest hele tråden, men, forbrenning er alt om en har lav forbrenning. Nå tenker jeg på til vanlig, ikke om en feks går på lavkarbo. Har en lavt stoffskiftet, går mesteparten av det en spiser over til fett, istedet for å bli sendt til energi. Og da sitter en igjen med null energi å forbrenne fettet med. Ganske kinki.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:06   #36
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Så jeg har funnet ut at løsningen for meg som er glad i mat er at jeg beveger meg mye, mye mer. OG spiser fornuftig.

Ja, det er min oppskrift også og den virker

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:46   #37
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Drevon visste ikke engang forkjell på Ketose og Ketoacidose. Noe jeg syns er skremmende fra en mann som mener å kunne alt om kosthold......


Hvor er det Drevon har vist at han ikke vet forskjell på ketose og ketoacidose? Det er ikke helt det inntrykket jeg har av Drevon ...

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:52   #38
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Enten blir kaloriene forbrent (altså brukt for å holde kroppen i gang). Hvis ikke blir det lagret i kroppen til senere bruk. Karbohydrater lagres som glykogen i lever eller muskler. Fett og proteiner lagres som fett.

Jeg er enig med deg i mye, Mildrid, men jeg vil påpeke én ting: Kroppens karbohydratlagringskapasitet - i form av glykogen som lagres i lever og muskel - er begrenset. Overskuddsenergi inntatt i form av karbohydrater vil lagres som fett (via bl.a. pentosefosfatveien).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 00:06   #39
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvor er det Drevon har vist at han ikke vet forskjell på ketose og ketoacidose? Det er ikke helt det inntrykket jeg har av Drevon ...

Han svarte i en TV debatt at "ketoacidose ikke er en effektiv slankemetode" - Nei, det er det jo ikke hellere, men han beskrev ketoacidose som det du får du når du spiser så lite karbohydrater at du vesentlig forbrenner fett
og omtrent samme ordlyd i et svar på direkte spørsmål i VGs Slankeklubb
nettmøte. Skal se om jeg finner sitatene, mener jeg har lagra de på enten denne eller den gamle PC´en

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-

Sist redigert av Nille : 13-04-08 kl 00:30.
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 00:25   #40
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Fra nettmøte med Christian Drevon, VG.no


http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=862


Low carb
Innsendt av: Daniel, 03/07 - 2006 kl. 11:33

Er en selvpåført ketoacidose pga manglende karbohydratinntak en effektiv slankemåte?"


Hei,
Det å spise så lite at man forbrenner noe fett som finnes i eget fettvev er en forutsetning for at man kan gå ned i vekt. Selvpåført ketoacidose får du når du spiser så lite karbohydrater at du vesentlig forbrenner fett. Det er ikke noen effektiv slankemetode.

Hilsen Christian A. Drevon


Her blander de ketose og ketoacidose... man kan ikke SPISE seg til ketoacidose ! Ganske graverende feil. Det er også ganske graverende feil at det ikke er en effektiv slankemetode. Mannen er dessuten svært så bastant i sine påstander og uttaler seg klart mot bedre vitende. Jeg har faktisk anbeflt ham e del bøker og vitenskaplige forskningsrapporter han kan lese....

Dette var ikke en engangsfeil som sagt, han sa det også i en TV debatt....

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no