Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-15, 00:32   #41
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg elsket denne boka, den var lavmælt og klok. Jeg synes ikke den var deprimerende, bare melankolsk og fascinerende om menneskelige mekanismer. Det var befriende at Stoner ikke var noen Typisk Helt, men at han levde et liv som på mange områder var mislykket; et dysfunksjonelt ekteskap, brutte relasjoner, en middelmådig karriere, de betydningsfulle kampene han ikke tok. Jeg mener imidlertid ikke at han lot foreldrene i stikken, det må være helt ok å skape seg et annet liv enn det foreldrene hadde. Jeg mener heller ikke at han "ofret datteren for litt ro"; han ga opp datteren fordi han så at Edith lot det gå utover henne. Det er selvsagt utilgivelig passivt, men samtidig så er det jo så vanlig at jeg likte skildringen av det. Det å sitte fast i dysfunksjonelle relasjoner er ofte ikke så enkelt som det kan se ut som på utsiden, og det synes jeg var et interessant aspekt ved historien.

Det Stoner opplevde er jo altså ikke så veldig uvanlig, og derfor likte jeg også at han taklet det uten større dramatikk. Jeg kjenner ham igjen i mennesker jeg har møtt og oppfatter karakteren som ganske realistisk. Livet er jo som det er, og Stoner har en slags passiv aksept for nettopp det, som jeg ikke synes er bare negativ. Jeg irriterte meg ikke over sånt som at han aksepterte at Lomax ga ham klasser på laveste nivå, det kan leses på flere måter. Det kan være mye maktutøvelse i å ikke la seg rive med i en slik maktkamp som Lomax la opp til. Han vant jo kampen til slutt, men med en smart, langsiktig strategi. Uansett, selv om jeg ikke ser på ham som så håpløst passiv på absolutt alle områder som mange andre gjør, så synes jeg altså at passiviteten er gjenkjennelig og derfor interessant.


Edith irriterte meg, derimot, og jeg skjønte aldri hvorfor han interesserte seg for henne. Jeg oppfattet det slik at hun hadde blitt misbrukt av faren, det stemmer ihvertfall ganske godt overens med personligheten hennes (som CD beskriver). Jeg leste henne som en gjennomskadet person, full av forsvarsmekanismer og en alvorlig ustabil identitet.

Hva som var greia med Lomax og studenten skjønte jeg aldri helt. Først så jeg for meg at de hadde en nær relasjon av noe slag, men det kom vel aldri helt frem. Jeg likte det også, at disse sammenhengene ikke ble gitt med teskje.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:19   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De to damene er rett og slett bortskjemte og ønkser å være i en klasse de overhodet ikke hører hjemme i økonomisk.

Jeg vet ikke helt? Moren kom vel fra en familie som hadde mistet alle pengene sine, og burde være vant til litt trange kår. Det i seg selv kan jo ha gjort at hun ble veldig godt vant i ekteskapet og ønsket det samme for datteren. Men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det økonomiske, eller standarden, som plaget Edith. Hvertfall ikke i starten. Hvem som helst kunne jo bli gal av å bo i den leiligheten, og jeg kjente igjen meg selv i å få nok og bare bestemme at NÅ vil man videre. Jeg tror hun var oppriktig fortvilet over å ikke kunne bidra med noe særlig i ekteskapet. Ikke fikset hun det seksuelle, ikke interesserte hun seg for noe av det samme som Stoner, og ikke fikset hun det sosiale eller intellektuelle. Jeg syns det var veldig sårt når hun har tatt opp et lån i farens bank, og etter litt diskusjon med Stoner sier at dette er en av de tingene hun kan bidra med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:36   #43
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg elsket denne boken, selv om den var så trist, så trist fra første stund. Ofte må jeg kunne identifisere meg med hovedpersonen på et eller annet vis for å virkelig ha glede av boken, men det trengte jeg ikke her. For jeg skjønte meg virkelig ikke på Stoner, han reagerte motsatt av hvordan jeg ville ha reagert i nesten alle sammenhenger. Jeg ble ekstremt fascinert av fatalismen hans, men fatter ikke hvordan det går an å gå gjennom livet med en slik stoisisme. Jeg skjønte aldri hvorfor han falt for Edith. Han var jo ikke så veldig lidenskapelig anlagt, så kunne neppe være slik at han forelsket seg hals over hode?

Jeg hadde null sympati med Edith, selv om jeg ikke er historieløs og blind for hennes til tider vanskelige tilværelse. Jeg tenkte også seksuelt misbruk, men tenkte at det sikkert var min 2015-tilnærming til det, og at det ikke nødvendigvis var slik. Jeg tenkte også at hun var bipolar? Er det ingen av dere andre som har tenkt det? Kanskje jeg er på bærtur her ...

Det som slo meg med boken, var at den ga meg veldig mye den samme følelsen som da jeg leste The Great Gatsby, som jeg også elsker, uten at jeg helt kunne sette fingeren på hvorfor. Jeg ønsket ikke å lese så mange anmeldelser av boka før denne diskusjonen, men leste én, og jaggu var ikke Gatsby nevnt der.

Sitat:

“Stoner” is undeniably a great book, but I can also understand why it isn’t a sentimental favorite in its native land. You could almost describe it as an anti-“Gatsby.” I suspect one reason “Gatsby” is a classic is that, despite his delusions and his bad end, we all secretly think Gatsby’s pretty cool. Americans don’t really see him as an anti-hero or a tragic figure—not any more than they see the current breed of charismatic criminals on cable as villains. Gatsby’s a success story: he makes a ton of money, looks like a million bucks, owns a mansion, throws great parties, and even gets his dream girl, for a little while, at least. “Stoner” ’s protagonist is an unglamorous, hardworking academic who marries badly, is estranged from his child, drudges away in a dead-end career, dies, and is forgotten: a failure. The book is set not in the city of dreams but back in the dusty heartland

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:47   #44
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg er veldig enig i at Stoner er anti-glamorøs og anti-heroisk (og dermed veldig forskjellig fra Gatsby), og at det er noe av det som gjør boka så interessant.

Jeg mener jo ellers at Stoner er lidenskapelig – både i forholdet til vitenskapen, til datteren og til kjæresten. Han er bare ute av stand til å kjempe for det som betyr noe for ham, og også til å analysere egne motiver og forstå hvilken effekt han har på andre. Og sånn blir livet hans til en masse elendighet, men med lommer av stor verdi.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 26-05-15 kl 11:54.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:58   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Vi diskuterte også denne boken opp mot On Chesil beach av Ian McEwan, som jeg tror flere her har lest også. Der var det også spekulasjoner om hun var blitt misbrukt av sin far og hvordan det kan bli en fullstendig blokkering mot et normalt liv, særlig når det ikke er mulig å diskutere det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:04   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg syns ikke boka var særlig trist, egentlig. Stoner har det jo egentlig helt greit i unnlatenheten sin. Edith ser jo ut til å finne en viss ro etterhvert, Grace kommer seg unna, sønnen til Grace slipper å vokse opp med henne.

Forresten ble jeg så utrolig sint på Stoner når han syns det var fint at Grace hadde alkoholen! Ikke noe selvransakelse i at mye av det var hans skyld, ingen såre følelser, bare lunte videre. Enda en ting han ikke trengte å ta ansvar for, i følge ham selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:07   #47
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Forresten ble jeg så utrolig sint på Stoner når han syns det var fint at Grace hadde alkoholen! Ikke noe selvransakelse i at mye av det var hans skyld, ingen såre følelser, bare lunte videre. Enda en ting han ikke trengte å ta ansvar for, i følge ham selv.

Selvsagt skal man bli rasende for det. Men samtidig viser det jo veldig klart hvor Stoners manglende kampvilje og refleksjon har brakt ham selv. Det er vel omtrent der lista ligger for hans eget liv også, tenker jeg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:07   #48
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg leste det på en helt annen måte enn deg, Tallulah. Jeg tolket det som om Stoner var helt klar over sin rolle i alt dette, men at han visste at det var fint lite han kunne gjøre med det, så livet må bare gå videre.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:12   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Divine, jeg tror også han er klar over det, men han ikke tar noe følelsesmessig ansvar for det, det er ingen refleksjon, bare ifinnelse. Jeg syns han burde pines, hvertfall bare litt.


Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Selvsagt skal man bli rasende for det. Men samtidig viser det jo veldig klart hvor Stoners manglende kampvilje og refleksjon har brakt ham selv. Det er vel omtrent der lista ligger for hans eget liv også, tenker jeg.

Joda. Jeg bare kjenner at jeg forakter ham.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:13   #50
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg syns ikke den var trist, bare deprimerende. Jeg likte godt passasjen der Stoner tar for seg studenten til Lomax og setter han på plass, men syns også det var litt kjipt at vi ikke fikk vite forholdet mellom Lomax og Walker.

Jeg liker vel egentlig å få flere tydelige forklaringer i bøker jeg leser.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:16   #51
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Divine, jeg tror også han er klar over det, men han ikke tar noe følelsesmessig ansvar for det, det er ingen refleksjon, bare ifinnelse. Jeg syns han burde pines, hvertfall bare litt.

Tja. Jeg tror han pines, jeg da. På sitt vis. Men jeg synes ikke han bør lastes for at gikk som det gikk med Grace. I all fall ikke i stor grad. Jeg ser ikke hva han kunne gjort for å unngå det. Han er like mye fanget av tidens kjønnsrollemønster som det Edith er, så hva kunne han ha gjort for å hindre Ediths ødeleggelse av datteren?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:21   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg ser at han også er fanget i kjønnsrollemønsteret, og ikke minst den stoiske oppvelskten, men samtidig gikk han ut av det helt uten problem når Edith ikke stilte opp. Han satte ikke bort datteren, slik mange andre ville gjort. Samtidig ville vel det egentlig krevd at han tok et standpunkt om noe, å ta vare på datteren var i grunn bare å gå videre med livet, det også. Den perioden i boka er den jeg likte best, og da jeg likte Stoner best. Eller, likte ham i det hele tatt. Det var flott å se at han kunne ta ansvar.

Hvem vet hva som hadde skjedd om han hadde stått opp mot Edith? Jeg syns ikke der er gitt at det da ville gått enda verre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 13:21   #53
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg mener at han ikke tar ansvar for faget sitt heller. Mye, mye mindre enn det som burde vært konsekvensen av den dype kjærligheten han har for det.

Ja, det tenkte jeg også på. Her går han hen og bryter med alt han hadde tenkt å gjøre for å forfølge en lidenskap, og så forholder han seg så lidenskapsløst til det allikevel

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og jeg også blir så forbannet på at Stoner lar Edith ta fra ham og Grace det forholdet de har. På et vis blir jo alle hans store offer for Grace; han lar Edith få viljen sin i ett og alt for at hun ikke skal ta med seg Grace og flytte fra ham. Det er vel også mye av grunnen til at han lar elskerinnen reise?

Også svikter han jo så fullstendig.

Ja, ikke sant. Her, om ikke andre steder, måtte han jo ta grep. Jeg ble skikkelig frustrert.

Jeg liker kjærlighetshistorien mellom Stoner og studenten hans. Det er så intenst, samtidig som det er hverdagslig. Og så "out of character". Ett sted, jeg klarer ikke å finne det igjen, sier hun til ham at "all this time I lusted after you." Og det blir så sterkt i forhold til det ellers akademiske språket.

En annen vakker beskrivelse:

Sitat:

“In his forty-third year William Stoner learned what others, much younger, had learned before him: that the person one loves at first is not the person one loves at last, and that love is not an end but a process through which one person attempts to know another.

Jeg burde sikkert ha sympati for Edith, men det hadde jeg ikke mens jeg leste.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 19:27   #54
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg leste det på en helt annen måte enn deg, Tallulah. Jeg tolket det som om Stoner var helt klar over sin rolle i alt dette, men at han visste at det var fint lite han kunne gjøre med det, så livet må bare gå videre.

Slik leste jeg det også, og jeg opplevde at det var en ganske dyp sårhet i det. Hadde jeg ikke oppfattet denne sårheten hadde jeg ikke likt boka, tror jeg. For meg var det gjennomgående i hele historien.

(Jeg tenkte forøvrig også at Edith må ha vært bipolar eller hadde utviklet en form for personlighetsforstyrrelse.)

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 19:44   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Men hvorfor mener dere det er lite han kan gjøre med det? Er ikke det bare noe han forteller seg selv?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 20:02   #56
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi diskuterte dette heftig på bokklubben, og det var ganske delt, men jeg synes personlig det er nokså åpenbart at hun er seksuelt og emosjonelt så forskrudd at at det må ligge et eller annet traume i bunn - og misbruk er mer enn hintet om. Hvorfor skulle hun i det hele tatt ønske å gifte seg med Stoner i utgangspunktet - det er åpenbart ingen varme følelser, det er en mesalliance, hun bare benytter anledningen til å bryte med faren gjennom en person som fremstår som hans rake motsetning.

Jeg synes en av de sterkeste personopplevelsene var Stoners far, som bare tok i steget at alt de hadde ofret for at hans sønn skulle studere agronomi og redde gården, bare ble brukt til hans egen selvrealisering - det var jo nærmest deres dødsdom (om det enn tok litt tid). Og når han som den eneste virkelig ser både sin sønn og Edith i bryllupet, og får henne til å love at hun skal være snill med ham.

Jeg har tenkt som deg (dere). At det muligens ligger noe traume og/eller misbruk bak, som gjorde at hun valgte å «bruke» Stoner for å komme seg bort fra hjemmet.

Og jeg er også enig i det med faren, og det at han lar sønnen studere, og blir vitne til at det ender helt annerledes enn han selv hadde sett for seg. Med tanke på gården og fremtiden.

Jeg likte boka. Den var sår og fin, på mange måter. Men jeg kan ikke påstå at jeg elsket den akkurat. Men en fin leseropplevelse.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 22:45   #57
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Jeg tror han tok et valg, der og da, i den famøse undervisningen, om at han måtte ta det valget å vie sitt liv til akademika. Foreldre, krig, kolleger, kone, selv barn og hans elskede - alt kom bak.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 23:56   #58
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror han tok et valg, der og da, i den famøse undervisningen, om at han måtte ta det valget å vie sitt liv til akademika. Foreldre, krig, kolleger, kone, selv barn og hans elskede - alt kom bak.

Men han gjorde jo ikke det. Det er ikke sånn man velger akademia! Ikke fikk han produsert noe, og ikke fikk han undervist i det han ville, ikke fikk han rekruttere og ikke skape miljø. Nei, nei. Personligheten hans fikk spent bein for ham der også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 01:16   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Nei. Men han måtte leve i universitas.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 19:26   #60
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor mener dere det er lite han kan gjøre med det? Er ikke det bare noe han forteller seg selv?

Det kan selvsagt delvis være noe han forteller seg selv, og en følge av en veik personlighet. Men jeg synes relasjonsdynamikken er det mest interessante her. Det overrasker meg litt at mange ser ut til å se bort ifra det mellommenneskelige som vanskeliggjør situasjonen her, men samtidig leser jeg jo at flere av dere nok tolker spesielt Edith annerledes enn det jeg gjør. Min oppfatning av Edith som alvorlig forstyrret er et premiss for hvordan jeg betrakter Stoners situasjon.

I dette perspektivet har Stoner en destruktiv relasjon til sin nærmeste, som i praksis er en ganske slem person. Det er vanlig at det er vanskelig å gjøre "de rette tingene" og "sette foten ned" i slike omgivelser. Man prøver litt mer, håper at det skal bli bedre, man gir den andre nye sjanser. Man prøver å dekke over, kanskje legger man skylden på seg selv. I Stoners tilfelle ville det å gjøre tydelig motstand innebære en risiko for at Edith ville tatt med seg Grace og dratt. Jeg tror det kan ligge endel (om enn hjelpesløs) omsorg i å unngå at Grace kun fikk den ene ekstremt ustabile voksenpersonen å forholde seg til. Det tror jeg kunne skadet henne enda mer enn slik det likevel ble.

Jeg lurer på om man ville tenkt det samme om Stoners passivitet om rollene ble byttet om slik at det var kvinnen som levde med en ustabil og slem mann. Ville man vært like kritisk til en kvinne som satt fast i et destruktivt forhold uten å komme seg ut; "hvorfor gikk du ikke bare?", "hvorfor satte du ikke foten ned?"?

Min oppfatning av at Stoner i praksis kan ha opplevd å ha lite handlingsrom er altså basert på denne tolkningen av situasjonen, hvor jeg tillegger situasjonsfaktorene kanskje enda mer påvirkningskraft enn personfaktorene. Det betyr på ingen måte at jeg mener at han håndterte problemene sine på en forbilledlig måte, men mitt poeng er også at det er sjelden man gjør forbilledlige ting i virkeligheten. Det er noe av bakgrunnen for at jeg ikke synes han er en komplett dust, men derimot oppfatter denne ganske dype sårheten, som nok er årsaken til at jeg virkelig elsket boka.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no