Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kan du anbefale meg en bok?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-10, 21:25   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du anbefale meg en bok?

Jeg har slitt med lesetørke etter at jeg fikk barn. Jeg har alltid lest veldig, veldig mye, men nå er det et utrolig stort tiltak for meg å komme igang. Jeg leser nå mest krim, for da er det enkelt å holde konsentrasjonen. Men det må jeg slutte med altså, jeg savner å lese en skikkelig god bok.

Så, noen som har et godt tips? Jeg ønsker å lese noe som gjerne har en god intrige, jeg orker ikke noe abstrakt eller infløkt akkurat nå. Men det kan godt være over mange sider. Sånn for sammenligningens skyld kan jeg si at bøker jeg har likt å lese etter at jeg fikk barn er Paul Austers "Brooklyn Follies" og Tom Wolfes "My name is Charlotte Simmons". Og Henrik Langelands "Francis Meyers Lidenskap". Og alt mulig av John Irving. You get my drift?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 22:10   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Jeg leste nettopp en som het Vann til elefantene. Den var veldig fin. Den siste til Irving var også veldig fin om du ikke har lest den.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:02   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Jeg har også lesetørke, jeg får det når jeg er student og leser mye pensum.

Men bøker jeg kan anbefale er bøkene til Carl Hiaasen. Han skriver morsom "krim". Lettlest og ganske så festlige. "Star Island" er en herlig harselas med kjendiser, feks (det er den siste boka hans).

Ellers var det lett å komme seg gjennom seg gjennom "Broken Paradise" av Cecilia Samartin. Nyyydelig bok. Og så var jeg gjennom Henning Mankel sin bok "the man from Bejing" i sommer (men ikke les den på engelsk om du er som meg, jeg hørte stemmen min som gebrokken svengelsk i hodet gjennom hele boka / ).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:11   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Har du lest Life of Pi av Yann Martel? Den har ingenting med matematikk å gjøre, men minnet meg en del om årgangs-Irving, husker jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:17   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Tusen takk for alle tips!

Life of Pi, er det om han som ligger på den flåten og tenker?

Cecilia Samartin noteres. Mankell-boken har jeg lest, og den likte jeg godt.

Vann til elefantene skal jeg også google. Det ringer ingen bjelle der, så den har jeg ikke fått med meg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:25   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Vann til elefantene likte jeg veldig godt også! Og Life of Pi. Ellers henger jeg meg på her, jeg trenger også lettleste og gode bøker som ikke er krim.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:40   #7
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Akkurat nå leser jeg Blodleie av Johan Theorin. Har også lest Nattefokk av ham og likte den også svært godt. Det er krim/spenning.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:49   #8
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Jeg vet ikke om dette treffer, men jeg kan jo anbefale noen likevel:

Balansekunst av Rohinton Mistry
Historien foregår i India, hovedsaklig i Bombay. Fire personer fra ulike samfunnsklasser er utgangspunktet for fortellingen, som viser forskjellige sider av det indiske samfunnet. Jeg reagerte litt på språket, som jeg til tider syntes var på grensa til dårlig, men når jeg etterhvert kom bedre inn i historien gikk det bedre. Jeg kan ihvertfall anbefale å lese boka.

Det meste av Haruki Murakami
Kræsjer kanskje litt med det du skrev om at det ikke skulle være abstrakt?Har du lest noe av ham før? Han er nok min favorittforfatter.

A farewell to arms av Hemingway
Denne er nydelig. Mye på grunn av språket.

Shantaram av Gregory D. Roberts
Denne er elsket eller hatet, tror jeg - jeg ble veldig glad i den! Tror du ganske fort finner ut om du har sansen eller ei. Også denne med store deler av handlingen i India. Du kan jo ta en kikk på bokas hjemmeside som jeg har linket til over (se bort ifra det ekstremt harry bildet av forfatteren på første side ).

Tilværelsens uutholdelige letthet av Kundera
Dette er kanskje også en du har lest siden du har lest mye før? Uansett - lenge siden jeg leste den nå, men jeg husker det ble en av mine favorittbøker.

Roots av Alex Haley
Denne er det sikkert femten år siden jeg leste - men jeg husker den som viktig og god.

Hvite tenner av Zadie Smith
Husker ikke så mye av handlingen - sjekk linken - men denne er vel kanskje mer slik som du har etterlyst enn hva jeg hittil har klart å hoste opp...

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:50   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Jeg anbefaler Kjærlighetsliv av Zeryua Shalev ad nauseum. Jeg leste den for mange år siden og får den ikke ut av hodet. Den er verken abstrakt eller innfløkt, men den er ikke akkurat lystelig, så man må orke tematikken.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 00:03   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

"Skammen" av Bergljot Hobæk Haff Jeg vet den høres veldig dyster og "norsk film aktig ut", men det er en fantastisk bok. God historie, mørk og komplisert og morsom (om litt ustabil!) hovedperson. En av mine favoritter på norsk.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 00:08   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Stormenes tid av Ken Follett. Hele serien er fullstendig oppslukende og man klarer knapt å legge fra seg.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:21   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

"Skammen" av Bergljot Hobæk Haff Jeg vet den høres veldig dyster og "norsk film aktig ut", men det er en fantastisk bok. God historie, mørk og komplisert og morsom (om litt ustabil!) hovedperson. En av mine favoritter på norsk.

Jeg har hørt så mye bra om den, og den står i bokhylla mi. Så kanskje jeg skal satse på den som min neste bok. Bare jeg kommer meg gjennom den jeg holder på med nå. :leser ikke lenger spansk som en innfødt:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:22   #13
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Twilight-sagaen. (Blir aldri lei!)

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:31   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Jeg slutter meg til anbefalingen av Balansekunst.

The Poisonwood Bible av Barbara Kingsolver kan også anbefales, men bør nok leses på engelsk. Den er oversatt til norsk, men jeg skjønner ikke hvordan de har klart det.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:54   #15
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Fantastisk mange gode anbefalinger her. Tusen takk! Jeg skal dra på biblioteket med en lang liste i morgen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:57   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Jeg har en bok du skal få låne.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 20:47   #17
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

Drømmehjerte, av Cecilia Samartan!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 22:12   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du anbefale meg en bok?

VErdensmestrene, den helt nyeste av Langeland. Eller også Wonderboy av samme forfatter.
Til jeg brenner ned. Fantastisk fengslende.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no