Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tung engelsk julekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 22:05   #1
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Tung engelsk julekake

Kan Nidar pushe julemarsipan i september, så kan vel jeg lage julekake i oktober.

Fjorårets julekake ble laget 4 uker før jul. I år gjør jeg som Nidar og starter ekstra tidlig. Jeg rotet bort oppskriften jeg brukte i fjor, så jeg har saumfart nettet og lest meg opp. Ved å legge til og trekke fra endte jeg opp med denne, som er ganske lik som fjorårets.

250 g rosiner
250 g tørkede aprikoser
250 g svisker
250 g tørket fruktmix (mango, ananas og papapya)
100 g sukater (det være sukater. Sukater er godt)

Putt i en bolle og hell på rikelig med cognac, og la det stå i ett døgn. Oppskrifter nevner 100 mL. Jeg brukte 200.

Dagen etter fortsetter man med følgende:

200 g smør
200 g brunt sukker
50 g mørk sirup
3 egg

Dette piskes sammen (ett og ett egg). Deretter siktes tørrvarene inn:

250 g hvetemel
1 ts bakepulver
0,5 ts nellik
0,5 ts muskat
1 ts kanel
0,5 ts stjerneanis
0,5 ts ingefær
0,5 ts kardemomme

Jeg har valgt å putte alt som minner om julekrydder i. Det er jo jul. Etter å ha rørt inn det tørre i deigen vendes den cognacdynkede frukten inn, samt hakkede nøtter. Igjen har jeg valgt nøtter jeg liker, så jeg endte opp med:

200 g pistasj
200 g cashew

Dekk en form med bakepapir og hell i røren. Stekes på 150 C i 1 t 45 m. Når kaken er ferdigstekt dynkes den med ca. 50-100 mL cognac (mens den fremdeles er varm). Når kaken er avkjølt legges den lufttett, eller så godt som lufttett. Jeg putter den i 2 poser og avslutter med aluminiumsfolie. Én gang i uken pakkes kaken ut og dynkes med 2-3 ss cognac.

Denne kaken trenger mange uker på å modnes. Om familien er like sær som min, bør man prise seg lykkelig. Da får man nemlig hele denne herlige kaken selv.


  Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:25   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.439
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Spiser man den bare saann den er eller som dessert med krem eller i skiver med smör paa eller hva?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:27   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

I fjor var jeg gravid og kvalm. Jeg smakte hverken på Kaken eller diverse julemarsipan. I år ser jeg frem til å smake på litt av hvert, selv om sukater er i samme kategori som busefanter.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:33   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Dette gav minner om bestefars engelske julekake. Tror jammen jeg skal spørre mormor om hun fortsatt har oppskriften hans.
Jeg elsker slike kaker, men har aldri laget selv. Hvordan husker du å dynke den ? Tror jeg må ha melding på mobilen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:37   #5
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg elsker slike kaker, men har aldri laget selv. Hvordan husker du å dynke den ? Tror jeg må ha melding på mobilen.

Hvordan jeg husker? Vel, dette er julens happening for min del, og sannsynligheten for at jeg glemmer å dynke kaken er omtrent like stor som at jeg glemmer å gå på jobben.

  Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 09:49   #6
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

selv om sukater er i samme kategori som busefanter.

Er det noe galt med busefanter også, nå dah?

:700 millioner snørrunger kan ikke ta feil:

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 09:54   #7
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Hvor gammel er Nebbia, egentlig? Sukat...

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 09:57   #8
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Hvor gammel er Nebbia, egentlig? Sukat...

Nebbia er ca. 10 ganger så gammel som en gjennomsnittlig snørrunge.

  Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 10:12   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

denne tror jeg jeg skal lage til oss, mine foreldre og sambos foreldre i år.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:05   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 23:48   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

sukater er i samme kategori som busefanter.

Definitivt, men i en sånn kake tror jeg faktisk jeg kunne taklet det.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:32   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Åh, jeg elsker sånne kaker. Jeg liker sukat også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:32   #13
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Kaken er langt mer fuktig enn tradisjonell norsk julekake, så smør eller krem er unødvendig. Dessuten er kaken så smaksrik at det vil være en hån mot kakebakeren å tilføre fremmedelementer.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:35   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.439
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kaken er langt mer fuktig enn tradisjonell norsk julekake, så smør eller krem er unødvendig. Dessuten er kaken så smaksrik at det vil være en hån mot kakebakeren å tilføre fremmedelementer.

Jeg skjönner det, men jeg fikk servert en saann kake hos en engelsk familie en gang, og de serverte den til dessert med krem. Det var kjempegodt, men det er mulig det var en annen slags kake dersom denne ikke passer med krem til.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:49   #15
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg skjönner det, men jeg fikk servert en saann kake hos en engelsk familie en gang, og de serverte den til dessert med krem. Det var kjempegodt, men det er mulig det var en annen slags kake dersom denne ikke passer med krem til.

Denne kaken er relativt tradisjonell, så det er godt mulig det er en slik du har smakt. Det fungerer kanskje fint med krem eller smør, men det er ikke noe jeg ville gjort.

:meget konservativ kakespiser:

  Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:33   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Etter å ha inhalert cognac i over 1 døgn så begynner jeg å stille meg tvilende til Kaken. :host&hark:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:35   #17
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Den ser fantastisk god ut!
Tro om en julekake av den sorten ville gjort seg med rom...? Hva tror du?
Det blir kanskje ikke det engelske snittet over den da, men.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 09:53   #18
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Den ser fantastisk god ut!
Tro om en julekake av den sorten ville gjort seg med rom...? Hva tror du?
Det blir kanskje ikke det engelske snittet over den da, men.


Flere oppskrifter påpekte at kaken skulle dynkes med rom eller cognac, så rom går nok bra.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:45   #19
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Sukat? Sukat???!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 23:05   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tung engelsk julekake

Jeg liker også sånne kaker veldig godt, og de gangene jeg har fått det servert, har det vært med kald, halvpisket krem til, som har passet veldig godt og vært mildt og forfriskende. "Brandy butter" var også foreslått som tilbehør på Harrods-utgaven vi hadde flere juler på rad, men det hørtes i mektigste laget ut for oss, så det prøvde vi ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no