Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ribera del Duero (det handler om vin)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-08, 18:14   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribera del Duero (det handler om vin)

Jeg prøver å lære, og leser flittig i vin-boken min. Jeg flirer hver gang jeg kommer til kapittelet om nebbiolo, og sender Nebbia en tanke.

Nå har jeg funnet ut at jeg trenger å smake en vin fra Ribera del Duero (Spania), men ettersom boken min er ytenlandsk, så står det ingen ordentlige forslag.
Er det noen som har et godt forslag til et sted å begynne? Polet har jo en hel drøss viner fra det området. :undre:

Eller skal jeg heller fortsette på min italienske eksprimentering (som startet med Masi Campofiorin), og prøve å bevege meg mot Amarone?

Torsk? Nebbia? Veronal?
Anyone?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 18:43   #2
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Jeg ville gått på polet og spurt en ansatt som så oppegående ut, de burde klare å anbefale deg en typeriktig Ribera del Duero. (Nå avslørte jeg sikkert at jeg har liten oversikt over det området).

Og ja, du bør også fortsette italiensk eksprimentering. Amarone er jo stas, men hva med Barolo, Barbaresco og Brunello di Montalcino for å nevne noen. (Ja, også er jeg en sucker for en god Valpolicella Classico, men det har du sikkert prøvd).

:tørst:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 18:46   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Jeg får ta meg en tur på polet over påske, har ikke tid før. :undre:
Jeg bør vel helst gå for noe som kan lagres en 9 mnd. tid om nødvendig. Sånn i tilfelle rottefelle liksom.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 18:49   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

På min liste over best buys så har jeg følgende Ribera del Duerovin: Condado de Haza, kr 260 (det er ikke sikkert prisen stemmer lengre).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 19:14   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Jeg har vært der! Vi besøkte to vingårder der, Valsotillo og Pesquera i fjor sommer. Min kjære er veldig vininteressert, og vi har helt klart drukket Contado de Haza og. Jeg husker naturligvis ikke nøyaktig hvilke viner som er best, men jeg skal høre med han som har mest peiling i heimen. Vinene er lagringsviner, mange av de hvertfall - og 9 måneder går innmari bra.

Vinene er preget av amerikansk eik, men det liker hvertfall jeg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 19:21   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Jeg kjenner litt på at min mann kommer til å få fnatt om jeg skal begynne å drikke dyre rødviner som han ikke liker.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 19:24   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Hvorfor liker han de ikke da?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 19:26   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Nesj, jeg vet jo ikke at han gjør det, men han var ikke overvettig begeistret for Finca Monasterio - til min store sorg/lykke (mer til meg).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 20:07   #9
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har vært der! Vi besøkte to vingårder der, Valsotillo og Pesquera i fjor sommer. Min kjære er veldig vininteressert, og vi har helt klart drukket Contado de Haza og. Jeg husker naturligvis ikke nøyaktig hvilke viner som er best, men jeg skal høre med han som har mest peiling i heimen. Vinene er lagringsviner, mange av de hvertfall - og 9 måneder går innmari bra.

Vinene er preget av amerikansk eik, men det liker hvertfall jeg.


Strengt tatt finnes det bare én stjerne på Ribera-himmelen og det er Vega Sicilia. Den var i mange år den eneste produsenten i området, men på grunn av den fantastiske kvaliteten har det kommet veldig mange nye. Jeg tror ikke det var flere enn 16 vinprodusenter i Ribera i 1980, mens det er over 200 i dag. Av de som følger nærmest Vega Sicilia skiller helt klart Pesquera og Valsotillo seg ut. Særlig deres Gran Reserva-utgaver, men de veldig dyre. Domino de Autata er også en meget god produsent. Jeg vil helt klart anbefale å kjøpe Pesquera eller Valsotillo Reserva fremfor f.eks. Vega Sicilias Alion. Condado de Haza er noe billigere, men et trygt og godt valg.

Ønsker du å utvide din spanske horisont utenfor Rioja kan jeg varmt anbefale Priorato. Mange fantastiske viner der, men i likhet med Ribera begynner det å bli dyrt der også.

  Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 20:45   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Min kjære anbefaler to startviner som er juven (ung) vin som ikke er fatlagret som heter Austum (ca 117,-) eller Mesoneros De Castillia (129,-). Her kjenner du smaken veldig på Tempranillo-druen som forsvinner litt når det lagres.

Condado de Haza Crianza (191,-) eller reserva (272,-) eller Pesquera Crianza er blant min kjæres favoritter!

Hvis du vil prøve en gran reserva anbefaler han Valsotillo gran reserva 1995 (529,-).

Her var noen tips fra oss og særlig min kjære som har veldig sansen for spansk rødvin.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 21:07   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Tænk ju!
Da vet jeg hvem jeg skal gå på besøk til for å drikke rødvin om jeg skulle ta turen opp og snuse på den nye mastergrader på høgskolen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 22:39   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.121
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Tænk ju!
Da vet jeg hvem jeg skal gå på besøk til for å drikke rødvin om jeg skulle ta turen opp og snuse på den nye mastergrader på høgskolen.

Da har vi en avtale!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 21:54   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Eg smakte på to nebbiolo-vinar (direkte importerte frå Italia) i går. Ein kvit og ein raud. Den kvite er noko av det aller beste eg har smakt, og eg kjem til å sjå etter kvit nebbiolo-vin på polet neste gong.

Eg har også gått til innkjøp av min første Amarone no til påska. Den står på kjøkkenbenken og ventar standhaftig på ei god anledning.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:18   #14
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg smakte på to nebbiolo-vinar (direkte importerte frå Italia) i går. Ein kvit og ein raud. Den kvite er noko av det aller beste eg har smakt, og eg kjem til å sjå etter kvit nebbiolo-vin på polet neste gong.

Eg har også gått til innkjøp av min første Amarone no til påska. Den står på kjøkkenbenken og ventar standhaftig på ei god anledning.

Hvit nebbiolo?

Jeg tror du vil slite med å finne hvit nebbiolo på polet. Det er ingenting i veien for å lage hvitvin av nebbiolo, men det såvidt meg bekjent ingen offisielle appellasjoner i Italia som tillater nebbiolo i hvitvin. Nebbiolo brukes også til å lage roséviner, dog i svært små kvanta, så i all hovedsak er nebbiolo en ren rødvinsdrue. Kanskje det er snakk om nebbiolo bianco? Dette er et synonym som brukes for druen arneis. Dette er en flott hvitvinsdrue, men den har egentlig ingenting med druen nebbiolo å gjøre - annet enn at den dyrkes i samme område.

Husker du forresten navnet på vinen og produsenten?

  Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:21   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hvit nebbiolo?

Jeg tror du vil slite med å finne hvit nebbiolo på polet. Det er ingenting i veien for å lage hvitvin av nebbiolo, men det såvidt meg bekjent ingen offisielle appellasjoner i Italia som tillater nebbiolo i hvitvin. Nebbiolo brukes også til å lage roséviner, dog i svært små kvanta, så i all hovedsak er nebbiolo en ren rødvinsdrue. Kanskje det er snakk om nebbiolo bianco? Dette er et synonym som brukes for druen arneis. Dette er en flott hvitvinsdrue, men den har egentlig ingenting med druen nebbiolo å gjøre - annet enn at den dyrkes i samme område.

Husker du forresten navnet på vinen og produsenten?

Sender deg ein prikk for ikkje å oute for mykje.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:24   #16
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Kvitvinen vart presentert som ein vin som var laga av nebbiolo-drua som vanlegvis berre vert brukt i rødvinsproduksjon.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:43   #17
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg prøver å lære, og leser flittig i vin-boken min. Jeg flirer hver gang jeg kommer til kapittelet om nebbiolo, og sender Nebbia en tanke.

Ah! Så det er ikke bare meg altså! Jeg kan nada om vin, men Mr. Norway er into that stuff. Og idag stod det klar en rødvin ved siden av TVen på kjøkkenet, og jeg fniste faktisk da jeg oppdaget at det stod NEBBIOLO på hele fronten og jeg måtte tenke på Nebbia såklart.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:45   #18
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Kvitvinen vart presentert som ein vin som var laga av nebbiolo-drua som vanlegvis berre vert brukt i rødvinsproduksjon.

Nå har jeg konsultert mine italienske vinbibler og det finnes ingen appellasjoner hvor nebbiolo brukes i hvitvin. I Italia finnes det også en vinklassifisering som kalles Indicazione geografica tipica. Dette er en uoffisiell kategori som gir produsentene lov til hemningsløs eksperimentering. Ettersom jeg ikke finner noen beskrivelser av dette fenomenet, tror jeg vi trygt kan slå fast at dette er et resultat av eksperimentering - en svært sjelden sådan.

:veldig misunnelig:

  Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:47   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Nå har jeg konsultert mine italienske vinbibler og det finnes ingen appellasjoner hvor nebbiolo brukes i hvitvin. I Italia finnes det også en vinklassifisering som kalles Indicazione geografica tipica. Dette er en uoffisiell kategori som gir produsentene lov til hemningsløs eksperimentering. Ettersom jeg ikke finner noen beskrivelser av dette fenomenet, tror jeg vi trygt kan slå fast at dette er et resultat av eksperimentering - en svært sjelden sådan.

:veldig misunnelig:

Du får ta deg ein tur hitover. Vinen var absolutt verdt en smak. Den vart servert til tørka røykalaks m/ avocado og snøfrisk, pesto, salat og pinjekjerner. Orgasmisk samansmelting i munnen.

Mannen kommenterer forresten frå sidelinja at han snakka med innehevaren etter maten, og han sa at denne vinen er det berre dei i heile Noreg som har.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 23:56   #20
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ah! Så det er ikke bare meg altså! Jeg kan nada om vin, men Mr. Norway er into that stuff. Og idag stod det klar en rødvin ved siden av TVen på kjøkkenet, og jeg fniste faktisk da jeg oppdaget at det stod NEBBIOLO på hele fronten og jeg måtte tenke på Nebbia såklart.



Ikke meningen å freake ut hverdagen deres, altså.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no