Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barn og varebil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-18, 19:25   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Barn og varebil

Storebror har endel utstyr som er stort og plasskrevende , og nå over størrelsen på hva jeg får i passaten. (Og der greier jeg få inn ganske mye. Haha)

Han har for mye gangfunksjon til at man får dekket bil, og det er helt greit.

Så alternativene nå er tilhenger eller ny bil. Så nevner pappa at kanskje bil som varebil er løsningen, for å ha laste plassen.

Men hvordan er det å ha barna fremme? Jeg vet ei annen mor i feltet her gikk for den løsningen, men hun har ett barn, ikke to.

Storebror er straks 11 år, rundt 1.50 - bruker pute og lillesøster er vel rundt 1.35, 8 1/2 år og sitter i sete enda.

Fleste turene våre er småkjøring på 5-30 min.

Pappa var bekymret for at det ble trangt og krangling, jeg tenker mer på om det er trygt

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 19:31   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og varebil

Men hvorfor varebil? Er det ikke bedre med en Caravelle (eller tilsvarende) med en seterad og digert bagasjerom som rommer alt dere trenger å ta med?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 19:53   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og varebil

Fordi en Caravelle nok er betydelig dyrere enn en varebil som er i en annen avgiftsklasse (?). Noe sånt.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 19:55   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn og varebil

To alternativer:
A) Du får en del varebiler som har plass til tre framme. Det kan nok bli lit trangt, men de er bygd og registrert for det, så det skal være trygt. Eksempler er Peugeot Partner, Citroen Berlingo, etc.
B) Nissan Evalia har 5 seter og bra bagasjeplass.

Alle disse fås både i elektrisk og fossil variant.

Test og se!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:03   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og varebil

En mellomtype med både 5seter og stor lasteplass bør vel gå. Som nissan nv200, VW caddy.

En del kan jo også fjerne noen seter, uten å fjerne alle.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:12   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og varebil

Sykkelen til Storebror er stor - veldig stor. Og lang. Så vi tror faktisk ikke den går inn i et vanlig lasterom, uten at man fjerner baksetene. Dette mente ergoterapauten også. Det er hovedgrunnen til at det er snakk om varebil.
Og på mange av de er jo setene en rad, og dermed blir det fort veldig dyrt hvis man skal tilpasse de.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:13   #7
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Barn og varebil

Varebiler som er registret til 3 personer har i realiteten 2,5 toppen 2,75 sete, hvis du skjønner hva jeg mener. Det bruker ikke være 3 fullverdige seter. Tviler på at du får stol+pute ved siden av hverandre.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:23   #8
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og varebil

Dette er sykkelen Storebror har: http://hm-spes.no/produkter/sykler/e...-m-hjelpemotor Dette er junior-versjonen, om ikke så mange år må han enda et hakk opp i størrelse.

Og denne sykkelen burde følge han, uansett hvor han er, da det er en av de få aktivitetene han liker - og gjør at han kan være med på saker og ting.

Nå er jeg avhengig av venner som kan hente og bringe sykkelen for meg, så det er bare i langhelger vi tar den hjem, men etter å ha hatt en gutt som sykklet rundt ute i en time i går, så må en bedre løsning på plass.

Storebror er vel strengt tatt lang nok til å ikke sitte på pute nå, tror jeg?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:32   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn og varebil

Han trenger ikke sitte på pute, nei.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:34   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og varebil

Vi har et handicappet barn (mitt bonusbarn) og hun har en NAV-sykkel med 3 hjul og rullestol osv. Vi endte opp med en Volkswagen maxicaddy med syv seter der vi kan ta ut alle seteradene unntatt frontsetene. Tar vi ut de bakerste to setene vår vi plass til hennes store sykkel og det er genialt! Vi har hatt ekstremt stor glede av den bilen og det er det beste valget vi har tatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 20:58   #11
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og varebil

Berlingo Multispace har også tre separate bakseter sånn at man kan ta ut et eller to til vanlig og ta de inni når man trenger sitteplassene. Er det junior sykkelen han har så skal den gå inni uten problemer. Er det en største så må den nok stå på skrå. Lengde er 180-200. Etter det jeg finner ut. Er vel forskjellen på om setene er vippet opp eller fjernet helt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 21:05   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og varebil

Hvis det er sånne varebiler med tre forseter du mener, så er jo ikke det tre fulle seter. Jeg vil tro det går fint i det daglige, på korte turer, så det kommer vel helst an på hvor mye langturer du kjører på. Da tror jeg det blir i trangeste laget. Sikkerhetsmessig skal det ikke ha så mye å si å ha barna i forsetet (kontra baksetet).

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 21:08   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og varebil

Kva med Skoda Roomster? Så vidt eg hugser går det an å ganske enkelt folde saman eit eller begge setene i baksetet for ekstra bagasjeplass.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-18, 21:29   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og varebil

https://blogg.loydsindustri.com/tren...er-i-varebilen

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 11:32   #15
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og varebil

Jeg kjører veldig lite lange turer med ungene, maks 1-2 timer egentlig. Dog har jeg familie med ørten biler, så byttelån skal nok være mulig.

I dag er det slik at hvis vi skal ha med vognen til Storebror må den demonteres, noe som er et prosjekt i seg selv, halve baksetet må legges ned, også må vognen lirkes på plass. Og den er tuuuung. (det er motor på den, noe som ikke hjelper på vekta).

Å bare kunne trille den inn i bagasjerom står for meg som luksus til gangs. *ler*

Sykkelen får vi ikke med, uansett hvordan jeg prøver å stappe. Den forrige sykkelen kunne jeg ha på sykkelstativ, det går ikke med denne.

Pris er også et moment her. Jeg har egentlig ikke råd til ny bil. Og bilen jeg har, passaten har veldig lav innbytte pris, men en vannvittig bruksverdi. Men så er situasjonen den at hverdagen blir veldig komplisert uten en bil som passer våre behov, så det må vurderes litt frem og tilbake her.

Jeg er fryktelig glad i passaten og vil egentlig ikke bytte den ut, men når det ikke finnes krympe-funksjoner på hjelpemidler, så spørs det om jeg må.

Å kunne slenge sykkel og vogn baki, uten å måtte flytte på noe, så ned seter, lempe tunge ting og lirke og lure står for meg som super-luksus. lol.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 14:19   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og varebil

Jeg ser veldig godt den med at du ikke orker å styre med setene i det daglige. Men om du hadde kunne funnet en av disse kombi bilene i din prisklasse og hatt for eksempel et sete ut på fast basis der hjulet til sykkelen kjøres inn. Og vognen på andre siden. Da har du en "skikkelig" bil hele tiden ellers også. Selv om man har familie rundt seg man kan låne fra så tro jeg der kan føles litt tungt i lengden også å bare ha en varebil med tre seter foran. Ingen mulighet til å ta med ei venninne til lillesøster, eller assistent til storebror. Det er jo ingen som sier at du må ha den som 5seter i hverdagen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 14:23   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og varebil

En Toyota Hiace av noe slag er sikkert topp. De fåes kjøpt rimelig i brukt utgave, og holder for evig og alltid omtrent.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 16:10   #18
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og varebil

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg ser veldig godt den med at du ikke orker å styre med setene i det daglige. Men om du hadde kunne funnet en av disse kombi bilene i din prisklasse og hatt for eksempel et sete ut på fast basis der hjulet til sykkelen kjøres inn. Og vognen på andre siden. Da har du en "skikkelig" bil hele tiden ellers også. Selv om man har familie rundt seg man kan låne fra så tro jeg der kan føles litt tungt i lengden også å bare ha en varebil med tre seter foran. Ingen mulighet til å ta med ei venninne til lillesøster, eller assistent til storebror. Det er jo ingen som sier at du må ha den som 5seter i hverdagen.

Ja, det hadde jo vært den aller beste løsningen. Og var noe slikt som ergoterapauten snakket om også, at det var noe som kunne funke.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 17:18   #19
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og varebil

Er kanskje over det du har sett for seg. Men her er en med de tre enkle setene ban sånn at du kan velge hvor mange du har inni: https://www.finn.no/118968288

Her er en taxi kjørt caddy maxi ferdig med rullestol rampe.
https://www.finn.no/117708117

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-18, 17:40   #20
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og varebil

Den sykkelen skulle du fått plass til i min bil. Legg ned baksetet i midten, så er det veldig god plass. Ford Smax.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no