Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-15, 11:26   #21
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg anbefaler egentlig å lese boka på norsk først, fordi hun da kjenner handlingen og karakterene. Da blir det mye enklere å komme seg gjennom boka på engelsk.

Veldig enig. De første bøkene Frøkna leste på engelsk var bøker hun kjente godt fra før, og det gjorde opplevelsen utelukkende positiv.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 11:27   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

The Wind in the Willows (Det suser i sivet) er også en mulighet, kommer jeg på. Litt avhengig av hvor streng læreren er på hva som gjelds som "fantasy" - men hvis Watership Down (som jeg tror er altfor lang og tung for en litt svak leser) kan brukes, burde denne også funke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 13:22   #23
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

De er flinke til å tilpasse undervisningen, så jeg skal høre hvor strenge de er. Poenget er vel at hun faktisk leser, vil jeg tro?

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 14:31   #24
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

De er flinke til å tilpasse undervisningen, så jeg skal høre hvor strenge de er. Poenget er vel at hun faktisk leser, vil jeg tro?

Ja, det må absolutt være poenget. Viktig at mestringsfølelsen er der, hvis ikke blir dette bare veldig hat. Velg en kort bok i første omgang, så kan hun heller avansere litt etterhvert

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 20:06   #25
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

Roald Dahl var et kjempebra tips!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 11:53   #26
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fantasybøker på engelsk til ungdomsskoleelev

I går var de på biblioteket, og læreren sleit veldig med en passende bok i sjangeren. De fleste bøker er veldig tykke, og da mister hun motet ganske raskt.

Men heldigvis var S sin klassekontakt fra i fjor tilstede. Hun anbefalte at S fikk en lettlest og ikke alt for tykk bok uten å legge vekt på sjanger.

Så nå er boka lånt, lærer er fornøyd og S er fornøyd. Jeg skal se hvilke bok det er når hun kommer hjem i dag.

Hun har brukt deler av sommerferien til å lese, og hun har god utvikling. Nå kan hun lese, oppfatte og gjenfortelle detaljert om innholdet. Det er god utvikling!

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no