Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-07, 20:24   #1
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Utrop

Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Nå er det kommet et nytt barneblad for de mellom 3-7år. Det er seriøse utgivere bak, og jeg har sett det første bladet. Det er i tykkere papir enn f.eks Donald, og det er pedagogisk lagt opp samt koselige historier. Se her, så får dere se hva bladet Elle Melle handler om.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 20:29   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barnebladfor barn mellom 3-7år

Hvorfor er det skrevet med små bokstaver? Er det slutt på å lære ungene å lese store bokstaver først?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 20:32   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nytt barnebladfor barn mellom 3-7år

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hvorfor er det skrevet med små bokstaver? Er det slutt på å lære ungene å lese store bokstaver først?

Ja

Mange mener i allefall at det er dumt å lære barn å lese store bokstaver når det meste likevel er skrevet med små bokstaver. Også var det noen flere argument jeg ikke husker i farten

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 20:34   #4
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Rart for her lærer dem barna kun store bokstaver først!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 20:35   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barnebladfor barn mellom 3-7år

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ja

Mange mener i allefall at det er dumt å lære barn å lese store bokstaver når det meste likevel er skrevet med små bokstaver. Også var det noen flere argument jeg ikke husker i farten

Da jeg var lita var det skrevet med store bokstaver i barneblad. :gamlis:

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 20:36   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Stilig. Takk for opplysningen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 10:36   #7
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Ungene lærer i dag båd store og små bokstaver omtrent samtidig.
Det er vel bare i første de har hatt fokus på store omtrent.
Men de kan de første årene velge om de vil skrive med store eller små bokstaver da.
Nå er jo målet at de skal lære og lese i løpet av 1. klsse så hvordan de legger det opp da vet jeg ikke.
Med mine (de to som går på skole) har målet vært at de skal lære og lese til til sommeren i 2. klasse med eldste og med mellomste var det til jul i 2. klasse.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 12:21   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Såg kjempebra ut det bladet!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 12:41   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Jeg husker at i "fifi og fofo-boka" var det vitterlig små bokstaver, så vi lærte da små bokstaver tidlig på 80-tallet også.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 12:52   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Jeg leser "Nytt barberblad for barn..." hver gang jeg ser overskriften.

Dette må sjekkes ut. Jeg lærte også de små bokstavene først forresten. Tror jeg skal lære Vesla de små nå. Hun kan alle de store, men det finnes jo omtrent ingenting hun kan lese som har store bokstaver.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 13:31   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Avsporing: Poden på fire kan de fleste store bokstavene, men blir forvirret når de små dukker opp. Finnes det et eller annet pedagogisk alfabetleketøy med både de store og små bokstavene "paret", kanskje?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 13:33   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Verd å sjekke, selv om jeg syns illustrasjonene var veldig flate og glorete på mange av sidene. Femåringen min er glad i "oppgaver", så kanskje det vil slå an.

Han lærte seg forresten å lese de små bokstavene nesten helt av seg selv, like etter at han hadde knekket lesekoden med de store bokstavene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 23:22   #13
kim
Nybegynner
 
kim sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5
kim har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Hei,

Koselig å se at noen anbefaler bladet siden jeg er en av de som startet ElleMelle.

Det er fullt mulig for oss å endre alt skrift til store bokstaver. Deres innspill er veldig viktig. Opprinnelig er de fleste tekstene ikke bare i små bokstaver men til og med løkkeskrift...

Vi kommer til å sjekke med norske lærere før neste nummer kommer ut i september/oktober.

Har dere flere kommentar om magasinet er det bare å si ifra : )

Kim
www.ellemelle.com

kim er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 23:37   #14
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Dette skal jeg sjekke ut!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 23:42   #15
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Det ser ut som noe min Disney-og-all-slags-merkevare-hatende mann ville likt at sønnen vår leste, ja. Må sjekkes ut.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 23:58   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Dette er noe vi må se på også. Det ser spennende ut. Til nå har ungene bare abbonert på Bamse verdens sterkeste bjørn. (Anbefales! Koselig og med store bokstaver.)

Når det gjelder små og store bokstaver er min erfaring hjemmefra at ungene lærer å kjenne igjen de store bokstavene først, men at det ikke tar lange tiden før de skjønner poenget med de små bokstavene også. HE (6,5) leser begge deler. JC (4,5) leser de store, og har begynt å skjelne de små bokstavene fra hverandre. Det viktigste for å få ungene til å lese selv er etter min erfaring heller bokstavstørrelsen enn bokstavtypene. JC prøvde seg til og med på gotiske bokstaver forleden, siden de var de største på boksiden vi holdt på med. Og HE leser alt det skal være, bare det ikke er for smått.

På de ulike skolene, og mellom lærerne på enkeltskolene diskuteres det stadig hva som er mest hensiktsmessig i valg av bokstavtype. Jeg er vant til at valget er opp til læreren/årsteamet. For egen del har jeg og teamet mitt endt opp med å lære inn små og store bokstaver samtidig, men med hovedfokuset på de små bokstavene. -Men vi har hatt en del diskusjoner om dette innad i teamet både før og underveis i førsteklasseåret.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 00:01   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg husker at i "fifi og fofo-boka" var det vitterlig små bokstaver, så vi lærte da små bokstaver tidlig på 80-tallet også.

Det gjorde vi også i 1970 :rødmer:
Fiffi og Foffo var våre helter i skoleboka også.
"Da klokka klang ..." heter boka.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 00:05   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Det ser spennende ut, men det må da være vanskelig å finne noe som fenger for hele aldersgruppen 3-7 år? Jeg tror det vil være en god del som ikke min snart 3-åring hadde fått med seg, men det gjør kanskje ikke noe?

Blafunksjonen på nettsiden var veldig kul, i hvert fall. Jeg måtte bla gjennom hele bare for den. :barnslig:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 00:20   #19
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Siden dere har 3-7 år som målgruppe håper jeg at dere har mest tekst med store bokstaver. Det er nok av blad med små bokstaver.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 01:25   #20
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år

Her lærer de store og små samtidig.. Men hovedsaklig store først. Det er det som skal sitte først her i hvertfall.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no