Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gir dere til tiggere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-07, 10:26   #121
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Kulinarisk? Hva har disse panflöyterne med mat å gjöre? Er jeg treig nå? Åndelig föde kan det vel knapt kalles etter mine begreper.

Lurte litt på selv da jeg skrev det, men kan man ikke si kulinarisk om en kulturell opplevelse?

Kanskje de spiser deilig mat mens de spiller?

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006

Sist redigert av Pope : 23-03-07 kl 10:35.
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 10:29   #122
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Lurte litt på selv da jeg skrev det, men kan man ikke si kulinarisk om en kulturell opplevelse?

Hm, ikke så vidt jeg vet, men det er mulig jeg har gått glipp av noe. (Jeg er oppriktig nysgjerrig, altså, mener ikke å spikke.)

Opprinnelig lagt inn av Bokmålsordboka

kulina'risk a2 (fra lat., av culina 'kjøkken') som har med matlaging og kokekunst å gjøre måltidet var en k- nytelse

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 10:32   #123
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Du har helt rett, Elinblu! Sjekket det ut selv og fant dette:

Sitat:

kulinarisk -; som har med mat(lagning), finere kokekunst å gjøre: måltidet var en kulinarisk nytelse Etym.:av lat., avl. av culina kjøkken, se -isk

Sitat:

kulturell -elt; som angår el. er preget av kultur: ha kulturelle interesser / Norges kulturelle forbindelser med utlandet; landets kulturelle utvikling (ofte t. forskj. fra materiell) / et kulturelt høytstående folk Etym.: avl. av kultur med fr. endelse

:fullstendig avsporing fra debatten:

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 12:02   #124
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Og jeg har sett de i Geneve.
Men det gjør da ingenting å gi de penger selv om de ikke er fattige. Det er betaling for en kulinarisk opplevelse, synes jeg. Om du betaler for konsertplass eller til gatemusikanter synes jeg blir det samme så lenge de er flinke og de er en fryd å høre på.

:litt avsporing av tråden:

Jupp enig, sånn bortsett fra at jeg tviler på at de smaker så godt....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 12:19   #125
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Jeg gir ikke til tiggere lenger. Det var ikke en lett beslutning, men en periode var tiggingen i Oslo så aggressiv at det ikke var en metode jeg ville være med på å opprettholde. Det har blitt bedre nå, men jeg lar fremdeles være å gi. Kjøper også =Oslo, som oftest.

Jeg gir ikke til de utenlandske "bandene", rett og slett fordi jeg oppfatter det som organisert kriminalitet. Det finnes da ikke så mye Parkinson blant unge mennensker?

Jeg gir aldri penger til tiggere i utlandet, av samme grunn. Det er som oftest en organisasjon som står bak som jeg ikke vil være med på å støtte. Jeg prøver i stedet å gi penger til veldedige organisasjoner som tar seg av de lokale gatebarna i stedet (dvs. nå kom jeg på at det har blitt med tanken for Kapp Verde. Men bedre sent enn aldri, vel? ).

En hyggelig mann jeg traff i Thailand, som jobber med frivillig arbeid, innprentet meg at man ALDRIALDRI skal gi til barn som tigger, eller kjøpe av dem (type gatesalg etc.). Så lenge det lønner seg å sende barna på gaten, vil fattige foreldre aldri la dem å gå på skole i stedet. Det skjærer meg i hjertet, men der blir litt mat eller noe godt i hvert fall høyt verdsatt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 12:25   #126
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Disse panfløyte-gutta er IKKE fattige. Jeg har sett de samme mannfolkene spille på Karl Johan i Oslo, i Rotterdam og i Paris. De er på turné nærmest, og jeg har til og med sittet på samme FLY som dem en gang....


Dette er ikke gutter men en familie. Og tror ikke det er samme som er i Oslo som her oppe. Dette er noen som drar rundt her oppe i think.

Og jeg sa ikke at jeg ga de for at de var fattige med for at de var flink å spille hihi

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 12:29   #127
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Dette er ikke gutter men en familie. Og tror ikke det er samme som er i Oslo som her oppe. Dette er noen som drar rundt her oppe i think.

Og jeg sa ikke at jeg ga de for at de var fattige med for at de var flink å spille hihi

Det kan ikke være samme folk, fordi jeg har noen ganger dratt feks fra Bergen en dag, og sett dem i Oslo dagen etterpå. Jeg kjenner en av de, han har bodd i Tromsø i mange år, og han spiller i ett annet band enn de som bruker å være her i Bergen, i alle fall.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 13:32   #128
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.450
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Panfløyte-mafiaen kunne jeg godt betalt penger til for at de skulle slutte å spille.


En ting er tradisjonell indianermusikk, men hvor ofte orker man å høre gamle Simon & Garfunkel-slagere på panfløyte i løpet av en sommer ...
Tror jeg er skadet for livet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 13:38   #129
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Panfløyte-mafiaen kunne jeg godt betalt penger til for at de skulle slutte å spille.


En ting er tradisjonell indianermusikk, men hvor ofte orker man å høre gamle Simon & Garfunkel-slagere på panfløyte i løpet av en sommer ...
Tror jeg er skadet for livet.

Det skjønner jeg godt. Jeg tror jeg virkelig hater panfløyte. På ordentlig. Nesten som steel-gitar.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 13:45   #130
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det skjønner jeg godt. Jeg tror jeg virkelig hater panfløyte. På ordentlig. Nesten som steel-gitar.

Og Saxofon. Gatemusikere med Saxofon blir jeg aggressiv av. Og det beste ved Panfløyte-Indianere er jo faktisk Simon & Garfunkel låtene.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 13:51   #131
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Tiggere

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Oi. Jeg tenkte bare på de norske.

Ellers går vel mye av "tigge"pengene til stoff. Det er da vel ikke meningen at de skal forsørge seg med heroin og allslags drit med velferdspengene. Det er dyrt å være narkoman!

Jeg gir ikke til tiggere, men det hender jeg kjøper =oslo av dem. Har vel gitt en krone eller to til enkelte tiggere, men ytterst sjelden. Jeg ferdes mye i Oslo sentrum og er temmelig lei dem.

Hmmmm, jeg så først nå at her var debatten laaaang. Jeg så bare første side og svarte ut fra det.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!

Sist redigert av Lucifer : 23-03-07 kl 13:58. Årsak: Så ikke at det var flere sider...
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 15:43   #132
Filla
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9
Filla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Nei, det er sjelden gitt.

Filla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 19:20   #133
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.783
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Jeg ga ikke til fyren som sto og så så veldig syk ut utenfor døra mi nå nettopp. Hadde dårlig samvittighet i nøyaktig fem minutter, da så jeg den samme fyren springe opp bakken her.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 21:50   #134
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Nei, jeg vil ikke at pengene mine går til organisert kriminalitet, det være seg tiggemafiaer eller narkotikahandlere. Når jeg kjøper =Oslo så strider jo ofte det mot akkurat det prinsippet, for de pengene går jo også ofte til dop. Men det fører også mye godt med seg, og forhold til å gi folk en større følelse av menneskeverd og et "yrke". Så det veier opp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 22:00   #135
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Har gjort det ett- par ganger.
Har så utrolig vondt av de

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 22:14   #136
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir dere til tiggere?

Har vel bare gjort det et par ganger da jeg har vært i Oslo, men det har bare vært snakk om 30-40 kroner, her er det ikke tiggere,
Min datter var på skoletur i Oslo og hadde gitt bort de siste 200 kronene hun hadde igjen til tiggere, hun synes så synd på dem. hun var veldig fornøyd da hun så at den ene hun ga 50 kroner gikk å kjøpte seg mat og drkke.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no