Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

FlyLady på FP?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-09, 16:34   #21
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Da har du misforstått FlyLady, Zoë. Hun er nemlig veldig opptatt av at man skal ta pauser og finne tid til seg selv og sine kjære.

En av reglene er å gjøre ting i femten minutter og ikke mer, selv om man ikke er ferdig, og å ta et kvarters pause per time. Gjerne med beina på sofaen!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 16:36   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.393
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Det ble litt for mange mailer, men jeg vil gjerne ha litt inspirasjon.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 16:37   #23
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det ble litt for mange mailer, men jeg vil gjerne ha litt inspirasjon.

Du vet at du kan motta én samlemail om dagen? Det gjør jeg og det er ikke nevneverdig plagsomt.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 16:38   #24
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Mitt mål er å gjøre så lite husarbeid som overhodet mulig og likevel ha det noenlunde anstendig rundt oss - og så skal vi slenge oss på sofaen/løpe ut i hagen/ lese en bok/ gå på kino/ ta et glass vin og whatever så mye som mulig!

Mitt også, og det er her jeg synes FlyLady er nyttig. Jeg har fått systematisert alt jeg mener bør gjøres, og vet at det blir gjort. Det frigjør energi til det jeg egentlig har lyst til å gjøre.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:00   #25
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Da har du misforstått FlyLady, Zoë. Hun er nemlig veldig opptatt av at man skal ta pauser og finne tid til seg selv og sine kjære.

En av reglene er å gjøre ting i femten minutter og ikke mer, selv om man ikke er ferdig, og å ta et kvarters pause per time. Gjerne med beina på sofaen!

Aha!

Jeg fikk helt spader av sko-rådet og ga ikke FlyLady a second chance.

Jeg får ta en nærmere kikk og se om jeg blir inspirert.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:06   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.393
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Du vet at du kan motta én samlemail om dagen? Det gjør jeg og det er ikke nevneverdig plagsomt.

Nei, det visste jeg ikke. Må man ha Yahoo-konto?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:29   #27
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FlyLady på FP?

En annen FlyLady-inspirert ting jeg har benyttet meg av, er 15 minutterstipset. Når jeg rydder på et sted som er skikkelig rotete (gjerne kontoret - igjen og igjen!) setter jeg mobilen på 15 minutter. Når jeg har ryddet i 15 minutter tar jeg tilsvarende pause. Så rydder jeg 15 minutter igjen. Da virker det ikke så uoverkommelig, og det er ofte grunnen til at jeg aldri får ryddet der før det er helt krise.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 09:57   #28
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nei, det visste jeg ikke. Må man ha Yahoo-konto?

Det må du vel for i det hele tatt å få mailene, vel? :aner ikke:

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:19   #29
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mitt også, og det er her jeg synes FlyLady er nyttig. Jeg har fått systematisert alt jeg mener bør gjøres, og vet at det blir gjort. Det frigjør energi til det jeg egentlig har lyst til å gjøre.

Vil du dele systemet ditt med oss? Det er mulig at husarbeid og uke-til-uke-system blir veldig aktuelt for meg om en liten stund.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:20   #30
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Vil du dele systemet ditt med oss? Det er mulig at husarbeid og uke-til-uke-system blir veldig aktuelt for meg om en liten stund.

Jeg har skrevet et innlegg lenger opp i tråden.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:37   #31
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Jeg tenkte på det detaljerte systemet, jeg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:45   #32
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Interessant. Jeg trenger profesjonell hjelp - og jeg trenger at mannen blir med så jeg slipper å gjøre alt hatarbeidet alene!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:51   #33
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg tenkte på det detaljerte systemet, jeg.

Det blir mye skriving...

Ukeplan
Mandag: Soneryddedag.
Tirsdag: Skrivebordsdag. Planlegg onsdagens innkjøp og ærender. Planlegg meny for neste uke. Betal regninger, rydd i vesker. Vask og rydd kjøleskapet.
Onsdag: Innkjøpsdag.
Torsdag: Sonerengjøringsdag
Fredag: Diverse dag. Vann planter, reparer klær, puss sko.
Lørdag: Ukevaskedag. Partallsuker: Skift på sengene, luft sengetøy. Rydd alle rom. Tøm alt søppel. Luft alle rom. Støvsug tepper, tørrmopp øvrige gulv. Vask gulvet i gangen. Tørk over bord og hyller. Vask dørkarmer. Vask bad. Bytt håndklær.

Sonene:
Sone 1, vindfang, gang, vaskerom og wc. Rydd sko. Rydd hattehylle og under garderoben. Vask under kommoder. Rydd i kurvkisten med sikkerhetsutstyr (hjelmer og sånt). Vask gulvlister. Vask vaskerommet. Stryk tøyet i strykekurven..
Gå gjennom sikringsskapet, sjekk hva som mangler av lyspærer, sikringer og batterier.

Mai: Legg vekk vintertøy, sorter ut det som er for smått/ødelagt.
Juni: Vask gardiner.
Oktober: Finn frem vintertøy, sjekk hva som må kjøpes.

Sone 2, kjøkken og matbod.
Vask kjøkkenskapfronter og -sokler. Vask stekeovn og mikrobølgeovn. Vask veggen rundt spisebordet. Dra frem spisebord og stoler, vask under. Vask stolene. Rydd brødhyllen og hjørneskapene. Rydd og vask hyllen over kjøkkenbordet. Vask ventilatoren. Vask gulvlister.
Fei gulvet i boden, sjekk og rydd hyllene. Tøm resirkuleringskassene.

Februar: Rime av fryser. Juni: Vaske gardiner. Oktober: Dra frem komfyr og mikro, vask under.

Sone 3, bad og barneværelser.
Vask veggen i dusjen og bak badekaret. Rydd i skapene. Rydd barneværelser, kast leker. Vask filleryer. Rydd i skrivebordsskuffene, vask gulvlistene.

Mai og september: Gå gjennom klesskap og legg vekk fravokst tøy.

Sone 4, soverom, soveromsgang, trapp, arbeidsplass, loft.
Støvsug grundig under sengen. Vask gulvlister. Tørk støv oppå skap. Rydd nattbordene. Rydd i klesskapet. Rydd arbeidsplass og hobbyskap. Tørk støv av bildene i trappen.

Mai og september: Ta ut kleskassene fra loftet, finn frem nytt og legg vekk gammelt.

Oktober og juni: Vask verandaen.

Sone 5, stue og lekerom.
Støvsug sofaer og under sofaer. Rydd og tørk støv i bokhyller og vitrineskap.

Vinter: Tøm peisen for aske, vask glasset.
Hvis snø: Bank tepper.
Vask gulvlister. Tørk støv av bilder. Rydd i blader og cd'er.

November: Puss sølv.
Mars: Såpevask spisebord og stoler.
Mars og oktober: Vask alle vinduer i huset utvendig.
September og februar: Stell av skinnmøbler.

Dette har som sagt sklidd litt ut i det siste...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 09:55   #34
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Takk!

Sånn praktisk - henger du opp listen / listene et eller annet sted så man ikke (så lett) kan velge å glemme?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 10:01   #35
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

2: fnyse av prinsippet av å gå med sko inne *går alltid barbeint hjemme*

Anbefaler de å gå med sko inne altså?? Da hadde vi hatt Sahara på denne årstiden. Knerten har litervis med sand i skoa etter en dag i barnehagen.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 10:03   #36
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Takk!

Sånn praktisk - henger du opp listen / listene et eller annet sted så man ikke (så lett) kan velge å glemme?

Jeg vurderer å gjøre det nå, for at barna kan delta. Men for øyeblikket har jeg dem i en slags mappe/perm, en veldig praktisk sak som jeg gjerne skulle hatt flere av, men da jeg dro tilbake der jeg kjøpte den, så de bare rart på meg...

Det er altså en mappe med glidelås og lommer i hver side, og stiv rygg med bøyler til å sette ark med hull. Jeg har rutinene i plastmapper. Lommene i siden bruker jeg til regninger som skal betales.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 10:30   #37
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Da er vi i gang.
Mannen og jeg gjør dette sammen, og vi har som mål å komme i gang med rutinene skikkelig i løpet av den neste måneden. Foreløpig er hans kveldsrutine å sørge for at kjøkkenet er i fin stand (go shine your sink, osv.) og hans morgenrutine å rydde bort ren oppvask, mens min kveldsrutine er å sette på klesvask, og morgenrutinen er å henge den opp (det blir vel omvendt når jeg begynner å jobbe, tenker jeg). Etterhvert tenker vi å oppjustere så at jeg tar en "swish & swipe" på badet om morgenen, og at han drar over dusjen som sin del av kveldsrutinen.

Så jobber vi gradvis gjennom å planlegge ukesoppgavene. Vi tenkte at vi deler opp i to lister; én med forefallende rengjøring og denslags, den andre tar vedlikehold og soner. Tror det skal fungere greit. Vi planlegger litt etter litt, og prøver å ta et kvarter+ om dagen hver. I går skiftet mannen på senga og ryddet bort rene klær, jeg rakte en halvtime i hagen.

Nå er min flinke mann i ukens sone (gangen) og vasker vinduer , mens jeg tar skattepapirene som en del av dagens forefallende husarbeid, stua. Egentlig skulle jeg ha vasket, men ettersom vaskehjelpen var her i går (for siste gang?), virket det litt meningsløst. Jeg gikk løs på rot i aktuelle rom i stedet.

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Det må du vel for i det hele tatt å få mailene, vel? :aner ikke:

Ja. Men du kan få mailene tilsendt til den vanlige e-posten din. Jeg har nå bestilt samlemail.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no