Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvilke ord liker du ikke?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-07, 16:34   #101
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Barnene på hytten ja.
Bergensere har ikke hunkjønnsord, føler jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:35   #102
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi sier komle her. Det HETER komle her.

Tenke tenke, det gjere det vel her og ja..Kremt..

Men seriøst, korleis er det mulig å gå rundt å irritere seg over skrive/snakke feil?

  Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:35   #103
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok uttales ordet "resjisør" med trykket på ø-en.

Jeg får ellers makk av østlendinger som tar med seg barnene på hytten i weekenden.

Du mener nok vestlendinger. Vi her på østlandet bruker da hunkjønnsord. I Bergen har de visst ikke hunkjønnsord i det hele tatt.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:35   #104
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja men de gjør det på ord som ikke begynner på sj- også, som feks. skinke, gele osv. Det blir til "sjinke, sjele" osv med tyyydelig sj-lyd.
Min mor snakker sånn og det gjør så og si alle jeg kjenner på over 40+ her.

Men det er jo en dialekt-ting. Sørlendinger har også den uttalen, også de under 40.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:36   #105
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Tenke tenke, det gjere det vel her og ja..Kremt..

Men seriøst, korleis er det mulig å gå rundt å irritere seg over skrive/snakke feil?

Fordi det er stygt å høre når noen sier PÅ butikken, for det er ikke det det heter.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:37   #106
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Du mener nok vestlendinger. Vi her på østlandet bruker da hunkjønnsord. I Bergen har de visst ikke hunkjønnsord i det hele tatt.

Det er jeg klar over - og det er østlendinger som snakker slik jeg ergrer meg over. En god del av dem er samlet vest i hovedstaden .

Jeg er for øvrig østlending og stikker en tur på butikken rett som det er. Da går jeg rundt i butikken og handler.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:37   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Men seriøst, korleis er det mulig å gå rundt å irritere seg over skrive/snakke feil?

Det er veldig mulig, enkelte av oss har ikke noe annet å gjøre på vet du.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men det er jo en dialekt-ting. Sørlendinger har også den uttalen, også de under 40.

Har de? Det visste jeg ikke. Her er det nemlig kun den "eldre garde" som snakker slik, med få unntak. Så det er vel en gammel dialekt som henger litt igjen her.

Forresten, at sørlendinger snakker sånn vet jeg da utmerket godt når jeg tenker meg om.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:38   #108
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er jeg klar over - og det er østlendinger som snakker slik jeg ergrer meg over. En god del av dem er samlet vest i hovedstaden .

Å ja de ja.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:39   #109
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Å ja de ja.

Lyn-folket, kanskje?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:41   #110
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Lyn-folket, kanskje?

Ja de lever jo helt sitt eget liv der borte på den gærne siden av elva.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:44   #111
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men heter det ikke sinnssykt?

Jo. (På den annen side, om man synes alt er sinnssykt seriøst, kan man sikkert ikke stave det heller? )

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg får ellers makk av østlendinger som tar med seg barnene på hytten i weekenden.

Jeg også. Kan det være noe med kombinasjonen nordist og herkomst fra den østlige delen av Stor-Oslo-regionen (var det diplomatisk nok formulert?) som gjør det?

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Men seriøst, korleis er det mulig å gå rundt å irritere seg over skrive/snakke feil?

Seriøst, har du sett hvilket underforum du har forvillet deg inn i?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er for øvrig østlending og stikker en tur på butikken rett som det er. Da går jeg rundt i butikken og handler.

Eg òg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:46   #112
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Eg liker ikkje "jeg","meg" og "ikke" når det kjem ut av munnen på en voksen fana gut Det klinger grusomt ut i mine øyre.
Voksne menn som skal være så pene i språket at du forventar nesten at dei går i kledd kjole og brukar sminke! Det er ekkelt det!

  Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:49   #113
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Og eg som hater flisespikkeri
Kva gjere eg her..? Lister meg stille ut..

  Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:57   #114
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bergensere har ikke hunkjønnsord, føler jeg.

Det er ikke bare noe du føler...

Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:58   #115
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Eg liker ikkje "jeg","meg" og "ikke" når det kjem ut av munnen på en voksen fana gut Det klinger grusomt ut i mine øyre.
Voksne menn som skal være så pene i språket at du forventar nesten at dei går i kledd kjole og brukar sminke! Det er ekkelt det!

Her må jeg få lov til å protestere. Jeg, meg og ikke er da den naturlige dialekten til de fleste som kommer fra Fana. Skal de som snakker såkalt "pent" måtte legge om dialekten sin, mens andre alltid skal få forsvare sin?

Ellers tar jeg, som alle bergensere, med meg barnene på hytten, men jeg gjør det i helgen altså, ikke i weekenden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 17:08   #116
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men det er jo faktisk slik det skal uttales? Det er jo logisk - regi uttales resji, så da må det bli resji'sør? Jeg får i alle fall spader nå folk sier ressi'sjør.

Selvsagt. Jeg mente naturligvis omvendt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 17:09   #117
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Godt å se at det ikke bare er jeg som blir tatt i grusomme og pinlige feil i denne tråden.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 17:11   #118
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi sier komle her. Det HETER komle her.

Men tråden handlet vel i utgangspunktet ikke om feil ord, men om ord man ikke liker? (Å si "ungene" om barna sine (eller andres) er jo for eksempel slett ikke "feil", selv om det tydeligvis er mange som ikke liker det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 17:12   #119
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Godt å se at det ikke bare er jeg som blir tatt i grusomme og pinlige feil i denne tråden.

Og jeg skjønner at jeg må begynne å tenke selv. Da jeg leste Skilpadda sitt innlegg tenkte jeg "åh nei, det er akkurat det jeg pleier å si."

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 17:13   #120
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Selvsagt. Jeg mente naturligvis omvendt.

Jeg lurte litt, men turde ikke si noe...

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no