Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fryse ferske grønnsaker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-08, 09:09   #1
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fryse ferske grønnsaker

Jeg tenkte å kjøpe en del grønnsaker og frukt på tilbud, skjære opp og fryse ned.
Må man "behandle" dem først? Hvor lenge kan de være nedfrøsne før de blir dårlige?
Tenkte på paprika, brokkoli, tomat, pære, appelsin

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 09:17   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fryse ferske grønnsaker

Du bær forvelle endel grønnsaker før du fryser dem ned, for å beholde smak og næringsstoffer. Pære og appelsin ville jeg frosset rett ned, spesilet hvis du tenker å bruke det i smoothie og slikt. Tenker du å bruke paprikaen i varme eller kalde retter? Den kan nemlig bli litt slapp og rar når den tiner.
Tomat vet jeg ikke helt hvordan reagerer på frysing, den får hvertfall lett frostskader ellers. Hvis du koker dem først slik at du kan bruke dem i supper og gryter er det ikke noe problem.

Broccolien ville jeg skåret i buketter, sluppet oppi kokende, lettsaltet vann, kokt i 3 sekunder og tatt dem opp og dyppet rett i isvann. Frys dem ned liggende på et brett først, så slipper du at de blir en gigantisk klump når du legger dem i pose.

Southern food har en brei oversikt over ulike grønnsaker og forvelling.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 09:34   #3
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fryse ferske grønnsaker

Tusen takk =)
Tenkte å bruke i varme retter. Til grilling og sånt.
Smart ang brokkolien ja!! Men jeg har ikke så stor fryser, får gjøre det beste ut av det =)

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no