Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Ny tatovering og solbeskyttelse

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 11:51   #1
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg kan få time for tatovering i juni. Men hvordan er det med en ny tatovering i solen? Hvordan beskytter man den best? Skal 3 uker til Spania, er det da bedre og vente til etter ferien? Og en ting til, kan jeg bade med den?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 11:52   #2
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse.

Jeg tatoverte meg 5 uker før sydenreise i fjor sommer.
Du kan bade etter 2 uker eller skorpen har falt av, husker ikke helt.
Jeg smurte den med faktor 30 når jeg var i solen.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 11:56   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg tok tatovering på armen i fjor. Den sydde jeg en arm til så jeg skulle slippe å ha langarma på hele tiden. Etter den var tilnærma grodd smurte jeg godt med solfaktor.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:32   #4
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg har nettopp tatovert meg, og fikk med et skriv om hvordan jeg skulle behandle tatoveringen den første tiden.

1. La plasten ligge på over natten.
2. Fjern plasten og vask med varmt vann og parfymefri såpe. Skyll med kaldt vann i 10-20 sek.
3. La tatoveringen lufttørke i ca. 10 min.
4. Smør inn med et tynt lag parfymefri fuktighetskrem (helst antiseptisk f. eks. Bepanthen, Helosan eller spenol.)
5. Vask og smør tatoveringen 3-4 ganger daglig i 7-10 dager.
6. La tatoveringen puste, ingen bandasjer. Bruk løse plagg som ikke klemmer over tatoveringen.
7. Unngå svømming, badstue og langvarig bading den første mnd.
8. Unngå klor/bading i klorvann. (her står det ikke hvor lenge, men regner med det også gjelder i 1 mnd.)
9. Unngå dirkte sollys og solarium den første mnd.
10. Ikke klø eller pirk på ruren.
11. Unngå harde slag mot tatoveringen mens den gror.
12. Unngå trening de første dagene og smør tatoveringen godt før trening i groperioden.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:33   #5
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg anbefaler å vente til etter ferien. Jeg tatoverte ryggen ca en måned før sydenferie, og dekket til tatoveringen med tøy. Litt tungvindt. Badet med tatoveringen, det gikk fint.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:36   #6
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg ville vente til etter sommerferien.
Min mann skulle tatovert seg nå i mai, men siden vi reiser til Kypros i midten av juni, ble han anbefalt å vente.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:39   #7
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Vi reiser 30. juni. Tatoo timen jeg kan få er første uken, kanskje det er bedre å ta den etterpå...

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:45   #8
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

da jeg i sin tid tok min tattis så tok jeg den i juni og var på sydentur i august. det gikk helt fint - bare passet på å smøre den med faktor 30.
når det blir så tett opptil avreise så ville jeg nok ventet, ja...

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:48   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Opprinnelig lagt inn av Freya, her.

Jeg tok tatovering på armen i fjor. Den sydde jeg en arm til så jeg skulle slippe å ha langarma på hele tiden. Etter den var tilnærma grodd smurte jeg godt med solfaktor.

en slik arm?
*fjaser*

Jeg vet lite om tatoveringer, men gleder meg til å se bilde.

__________________
Min signatur ™
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:41   #10
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

En tatovering koster for det første penger, noe som er kjedelig å bruke mye penger på bare for at den kanskje blir ødelagt av tidlig soleksponering, og du må ut med mer for å få fylt den opp igjen med ny farge. For det andre, ville det være rimelig kjedelig med tanke på at du risikerer at den ikke blir så pen som den kunne ha blitt pga solen, og igjen; må evt fylle den opp igjen.

Jeg ville ha ventet til etter turen.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:44   #11
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

en slik arm?
*fjaser*

Jeg vet lite om tatoveringer, men gleder meg til å se bilde.

Nei, en som gikk fra albuen til håndleddet, av en hvit singlet.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 16:53   #12
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg ville ha ventet.

Vær også klar over at tatoveringer ikke skal eksponeres for sollys overhodet den første måneden, og etter det ALLTID med sunblock (faktor 50, minst).

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 19:56   #13
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg tatoverte meg i mai i fjor, og dro til Spania drøye 2 uker etterpå. Badet minst mulig og dekket tatoveringen hele tiden. Den har holdt seg perfekt.

Jeg ble forresten anbefalt en helt annen måte behandle tatoveringen på. Hadde på plasten slik som ble anbefalt. Tok den av og vasket skikkelig. Skrubbet hardt og fikk vekk all overskuddsfarge. Smurte med krem og la på ny plast. Dette gjentok jeg hver dag, gjerne flere ganger for dagen. (vasket ikke like hardt de resterende gangene, men godt nok til å få fjerent overskuddsfarge.) Etter ca ei uke var det slutt på fargelekkasjen og jeg sluttet med plast på. Fikk ikke skorpe i det hele og tatoveringen er blitt kjempefin.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 20:08   #14
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg ville også ha ventet. Du vet ikke hvordan den gror, det varierer fra person til person og tatovering til tatovering. Veldig synd å risikere å ikke kunne bade dersom det blir noe betent osv. Og det er slitsomt å dekke til hele tida.

Her i hippieland anbefales vi forresten å smøre med skikkelig feit vegetabilsk salve, altså ikke petroleumsbasert som vaselin osv. 100% sheabutter, kakaosmør e.l. Jeg gjorde det og den grodde helt nydelig, med minimalt med skorpedannelse. Vasket to-tre ganger om dagen, lufttørket et kvarter, smurte. Ikke noe tildekking etter første kvelden, bare smøring og luft.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:43   #15
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Vente, det er mitt råd også.
Og masse lykke til.
Ser gjerne bilde da, når det er gjort!?

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 22:00   #16
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg ville ventet.

Jeg tok min første for 15 år siden. Den har blåe og røde farger i seg, og tåler lite sol. Fargene hovner opp og begynner å klø.

De som bare er i sort merker jeg ikke noe til. Så jeg tror det har litt å si for ettertiden. Men klart. En tatto koster mye penger. Pass godt på den også i årene som kommer, så holder den seg bra lenger.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:08   #17
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Etter råd fra dere ligger det nå an til å vente med tatoveringen. Kanskje slutten av august passer bedre. Ønsker ikke sitte i Spania i stekende sol, med en ny tatovering som kanskje, hvis jeg er uheldig, får en infeksjon. Og litt over 3 uker i Spanien i fellesferien, kokvarm i solen, uten å bade. Now way!

Men litt trist, var så klar for den nå. Hopper jeg bare ikke feiger ut under ventetiden frem til august

Dere som har tatt, er det noe sted det er mer vondt å tatovere seg på enn andre?

Men bilder skal jeg gi dere når det skjer på sensommeren.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:12   #18
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Jeg har tatt på innsiden av ankelen, hofta og korsryggen. De to første er det veldig mange år siden jeg tok, men jeg husker at hofta gjorde vondt. Det var vondt å ta den på korsryggen og, men mest fordi den tok 3 timer og mye skyggelegging som gjør intenst vondt.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:34   #19
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Tja. Nederst på ankelen er ikke å foretrekke.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 00:07   #20
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny tatovering og solbeskyttelse

Det sies - av kompis med store deler av kroppen tattovert - at der du har tynn hud over bein, der gjør det vondest. Type ankel, oversiden av håndledd (kulene der) o.l. Men det kommer faktisk også litt an på tattovøren. Jeg har en i nakken som blødde som bare det og som var fryktelig vond å ta. Og så har jeg en på innsiden av håndleddet (over pulsåren) som ikke blødde i det hele tatt og det var overhodet ikke vondt. To forskjellige tattovører og jeg vet utmerket godt hvem av de som får besøk av meg neste gang når jeg skal ta ankelen.

De aller fleste tattovører fraråder å ta tattovering i sommerhalvåret, nettopp fordi den ikke bør eksponeres for sol og klor/saltvann.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no