Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pusse opp trapp

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 13:53   #1
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Pusse opp trapp

Trappa vår ser sånn ut, jeg vil ha en annen farge på den siden jeg ikke liker trappen.Muligens hvit med grå trappetrinn.
Holder det å pusse ned med pussemaskin å så male?


Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:58   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Om trappen er så ny som det ser ut som, så går det sikkert greit.
Om det er en gammel trapp, vil det være vanskelig å få det pent er blitt meg fortalt. *også den stolte eier av et hatprosjekt av en trapp*

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:59   #3
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Om trappen er så ny som det ser ut som, så går det sikkert greit.
Om det er en gammel trapp, vil det være vanskelig å få det pent er blitt meg fortalt. *også den stolte eier av et hatprosjekt av en trapp*


Den er 5 år gammel og har en del riper og hakk.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:05   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vår trapp er 25 år, men mannen har lagt ned veto mot å ta trinnene - det vil medføre heftig pussing, sparkling, ny pussing og maling i følge han. Og da med mulighet for mislykket resultat.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:08   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.786
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Hmm, hva gjør man hvis man har en gammel trapp som er så nedslitt av det er rent pinlig, da?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:14   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Det går an å legge slik sistalteppe i, evt gulvbelegg eller parkett i trapp også.
*vurderer førstnevnte, men er ganske gjerrig*

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:16   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hmm, hva gjør man hvis man har en gammel trapp som er så nedslitt av det er rent pinlig, da?

Jeg ville trolig lagt belegg eller parkett på trappetrinnene, alt etter som hva som passer best med stilen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:00   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har ett "furuhelvete" som drar seg fra topp til bunn av huset, 3 etg. Jeg har bestilt håndverkere og forklart hvordan jeg vil ha den. Den skal males hvit med valnøtt trappetrinn. Tror det blir lekkert. Trappen vår har blitt gul (tiltross for flere lag med blank-skinnende lakk), hakkete og rett og slett grusom.

Jeg har hørt andre som har pusset opp sånne trapper selv, og man blir aldri ferdig - eller man blir jo ferdig, men det er møysommelig arbeid.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:06   #9
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi har nettopp fjernet en mørk parkett fra trappen, vi vurderte lys parkett igjen, men ender nok på grått sisalteppe. (Fordi det er så skli-sikkert.) I hele trinnet, men ikke i front.
Ellers er trappen malt i Skummring. Tror den kan bli fin, til slutt.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:16   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Vi har ett "furuhelvete" som drar seg fra topp til bunn av huset, 3 etg. Jeg har bestilt håndverkere og forklart hvordan jeg vil ha den. Den skal males hvit med valnøtt trappetrinn. Tror det blir lekkert. Trappen vår har blitt gul (tiltross for flere lag med blank-skinnende lakk), hakkete og rett og slett grusom.

Jeg har hørt andre som har pusset opp sånne trapper selv, og man blir aldri ferdig - eller man blir jo ferdig, men det er møysommelig arbeid.


Vi har ikke råd til at andre skal gjøre det, flere i gata her som har gjort det selv vet jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 18:30   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Vi har ett "furuhelvete" som drar seg fra topp til bunn av huset, 3 etg. Jeg har bestilt håndverkere og forklart hvordan jeg vil ha den. Den skal males hvit med valnøtt trappetrinn. Tror det blir lekkert. Trappen vår har blitt gul (tiltross for flere lag med blank-skinnende lakk), hakkete og rett og slett grusom.

Jeg har hørt andre som har pusset opp sånne trapper selv, og man blir aldri ferdig - eller man blir jo ferdig, men det er møysommelig arbeid.

Er det vår trapp du beskriver? Er det ikke STEIKE dyrt å få det gjort av håndverkere? :vurdere:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 19:21   #12
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Vi har ikke råd til at andre skal gjøre det, flere i gata her som har gjort det selv vet jeg.

Jeg holder på med en sånn trapp nå.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 19:39   #13
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Akkurat samme trapp som jeg har, to av...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 19:50   #14
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg holder på med en sånn trapp nå.


Hordan har du gjort det?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 19:51   #15
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Vi hadde håndverker her som malte trappen. Tok 3-4 dager. Siden den er bygget inn, og det alt var malt der, var det oversiden og gelendre, pluss rekkverk oppe og furupanel rundt åpningen oppe, som ble malt.

Først ble alt pusset ned. Så tror jeg det ble malt med kvistlakk over alt? Det ble i hvert fall brukt på panelet oppe, rundt trappen. Litt sparkling. Så male to strøk på alt. Annet hvert trinn ble malt for at vi skulle kunne gå i trappen. Så det tok tid å tørke, var jo oljemaling. Vi la teppefliser på trinnene etter en uke. Vår var veldig slitt da, trapp fra 70-tallet. Han sa den ikke ville bli bra uten noe i trinnene, fordi sparklingen kunne løsne.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:56   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det vår trapp du beskriver? Er det ikke STEIKE dyrt å få det gjort av håndverkere? :vurdere:

Neida, det går noen timer riktignok. Regn omkring 500 kroner timen inkl. moms. Du kommer langt med ti timer. Med tanke på hva en ny trapp koster er det knapper og glansbilder.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 17:30   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Jøss, ikke mer?! Den er et pussehelvete altså, furumonster over 3 etasjer med rekkverk overalt og lakkert og greier.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 17:37   #18
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp trapp

Jeg pusset opp en 40 år gammel furutrapp i fjor sommer. Trinnene var lakket med mange lag gul båtlakk, og var hakkete, ripete og fryktelig stygge. Jeg brukte to slipemaskiner, en stor for hoveddelen av trinnene og en liten for hjørnene, og pusset alle trinnene. Jeg koblet støvsugeren til støvutkastet på slipemaskinene og unngikk dermed å støvlegge hele huset.

Trinnene ble pusset ned og det tok meg vel 5-6 timer (12 trinn pluss repos). Opptrinnene ble også pusset, men der var det ikke like mye riper. Rekkverk ble bare vasket med kraftvask og pusset lett med sandpapir.

Jeg valgte å male opptrinn, vanger og sprossene i rekkverket hvitt. Trinnene og håndreien ble beiset med mørk interiørbeis og deretter lakket 5 strøk.

Alt i alt tok trappeoppussingen en ukes tid. Det mest tidkrevende var maling, beising og lakking pga tørketiden.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no