Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske bunaden?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 18:56   #1
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Vaske bunaden?

Fikk et tips her om dagen at jeg kan vaske bunaden på et lett ullprogram i vaskemaskinen. Er det noen her som har gjort det? Jeg har hørt flere som har gjort det. Dette er en Løkendrakt det er snakk om.

Ser det er noen flekker på skjørtet, så den hadde nok hatt godt av en vask.

Typisk meg å tenke på sånt to dager før den store dagen.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:20   #2
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Jeg hadde ikke turt å ta den i maskinen jeg altså. Den er så dyr.
Du kan ikke ha litt kaldt vann på flekkene og gni veldig forsiktig med en klut da?

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:39   #3
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Jeg ville ikke ha gjort det. Enig med Nin at en bunad er for dyr. Du går ikke bare hen og kjøper en ny om den skulle krympe, krølle eller bli strukket.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:39   #4
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Joda, jeg kan sikkert det. Men, er fortsatt nyskjerrig på om jeg kan vaske den i maskinen og om det er noen andre her som har gjort det.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:40   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Vaske bunaden!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:47   #6
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bunaden?


Det ville jeg aldri ha gjort nei. Men nå har jeg bare veldig gamle bunader så de behandles med all forsiktighet.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:52   #7
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Denne er relativt ny.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:53   #8
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vaske bunaden!?

sammen med Teofelia!
Du må ikke finne på å vaske bunaden i vaskemaskinen. Om den har flekker, vasker du det av med en våt klut, og leverer den til rens etter 17. mai!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:56   #9
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Denne er relativt ny.

Uansett ville jeg vært forsiktig. Bunader sendes på rens om de ikke er pene.
Så utrolig kjedelig om den ikke tåler det!
Klut først, rens etterpå!

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:56   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Jeg dåner også sammen med enkelte andre. Hadde aldri i livet vasket en bunad, og i hvert fall ikke i maskin.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:05   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Jeg kjører det meste i både vaskemaskin og oppvaskmaskin, men bunaden min hadde jeg ikke turt å vaske nei. TENK om det skulle gå ad undas??!

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:14   #12
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Aldri i verden om jeg hadde vasket bunaden i maskin.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:18   #13
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Aldri i verden om jeg hadde vasket bunaden i maskin.

Enig!!

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:25   #14
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Aldri i livet om eg hadde putta bunaden i maskina.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:42   #15
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Det hadde jeg ikke turt!

Bunadskjorta derimot, den går i maskin

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:05   #16
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Bunader skal ikke vaskes i maskin, de skal leveres på renseri.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:09   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Det hadde jeg ikke gjort. Vasket ullnikersen til guttungens Hardangerdrakt i dag. La den i vann i badekaret i ca kroppstempvann. Skylte i vann og la flat på gulvet. Men det er snakk om nikers uten broderier. Bunader hadde jeg levert til rens.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:22   #18
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bunaden?

Ikke vask den! Bunad skal renses.

Det du kan gjøre, i krisetilfeller, er å vri godt opp en miljøklut som er dyppet i vann og børste forsiktig over flekkene. Så får du flekkfri bunad til 17. mai og leverer den til rens til uken.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no