Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Har du målt maxpulsen din?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-18, 14:47   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Min PT sa at hvis jeg ville finne makspulsen min på egenhånd, så kunne jeg ta for meg en skikkelig bratt bakke, og ta en oppvarmingsrunde opp, gå ned, løpe opp, gå ned og spurte opp. Vi hadde en kreisibratt bakke rett utenfor treningsstudioet, som også var ganske lang. Jeg gadd aldri. Nå skal jeg snart ta en hjertetest, tror det er på sykkel, og aner ikke hvor hardt jeg blir presset, men det gir kanskje litt pekepinn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-18, 15:15   #22
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Den er altså ikke målt, bare regnet ut med hjelp. Kan ikke si jeg "behersker" løping, akkurat. Spørs jo hva du mener. Jeg klarer jo å løpe litt om jeg må, men velger aldri å gjøre det, fordi jeg får så fort beinhinnebetennelse av det.

Hvor mye har dere betalt for maxpuls-test, da?

Med behersker mener jeg evner å ta seg helt ut for å komme så høyt opp i puls som mulig. Jeg får pustevansker og vondter på tredemølla, og det lenge før jeg har tatt meg ut kondisjonsmessig. På sykkel har jeg kontroll på pust og kropp, og evner å ta i virkelig hardt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-18, 15:31   #23
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Ja, der er nok jeg og. Tror jeg fortsetter å stole på det tallet jeg forholder meg til.

Jeg har iallfall ikke viljestyrke nok til å utføre en sånn test selv, jeg yter bare når en instruktør roper.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-18, 16:05   #24
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

På senterkjeden jeg trener på får vi maxpulstest gratis.

Jeg tester den selv slik:
10 oppvarming, et drag på 4 min, aktiv pause på 3 min. Et drag til på 4 min, aktiv pause på 3 min. På det 3. draget begynner jeg etter 2 min å øke intensiteten. Dette gjør jeg hvert 30. sek helt til pulsen ikke øker lengre og jeg ser for meg begravelsen min. Du skal ikke klare å komme opp i puls i et 4. drag etter dette. Gjør du det har du ikke gitt 100%.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-18, 17:42   #25
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Jeg målte min sammen med PT, og kom frem til 183, som er betydelig høyere enn den etter 220 - alder. Ikke så langt etter den første du nevner.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-18, 13:05   #26
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Jeg har tatt makspulstest på senteret mitt, det var løpetreneren min som utførte testen og han brukte standardtesten som han brukte da han jobbet på Idrettshøyskolen.

Testen gikk som følger:
12 min oppvarming i gradvis økende fart, økte farta hvert 3. minutt
1 min gange
1 min stigningsløp
1 min gange
1 min stigningsløp 1km/t raskere enn første
1 min gange
1 min stigningsløp enda 1 km/t raskere enn det forrige (litt under terskel på siste)
2 min gange
(Totalt 20 min oppvarming)

Deretter 3 x 4 min intervall med 3 min gange mellom.
1. drag: Litt under terskel
2.drag: Første 2 min under terskel, deretter litt fartsøkning og 2 min rett over terskel.
3.drag: Startet på samme fart som avsluttet på 2.drag. Deretter økning på 0,5km/t hvert 30. sekund til utmattelse.

Utmattelse definert som (av meg ):
Du ser lilla elefanter synge mens de daler ned fra himmelen og du innser at du har følgende valg:
1) Hoppe av (om du er i stand til det)
2) Ramle av mølla og fyke bak i en vegg eller hva nå som er bak mølla
3) Dra i nødstroppen
4) Dø


Gange: 6,4 km/t
Fart i dragene og på oppvarminga: Tilpasses av tester etter samtale med utøver om form.

Obs: Når du tror du dør, er du i realiteten ganske langt unna. Å oppnå makspuls på en test er dessuten en treningssak. Det skal mye til å klare å presse seg til makspuls med mindre man er veldig godt trent på å ta seg ut på løping. Jeg trente på å ta makspulstest i et helt år før jeg testa på ordentlig, og økte den maksimale pulsen jeg klarte å oppnå med hele 17 slag (!) Dette til tross for at jeg var godt vant med intervalløping fra før og hadde løpt nesten hele livet.

Ifølge treneren min, vil bare 2/10 få riktig makspuls ved å bruke utregningsmetodene. For min del er de riv, ruskende gale. Jeg har makspuls på 200 og er 45 år gammel.

Skal man trene pulsbasert er det derfor lurt å ta makspulstest (eller enda bedre: Terskeltest, fordi man da kan løpe intervaller på helt riktig puls.)

Du trenger ikke ta makspulstest hvert år, men kan være greit å gjøre det kanskje hvert 5. år. Normalt synker makspulsen med ca 0,8 slag pr. år. Min erfaring er at den synker saktere enn som så, tror min er den samme etter 4,5 år. I alle fall har jeg vært oppe i 198 i fjor en gang på en annen type test, og har typisk puls på 197 i sluttspurter på konkurranser. Tror derfor den fortsatt er rundt 200.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-18, 15:01   #27
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Formlene er helt feil for meg. De sier 175-180; målt er 209 for et par siden.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-18, 15:18   #28
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Jeg har ikke sjanse i havet å komme så høyt som disse formlene tilsier at jeg skal ha i makspuls. Det ligger alt for høyt for meg. Ifølge den linken her skulle jeg ha en makspuls på 185. Så høyt har jeg aldri kommet. Har tatt makspulstest på sykkel. Da kom jeg vel frem til en makspuls på 168. Senka den den til på pulsklokka. Har ikke sjanse å komme så høyt.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-18, 16:15   #29
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Jeg har også høyere enn utregning. Har målt på mølla på egen hånd og regner med at jeg ikke klarte å presse meg hardt nok og enda landet jeg på 190. Utregning sier under 180.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-18, 16:56   #30
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg har ikke sjanse i havet å komme så høyt som disse formlene tilsier at jeg skal ha i makspuls. Det ligger alt for høyt for meg. Ifølge den linken her skulle jeg ha en makspuls på 185. Så høyt har jeg aldri kommet. Har tatt makspulstest på sykkel. Da kom jeg vel frem til en makspuls på 168. Senka den den til på pulsklokka. Har ikke sjanse å komme så høyt.

Det er godt mulig at du har en lav makspuls, noen må nødvendigvis være i den kategorien også Makspulsen er genetisk bestemt og sier ingenting om form, så det er ikke slik at høy eller lav makspuls er noe bedre enn det andre.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-18, 23:15   #31
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du målt maxpulsen din?

Jeg har forresten funnet en ny måte å teste makspuls på Funker fjell, men vondt som fy!
Man melder seg på et halvmaraton, stiller til start og klar, ferdig GÅ! så er testen i gang. Man løper alt man kan i 21,1 km, og så er testen ferdig.
Ny makspuls 204. Og hvis noen skulle lure på om 45-åringer kan løpe over to mil med snittpuls på 191, er svaret ja. Men jeg vil ikke anbefale å forsøke

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no