Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-17, 19:38   #21
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Tusen takk til alle som har svart så langt. Jeg har noen spørsmål til:

Har noen av dere førstehånds kjennskap til hvordan det ser ut på BFT i Statens Hus i Trondheim? Etasje, organisering av åpent landskap o.l.?

Min etterforsker ønsker tilgang til en mappe som er tre år gammel. Hvordan går hun fram for å få tak i den mappa? Holder det å dukke opp på BFT, må hun ringe først, eller må hun ha tillatelse av noe slag?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-17, 19:45   #22
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

En ting til: Hvis et barn er drept, er det prosedyre å undersøke om det foreligger saker hos barnevernet?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 11:15   #23
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Ingen?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 12:53   #24
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Har ikke vært hos BFT i Trondheim, men det ville forundre meg veldig om en etterforsker bare kan dukke opp og få dokumenter i hånda. Normal gang hos oss er skriftlig anmodning fra politiet og deretter vurderer vi om og evt hva som skal utleveres. Å bare gi ut noe som ikke er gjennomgått ville være helt uaktuelt. Politiet må begrunne hva de skal med opplysningene og vi vurderer om det er til barnets beste at de utleveres. Det skal ganske mye til for at barneverntjenesten kan pålegges å utlevere taushetsbelagt materiale, uten at jeg våger meg inn på å definere de eksakte grensene. Det er knyttet opp mot avvergeplikt bl.a, men vi konsulterer alltid jurister ved usikkerhet her, og de igjen kjekler stadig med politadvokatene om hvordan det nå egentlig er.

Temmelig sikker på at det er standard å undersøke om det foreligger barnevernssak ved barnedrap, men vet ikke hvordan de gjør det i praksis. Jeg tror ikke politiet har direkte tilgang på det datasystemet som har den oversikten, men Barnevernvakten - i hvert fall i Oslo - har jo det, og her i byen sitter de på Politihuset. Der benyttes ofte "springe borti gangen og høre"-metoden.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 12:55   #25
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Det vil gjelde døde barn i dette tilfellet, så hensynet til barnets beste faller vel bort. Men skriftlig anmodning, det skal jeg ta med meg. Takk.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 13:03   #26
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det vil gjelde døde barn i dette tilfellet, så hensynet til barnets beste faller vel bort. Men skriftlig anmodning, det skal jeg ta med meg. Takk.

Bortfaller ikke, men joda, politiet vil få utlevert alt de ber om i en drapsetterforskning hvor offeret har hatt barnevernssak. Men sannsynligvis ikke ved at en etterforsker kommer ruslende innom og vil ha mappa i hånda der og da.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 13:04   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer bokresearch - barnevern, politi og psykiatri

Det er veldig lite som er generelle rutiner på sånt. Etterforskning er veldig kontekstuell. Er det ukjent gjerningsperson og bred etterforskning snus alle steiner som skal til, men drap utført av kjent gjerningsperson gjør etterforskning mer målrettet. Der ser jeg ikke for meg at det blir bedt om begjæring om ikke evt barnevernssaker kan være av relevans.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no