Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva er din beste strikkebok?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-11, 12:30   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er din beste strikkebok?

Jeg kjenner jeg har veldig veldig lyst til å kjøpe meg en strikkebok eller to.

Hva er din beste strikkebok? Den du ikke blir lei av å bla i, og der du har lyst til å lage alt som finnes?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 12:34   #2
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Jeg er fortsatt veldig glad i Feminin Strikk av Lene Holme Samsøe.
Og så har jeg en lekker sjalsbok som jeg aldri blir lei av å se i, at jeg aldri kommer til å strikke noe fra den er en annen sak....

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 12:34   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Strikk til barn av Tone Takle og Lise Kolstad har jeg brukt mye.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 12:45   #4
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Jeg har bare tre. Blar i alle til stadighet og har store planer fra alle tre. Har strikket mest fra Nøstebarn og sokkeboka. Sjal er liksom litt større prosjekt.

Sock Innovation http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1596681098
Strikk til Nøstebarn http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=2804148
Victorian Lace today http://www.amazon.com/Victorian-Lace.../dp/1933064072

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 12:56   #5
Thalia
Nysgjerrig
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 75
Thalia er litt kulThalia er litt kul
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Jeg liker godt "Strikkeboka" av Gerd Fjellanger. Enkle og godt forklarte oppskrifter for meg som lærer å strikke.


__________________
Tvang er frihetens forstandige fetter.
Thalia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:04   #6
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Jeg har bare tre. Blar i alle til stadighet og har store planer fra alle tre. Har strikket mest fra Nøstebarn og sokkeboka. Sjal er liksom litt større prosjekt.

Sock Innovation http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1596681098
Strikk til Nøstebarn http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2804148
Victorian Lace today http://www.amazon.com/Victorian-Lace.../dp/1933064072


Det var Victorian Lace jeg tenkte på i forrige innlegg.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:12   #7
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Det var Victorian Lace jeg tenkte på i forrige innlegg.


Ja, og hvorfor skal du ikke strikke noe fra den?
Jeg blir nok aldri ferdig med å se på bildene i den.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:15   #8
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Jeg elsker bøkene til Tine Solheim, Maskeball og Maskepi. Ikke fordi jeg har strikket så mye fra dem, men det er to fantastisk vakre bøker som har inspirert meg i både strikk, hekling og søm. I tillegg til oppskrifter er det små dikt/ord på veien.

Jeg virkelig koser meg når jeg setter meg til med bøkene mine.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:16   #9
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Ja, og hvorfor skal du ikke strikke noe fra den?
Jeg blir nok aldri ferdig med å se på bildene i den.

Mest fordi jeg ikke bruker sjal.
Jeg synes de er aldeles vakre å se på, men jeg er ikke typen til å bruke noe som helst som innebærer blonder. Men jeg liker synet av de vakre sjalene.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:27   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Mest fordi jeg ikke bruker sjal.
Jeg synes de er aldeles vakre å se på, men jeg er ikke typen til å bruke noe som helst som innebærer blonder. Men jeg liker synet av de vakre sjalene.

Ikke sant?

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:34   #11
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av Thalia, her.

Jeg liker godt "Strikkeboka" av Gerd Fjellanger. Enkle og godt forklarte oppskrifter for meg som lærer å strikke.


Liker også denne. Godt forklart, varierte oppskrifter til barn / dame / herre og fra enkelt til avansert.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 13:55   #12
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.935
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Jeg har nettopp kjøpt Strikkeboka, og tror at jeg kommer til å bruke den mye. I tillegg har jeg den Strikk til Barn boken som Lille Rosin viste og der er det veldig mye fint.

Jeg er litt skuffet over Nøstebarnboken, jeg synes at oppskriftene der er litt unødvendig innviklete.

Ellers fikk jeg en bok gjennom Hobbybokklubben nylig, som heter Norsk Strikk (tror jeg) og den tror jeg at jeg kommer til å ha mye glede av.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 15:20   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.931
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

ravelry.com
Ingen strikkebok da men... der har de ALT.

Også har jeg sansen for denne, veeeldig:




m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 17:23   #14
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Å, ja Håndplaggboka er nydelig.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 10:24   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Åh, den siste så fin ut. Den tror jeg må inn i hylla!

Har liksom ikke helt fått taket på Ravelry. Tror jeg har en liten bøyg for engelske strikkeoppskrifter.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 11:34   #16
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Åh, den siste så fin ut. Den tror jeg må inn i hylla!

Har liksom ikke helt fått taket på Ravelry. Tror jeg har en liten bøyg for engelske strikkeoppskrifter.

Det jeg liker aller best med ravelry er at ofte så ligger det en oversikt over alle mønster som finnes i bøkene, også mange norske bøker, det har reddet meg fra mange bomkjøp. I tillegg så kan man se alle prosjektene som er strikket av et mønster, og da ser man virkelig om mønsteret er fint når vanlige folk strikker det eller om det bare er fint på bokbildet.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 12:13   #17
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.005
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Jeg har bare tre. Blar i alle til stadighet og har store planer fra alle tre. Har strikket mest fra Nøstebarn og sokkeboka. Sjal er liksom litt større prosjekt.

Sock Innovation http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1596681098
Strikk til Nøstebarn http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=2804148

Disse to skulle jeg inn og anbefale. Den nederste er den strikkeboka jeg har brukt aller mest gjennom alle tider.

En annen fin en:
Socks from the toe up: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=0307449440

Denne er fin fordi den gir en så grundig innføring i teknikk, ikke nødvendigvis fordi mønstrene er så spektakulære.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 12:26   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Kommer an på hva du liker. Jeg liker to boktyper når det kommer til hobby.
1) De som er gode tekniske bøker som gir deg det grunnleggende og som du selv kan utvikle. Feks er "Strikkeboka" genial! innenfor den kategorien.

2) De som er inspirerende. Jeg fikk den boken: "Håndplagg" i bursdagsgave og den er nyyyydelig. Og jeg elsker å bla i den, men har ingen konkrete planer om å lage noe som helst.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 17:40   #19
Mrs. Wallace
Fullverdig medlem
 
Mrs. Wallace sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 77
Mrs. Wallace har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Jeg er fortsatt veldig glad i Feminin Strikk av Lene Holme Samsøe.

Definitivt denne! Elsker denne boka!

Mrs. Wallace er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 19:13   #20
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din beste strikkebok?

Tine Solheim sine bøker er magiske
http://www.tinesolheim.no/boeker.htm

Jeg har en hel hyllerad med strikke og heklebøker, og ingen gir meg samme kriblingen som disse. Har ikke skaffet meg Retrostrikk enda, men de to andre står her. Anbefales på det sterkeste.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no