Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Lage blomsterbed - hvordan?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 23:57   #21
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Veronal har den rette og gode forklaringa.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 01:40   #22
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Huset ramler vel ikke sammen om man har knotteplast og lave stauder?
Ellers anbefaler jeg valmuer i alle fasonger. Sprer seg lett, om man ønsker et levende bed som passer seg selv. Bark bruker jeg i skråninger der jeg har busker og ønsker å holde styr på gressvekst.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 08:54   #23
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

ups, jeg har laget bed langs den ene husveggen.... ute noe form for beskyttelse....jaja, da vet jeg hvilket prosjekt vi har i sommer

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 09:39   #24
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Grunnen til at vi har gravd opp langs denne hussiden er nettopp at det var et bed der med ødelagt knotteplast bak. Vår jord langs muren og råttent listebor. Direkte slurv fra forrige huseier.
Dette er nå fjernet og behandlet/reparert.

Vi har knotteplast et godt stykke opp langs muren, og skal legge en tetningslist over knotteplasten. Innerst/underst langs knotteplasten har vi et solid lag med leca med et lite jordlag på toppen - fortsatt med god klaring til toppen av knotteplasten (20-30 cm +). Jeg tror vi tar sjansen på å lage et bed, uten de største og dramatiske vekstene.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 10:18   #25
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Kanskje du kan finna inspirasjon og ideer her ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 14:57   #26
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Takk for tips!

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 15:31   #27
Afrodite
Mamma mia...
 
Afrodite sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: på ei øy
Innlegg: 7
Afrodite har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Jeg ville holdt meg minst en meter fra husveggen. Ellers holdes fuktigheten inne med grunnmur/såle. Fuktigheten trekker inn og du år fukt og råteskader i huset...
Vi har liten hage. Og har valgt å tekke os ut fra huset med beplantningen. Har sitteplass inn med husveggen. Har bygd oss opp med kubbestein og laget blomsterbed slik... Jeg foretreker evig grønne saker som blomster og litt "stæsj" inni mellom. Da ender en ikke opp med et svært bed som er "dødt" fargeløst halve året... Men det er min smak. Har kombinert ulike rododendron sorter med ulik blomstringstid med lavendel og krypende evig grønne aker med røde bær. Ingen duk, ingen bark. De krypende saken dekker jorda og ingen ugress trives...

__________________
Afrodite
Stolt mamma til Gullet (01) og Skatten (03)
Afrodite er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 16:24   #28
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Er det greit å ha plen helt inntil veggen, eller blir det like dumt som bed, med tanke på fukt?

Vi har flyttet inn i et gammelt murhus, og dreneringen er dårlig (og vi får ikke drenere selv, borettslaget har en dreneringsplan, og det "vil skje i løpet av de neste 20 årene" fikk vi beskjed om. )

På den ene siden av huset er det bed langs hele husveggen, og på den andre er det plen. Hvis vi bør fjerne bedet (og evt. plenen) her, hva burde vi erstatte det med?

Unnskyld at jeg kupper tråden din, Amidriel.

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 18:01   #29
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Forresten, Amidriel, ikke gjør som meg og plant ut sånne fine sommerfugllavendel. De tåler ikke vinteren i Norge. Ekte lavendel må man visst ha. Jeg har en som de tidligere eierne plantet for over ti år siden, den er enorm og veldig fin.

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 18:30   #30
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage blomsterbed - hvordan?

Kupp i vei!

Jeg har sikkert kjøpt feil lavendel. Me faor sjao om de står der til neste år også.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no