Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vaske en dundyne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 15:19   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vaske en dundyne?

Jeg har dyndyner som jeg vil vaske, balnt annet for å få de like fluffy som de en gang har vært.

Jeg har ikke sjekket vaskeanvisning og sånt enda, men spør dere først. Hvordan gjør jeg det? Bare maskin eller også trommel? Hva slags vaskemiddel, hvor mange grader og hva slags sentrifugehastighet?

Vil nødig ødelegge dynene. Tåler alle 1600 omdr og tørketrommel?

Dynene kostet 2000 kr, om det skulle være relevant. (I tilfelle pris henger sammen med kvalitet, hva vet jeg. Kan ingenting om dyndyner.)


Sist redigert av Hyacinth : 14-05-09 kl 17:51.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:20   #2
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Jeg ville levert dem på renseri.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 15:24   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Jeg ville sjekket vaskeanvisningen før jeg spurte andre jeg da, siden den står på dine dyner.

Ellers har jeg vasket dundyner, men man må ha tørketrommel. Vasker dem på 30 grader finvask, vanlig sentrifugering, men har fire tennisballer i vaskemaskinen. De følger med inn i tørketrommelen også. Hvis du ikke har stor nok vaskemaskin kan du levere dempå renseri, så kan de vaske dem for deg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:03   #4
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Jeg har vasket dundyner etter anvisning på dyna.
Tatt de i tørketrommel på redusert varme med 4-5 tennisballer i. Da har mine blitt rene, fluffige og fine.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:07   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Sjekk først vaskeanvisningen på dyna. Som regel kan de vaskes i maskin. Bruk mye mindre vaskemiddel enn normalt. Vær sikker på at du har en vaskemaskin som tåler 6 kg vått tøy. Tåler den mindre så risikerer du å ødelegge maskinen. Tennisballer er som nevnt veldig bra.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:08   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

En viktig ting! Aldri skyllemiddel. Det fettet som er rundt dunene blir ødelagt av det og da blir dyna flat og mister spensten.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:52   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ville sjekket vaskeanvisningen før jeg spurte andre jeg da, siden den står på dine dyner.


Jeg skal det, altså, men regnet liksom ikke med at det stod noe om trommel og sentrifugehastighet og Milo/ ikke Milo og tennisball/ ikke tennisball og sånt på dem...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:56   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Takk for alle svar!

Jeg noterer meg:

1. 30 grader
2. Redusert varme på trommel
3. 4-5 tennisballer
4. Ikke skyllemiddel


Maskinen vår er en splitter ny grisedyr Siemens som tar 8 kg tøy. Dynene er 220 cm lange. Jeg håper virkelig ikke jeg ødelegger den. Det er verre med trommelen. Det er en nokså ny Miele, men den tar ikke 8 kg.


Skal de tromles helt tørre? Ja?
Milo eller vanlig vaskemiddel?
Den blir tørr samme dagen da, sånn at jeg kan sove i den om natta igjen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 18:23   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Jeg ringte til Madrassmesteren, der jeg kjøpte dynene.

Han fyren der sa følgende:

Bruk Milo, men mye mindre enn man normalt bruker. Vask på lavest mulig temperatur, men de skal tåle 60 grader (dunene kokes ved produksjon) og trekket tåler også minst 60. Men lavere er bedre. Vaske og tromle med tennisballer. Tromle leeeenge, kanskje 2-3 timer, og når den er tørr, så tromle en halv time til for sikkerhets skyld. Dette var visst veldig viktig. Det er tørkingen som er problemet med sånne dyner, ikke vaskingen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 18:24   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske en dundyne?

Vi har også latexputer. De kan overhodet ikke vaskes eller renses. De blir aldri tørre. Men han mente at trekket kan tas av og vaskes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no