Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er forbrenning alt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-08, 00:32   #41
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg tror ikke vi er så uenige som du vil ha det til

Vil jeg ha det til det?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 09:25   #42
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg er enig med deg i mye, Mildrid, men jeg vil påpeke én ting: Kroppens karbohydratlagringskapasitet - i form av glykogen som lagres i lever og muskel - er begrenset. Overskuddsenergi inntatt i form av karbohydrater vil lagres som fett (via bl.a. pentosefosfatveien).

Ja, jeg vet at overskuddet av karbohydrat blir lagret som fett, det også, men det er vanskeligere for kroppen å gjøre om karbohhydrater til fett.

Men det har jo hele tiden vært mitt poeng at hvis man spiser for mye, da legger man på seg Man kan jo selvfølgelig ikke spise ubegrenset av karbohydrater heller. Man kan rett og slett ikke spise ubegrenset av noe.

Og jeg synes forresten det som blir sagt her er litt opplysende på akkurat det området. Atkins har ikke opphevet naturlovene :

http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/3691870.html

Og jeg er sikker på at det er noen som kan argumentere i mot det som kommer fram her. Men til syvende og sist handler det bare om hvem man velger å tro på.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 10:18   #43
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Vil jeg ha det til det?

Vel, dette er en diskusjon, og du har argumentert mot det jeg mener i denne tråden. Ergo antar jeg at du mener at du ikke er enig med meg

Det var ikke mer alvorlig enn det

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 10:22   #44
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.670
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Lavkarbo er ikke utenkabo.

Du snakker som om vi sier at man ikke skal spise karbohydrater i hele tatt. Man skal spise lite, men ikke ingen. Når man har gått ned i vekt så bør man ligge mellom 40 og 50 KHD for dagen. Det er ganske mye grønnsaker og kansje noen skiver grovt grovt brød.

Og man KLARER ikke spise uante mengder med proteiner. Rett og slett fordi man blir mett, VELDIG mett. Man får en helt annen metthetsfølelse når man spiser proteiner og fett enn man får med mye karbohydrater. Jeg for min del blir i hele tatt mett. Det blir jeg ikke med verken potet, ris eller pasta. Til nød med veldig grovt brød.

Og spiser man så mye proteiner at de i følge deg omarbeides til fett så spiser man mestsansynlig ikke karbohydrater for å få plass til dette så da er man i ketose like vel.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 12:26   #45
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vel, dette er en diskusjon, og du har argumentert mot det jeg mener i denne tråden. Ergo antar jeg at du mener at du ikke er enig med meg

Det var ikke mer alvorlig enn det

Gjorde det bare helt i begynnelsen. Er en grunn til det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 15:24   #46
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og jeg synes forresten det som blir sagt her er litt opplysende på akkurat det området. Atkins har ikke opphevet naturlovene :

http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/3691870.html

Og jeg er sikker på at det er noen som kan argumentere i mot det som kommer fram her. Men til syvende og sist handler det bare om hvem man velger å tro på.


Det er allerede slått fast at denne "artikkelen" (som forøvrig er 4 år gammel ) er full av feilinformasjon, både om Atkins´ teorier, om hva Atkins diett dreier seg om og feiltolkninger av resultater av undersøkelsen som ble foretatt i forbindelse med programmet. Nettopp fordi en utsatte prøvepersonene for en slags "kvasi-Atkins" på grunnlag av hva man "trodde" og "hadde lest". På samme måte som folk her uttaler seg om lavkarbo uten å ane hva de snakker om.

Og etter å ha jobbet med rådgiving og lavkarbo i mange år har jeg sett hvordan lakarbo kosthold har hjulpet utrolig mange mennesker. For meg, som har levd lavkarbo mer eller mindre siden 1982 har det betydd masse. Både leger, tannleger og de behandlere jeg har hatt kontakt med er overrasket over hvordan mitt kosthold har medvirket til en radikal forbedring på alle områder. Selv med alt dette farlige fettet og proteinene er alle tester o blodprøver perfekte. I følge ernæringsmyndighetene ( og artikler som den der er linket til over) burde jeg jo vært død for lenge siden. Jeg er i aller høyeste grad oppegående. Og det er ikke mange som tror meg når jeg forteller jeg er 51.....

Men tiden med lavkarbo og rådgivning/kursing har også lært meg at det ikke finnes noe fasitsvar og bare en sannhet. Det har lært meg at forskjellige ting funker for forskjellige personer. Det er bare den siste lille erkjennelsen jeg etterlyser hos våre ernæringsmyndigheter .... og her inne.

Anbefaler å lese et par ernøringsbøker:

Naural Health & Weightloss av dr. Barry Groves
The Protein Power Lifeplan av Dr. Michael R. Eades & Mary Dan Eades.
The Thyriod Diet av Mary J. Shomon.

Eller for den saks skyld "Slank med ketolyse-kuren".

Alle med en mengde henvisninger til NYE forsknings rapporter og seriøse undersøkelser.

Kostindusert ketose er en 150 år gammel, velprøvd slankemetode, det er forsket mye på sikkerheten med slike slankekurer. Se f.eks. referanselisten bak i "Slank med ketolysekuren". Der finner du et utplukk av vitenskaplige, medisinske artikler fra de mest velrennomerte legetidsskrifter. Det er ikke bare EN som går god for kostindusert ketose, men alle som har satt seg inn i stoffet og de som har forsket på området.
Det er god dokumentasjon på at kolesterolinnholdet i blodet går ned selv om man spiser mye fett i forbindelse med ketose. Mange - selv enkelte Norske hjertespesialister- vet ikke dette, fordi de ikke har satt seg inn i emnet! De advarer, tross manglende faktakunnskap, mot ketose fordi alt fettet jo må øke kolesterolet. DET SKJER IKKE. Det er sukker som gjør fett farlig!!!

Nå finnes det noen ketosekurer som er mer vitenskaplig basert enn andre. Ketolysekuren bygger på arbeidene til Professor Hans Bassøe på 1970-80 tallet (Norges fremste endokrinolog, fedmeforsker og spesialist på spiseforstyrrelser) samt senere internasjonal forskning på samme område. Atkins sin induksjon og overgangen til mer generell lavkarbo gjennom flere faser er også tuftet på vitenskaplig forskning fra 1980 og fremover, samt på kunnskap og et stort erfaringsmateriale fra over 70.000 pasienter.


Men jeg skjønner jo at det er nytteløst å diskutere når det her er snakk om "hvem man velger å tro på" og ikke vitenskaplige fakta. Jeg tror på vitenskapen jeg, og "tror" ingenting før jeg ser det.





__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 16:19   #47
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Nille: Har du vært i ketose siden 80-tallet? Eller mener du at du har fulgt en lavkarbofilosofi så lenge, uten å være i ketose?

Jeg tror så absolutt at lavkarbo kan være en god diett for mange mennesker. Men ketose synes jeg virker skummelt. Jeg leser jo at det forskes mye på ketose hos voksne mennesker, og at blant annet den amerikanske hjerteforeningen hevder at det gir økt risiko for hjertesykdommer, nyresvikt og reduksjon av benmasse. Dette siste gjorde særlig inntrykk, da en jeg kjenner har vært i ketose i noen måneder nå, og blir behandlet for urinsyregikt. Han har vært under veiledning av erfarne ernæringsfolk, som anbefalte ham ketosediett. Samtidig bekrefter de nå at de ser at endel pasienter får urinsyregikt mens de lever slik. Det er jo ikke akkurat et godt tegn. Så vidt jeg vet er urinsyregikt noe som kan oppstå hvis nyrene har det tøft, og urinsyregikt kan blant annet føre til benskjørhet. Slike konsekvenser har jeg ikke lest om mer tradisjonelle dietter som Grete Roedes kaloritelling. Da synes jeg det er rart at ketose anbefales så ukritisk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 17:47   #48
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nille: Har du vært i ketose siden 80-tallet? Eller mener du at du har fulgt en lavkarbofilosofi så lenge, uten å være i ketose?

Jeg har spist lavkarbo siden 80- tallet. Har selvfølgelig ikke vært i ketose hele tiden. Det er da heller ikke meningen at man skal. Ketose er kun for å få forbrenningen igang og om man skal ta av. Om man vedlikeholder vekten er det ingen gevinst ved å være i ketose. Selv har jeg en renseuke eller to i året, etter jul og etter sommerferien. Da har jeg en til to uker på ketogen diett. jeg bruker dette som ens lags "rensekur". Det føles godt !

Ketogen diett/ketose har heller ingen hensikt for mennsker som har mindre enn 10-15 kilo å ta av. Det er de som har stor fettmasse som drar nytte av denne formen for for forbrenning. Ketose er en kostbar forbrenningsmåte for kroppen og det er veldig viktig at man i den perioden spiser god variert kost. Det betyr at alle måltider skal og bør inneholde både fett, proteiner og antioksindanter, da i form av grønnsaker. Kroppen trenger de usenvis av vitaminer og mineraler grønnsakene gir. Spesielt i ketose. Det er virtig at man spiser NOK. Mange begår den feilen at de spiser for lite. For i avisa/ukebladet står det jo at man kutter ut alle karbohydrater ! Og uten å ha lest noe om kostholdet på forhånd, kutter en viktige næringsstoffer fra dietten, uten ane hva en driver med. men bør også ta kosttilskudd som en god multivitamin, omega 3, i tillegg til magnesium/kalsium og kalium. Dette fordi ketogen diett i seg selv er vanndrivende og da skylles en del viktige vitaminer og mineraler ut uten a krppen klarer å nyttegjøre seg dem. man bor sjekke kaliumnivå hos lege før man tar dette tilskuddet, men normalt vil man trenger 750-1500 mg pr døgn.

"Selvkomponert lavkarbo" funker svært skjelden før man har tilegnet seg de nødvendige kunnskapene. Det er ingen (eller iallefall få) som setter seg inn i en bil for å kjøre uten å ha lappen. Men å utsette kroppen sin for de merkeligste ting gjør en uten å tenke !

Opprinnelig lagt inn av Monsoon

Jeg leser jo at det forskes mye på ketose hos voksne mennesker, og at blant annet den amerikanske hjerteforeningen hevder at det gir økt risiko for hjertesykdommer, nyresvikt og reduksjon av benmasse.

Det er riktig at det forskes på ketose, men foreløpig finnes det ingen indikasjoner på at det på noen måte er skadelig for friske mennesker.
At den Amerikanske hjerteforeningen hevder at det gir økt risiko for hjertesykdommer, nyresvikt og reduksjon av benmasser er ikke riktig. Det er en gammel teori som for lenge siden er tilbakevist igjennom undersøkelsen "Efficacy and safety of low-carbohydrate diets. A systematic review. Journal of the American Medical Accociation" og flere rapporter i Lancet i perioden 2001 - 2006.

Mennekser som HAR nyresvikt eller andre sykdommer bør konsultere lege før de starter en ketogen diett.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon

Dette siste gjorde særlig inntrykk, da en jeg kjenner har vært i ketose i noen måneder nå, og blir behandlet for urinsyregikt. Han har vært under veiledning av erfarne ernæringsfolk, som anbefalte ham ketosediett. Samtidig bekrefter de nå at de ser at endel pasienter får urinsyregikt mens de lever slik. Det er jo ikke akkurat et godt tegn. Så vidt jeg vet er urinsyregikt noe som kan oppstå hvis nyrene har det tøft, og urinsyregikt kan blant annet føre til benskjørhet

Ikke helt riktig det siste du sier der. Urinsyregikt er en stoffskiftesykdom med urinsyreopphopning i kroppen. Nedsatt utskillelse gjennom nyrene eller økt produksjon av urinsyre er sentralt i sykdomsmekanismen. Det kan være arvelig eller komme av andre forhold som f.eks. leukemi, nyresvikt og eventuelt bruk av vanndrivende medisiner. Man FÅR ikke urinsyregikt av ketogen diett om man følger dietten slik den skal, dvs. spiser balanser kost/tilskudd og er frisk på forhånd. Men har man en nyresykdom eller arvelig urinsyregikt skal man uansett konsultere lege før man starter en slik diett.

Min stefar har hatt podagra (ureinsyregikt) i mange år. I tillegg til høyt blodtrykk og kolesterol OG diabetes II. Han veier altfor mye og jeg anbefalte ham IKKE ketogen diett, men derimot Fedon kosthold. Det har funket bra og hans blodprøver er nå fine, INKL. kolesterolet. Han kunne slutte med blodtrykksmedisier og er 50 kilo lettere.

Men jeg skjønner at man blir skremt når man hører slike skremselshistorier om hva som KAN skje.

Ketose anbefales IKKE ukritisk.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon

Slike konsekvenser har jeg ikke lest om mer tradisjonelle dietter som Grete Roedes kaloritelling.

Det er mange rare konsekvenser som kan oppstå om man ikke gjør Grete Roedes metode rikig også. Tap av muskelmasse og ødelagt stoffskifte bl.a. De fleste som havner på lavkarbo har prøvd Grete Roede og lavfett/kaloritelling først.... Og har endt opp som jojo slankere. Det er en grunn til at de prøver noe annet. GR passer for noen, men altså ikke for alle. Hvor mange kurs tror du snittet av GR tilhengere har ?


__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 21:16   #49
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Nille - vi diskuterer to forskjellige ting, og da kan vi ikke bli enige

Som du selv sier - man kan ikke være på ketolysekuren så lenge om gangen. Det sier jo også han legen på lavkarbo.no (ja, jeg har vært medlem der).

Og mht hva man tror på eller ei. Jeg har også lest masse forskning om kosthold og trening. Jeg tar utdannelse i det. Det sies veldig mye forskjellig, og man kan ikke være enig i alt, særlig ikke når folk har ulike synspunkter.

Jeg for min del velger å forholde meg til det jeg har lært på NIH om trening og kosthold.

Det betyr ikke at jeg slår tvil om at du holder deg frisk og fin på lavkarbo (som forøvrig ikke var det jeg var mest kritisk til, min kritikk gikk til hun som sa at man kunne spise så mye proteiner man bare ville, fordi kroppen ikke klarer å lagre dem. Det er beviselig feil iom at kroppen lagrer dem som fett.

Jeg er motstander av dietter som løsning på vektproblemer, jeg er en tilhenger av trening som løsning. Det betyr ikke at jeg mener at man ikke skal spise sunt. Men jeg mener at man skal spise slik at kroppen får de næringsstoffene den trenger for å kunne være i aktivitet, og da er karbohydrater (de med lav GI!) viktige.

Men for alt i verden, "ekstreme tilfeller krever ekstreme metoder", så jeg skal ikke kritisere verken slankeoperasjoner eller ketolysekuren om man er veldig overvektig.

Jeg er forøvrig klar over at ketolysekuren feks brukes som behandling mot eplepsi, hvor "bivirkningen" er at man risikerer vekttap. Så jeg bestrider ikke at man kan gå ned på den måten. Jeg er bare veldig skeptisk til at det brukes som slankemetode av mennesker som egentlig ikke er veldig overvektige, og som kunne klart å kvitte seg med kiloene sine med vanlig kosthold og trening.

DET er min kjepphest.

Jeg ønsker mer fokus på aktivitet, mindre fokus på diett. Sunt kosthold skal man selvfølgelig ha. Men hovedfokus bør være på at man kan spise så mye som man forbrenner, og ikke mer enn det. Og at man skal jobbe med å øke forbrenningen, fordi trening er bra for hele kroppen - uavhengig av hva man putter i den.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no