Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-12, 18:57   #21
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ikke til tiåringer, men til yngre barn er sånt vanskelig å forklare- og hvorfor i huleste skal de barnehageansatte bruke tid på det? Jeg har helt ærlig aldri skjønt hva som er problematisk med å følge reglene til skoler og barnehager sånn at ting går mest mulig knirkefritt. Sier skolen at det ikke er lov med sjokolade på tur, ja så insisterer du ikke på å sende med 80 % kakao-sjokolade. Sier barnehagen at frukten skal deles, vel da sender du med frukt som kan deles, ikke en spesiell, eksklusiv frukt som bare er for ditt barn. Fader, så mange neke-foreldre det finnes der ute.
Iset: Det er noe annet. For det første er det større barn du snakker om, for det andre er det matboksinnhold det er snakk om, ikke en spesiell type mat som de rimelig små barna er vant til at skal deles.

Og matpakkene til ungene er søren meg blitt statussymbol på lik linje med bil og hus snart.


Men i alle dager da, hun sender med frukt som skal deles står det jo, men det som ligger i matboksen skal ikke deles.
Det er heller ikke vanskelig å forklare det til 4-åringer.


Sist redigert av Chablis : 16-08-12 kl 19:02.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:58   #22
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

DD: I rest my case. Hvis dere enda ikke forstår hvorfor jeg synes det er problematisk, selv om frukten var i guttens matboks, gir jeg opp.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:00   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Det JEG synes er problematisk, er når foreldre ikke får sende med den frukten de vil i ungenes matboks fordi Erik og Silje kun får bananer med hjemmefra. Det synes jeg er helt på trynet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:00   #24
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor kan ikke de andre barna også få smake phyalis, hva nå det enn er? Hvis jeg husker riktig fra da mine gikk i barnehagen, var frukten en kosestund, en slags snack om ettermiddagen og jeg skjønner godt at det blir vanskelig for de ansatte å forklare barna at "Nei, du får bare epler og bananer, men Truls får blåbær og melon. Jeg skjønner rett og slett ikke greia- send med han frukt som kan deles og spis evt. den dyre og ekslusive frukten hjemme.

Typisk svar, sorry.... Men frukten/grønnsakene hans er i matboksen hans og han spiser den ISTEDENFOR brødskiver som de andre har i matboksen sin fordi han har dårlig matlyst og jeg ser helst at han får så mye vitaminer som mulig i løpet av dagen grunnet dette. Og SÅ spiser de fruktmåltidet... Han sitter selvfølgelig ikke og spiser "eksklusiv" frukt mens andre deler fruktfatet. Matboksene pakkes vel bort før frukten kommer på bordet.....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:01   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Ja, det er schikkelig problematisk at Silje ikke får spise blåbær og melon kl. 15.00, men må vente til 17.00.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:03   #26
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Og forresten spurte jeg under tilvenningen om det var restriksjoner på matboksmat, men det var det overhodet ikke. Annet enn at han ikke fikk ha med seg en kopp med jucie (han drikker ikke melk).
Skal Jonas dele matmuffinsen sin fordi de andre bare har kneipbrød fra Xtra med seg? Eller skal han ikke få ha den med, siden de andre barna blir misunnelig? Eller Vera som har fiskekake på brødskiva si, mens de andre har kokt skinke?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:03   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:05   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Er det ikke helt vanlig å ha litt frukt/grønt i matboksen da? Jeg ser mange barn i barnehagen der plutten går som har litt brød + litt annet og endel frukt/grønt i matboksen. Jeg reagerer imidlertid ikke på at plutten deler maten sin (og vi bruker ofte å sende med ekstra pølser etc med skolebarna slik at de skal kunne dele med de med mer glemske foreldre), men jeg hadde kanskje reagert hvis de regelrett delte det ut? Jeg har bare litt problemer med å se for meg hva som egentlig foregår her. Deler de ut maten hans slik at han ikke får noe å spise? Eller deler de ut overskuddet?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:05   #29
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det er schikkelig problematisk at Silje ikke får spise blåbær og melon kl. 15.00, men må vente til 17.00.

Men om blåbær og melon var det eneste Silje ville spise, skal hun da ikke få spise noenting klokken 15?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:05   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Djeez.

Jeg er enig med Dixie.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:07   #31
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det er schikkelig problematisk at Silje ikke får spise blåbær og melon kl. 15.00, men må vente til 17.00.

Så min sønn skal sitte og se på de andre spise fra matboksen sin og vente på å få en knert liten eplebit og en 1/10 banan fordi de andre barna blir misunnelig fordi han har en grønnsaksalat eller litt xtra frukt i matboksen sin fremfor brødskivene? Hva med yoghurt? Skal ingen ha med det heller fordi sidemannen heller vil ha det?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:07   #32
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Og forresten spurte jeg under tilvenningen om det var restriksjoner på matboksmat, men det var det overhodet ikke. Annet enn at han ikke fikk ha med seg en kopp med jucie (han drikker ikke melk).
Skal Jonas dele matmuffinsen sin fordi de andre bare har kneipbrød fra Xtra med seg? Eller skal han ikke få ha den med, siden de andre barna blir misunnelig? Eller Vera som har fiskekake på brødskiva si, mens de andre har kokt skinke?

Og så har du sånne som mine som gledelig hadde byttet bort både matmuffins og fiskekaker for ei skive med prim eller ost. Det enkle er oftest det beste synes de. De er ikke enige med meg i hva om burde være bra matboksmat for å si det sånn. Bortsett fra plutten. Han er det gøy å lage matpakke til.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:07   #33
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det er schikkelig problematisk at Silje ikke får spise blåbær og melon kl. 15.00, men må vente til 17.00.

For det er selvsagt mye bedre at barnet går sulten, istedenfor å få med litt frukt i matboksen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:07   #34
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Kneippbrød X-tra? :korser seg: De barna burde vært nektet adgang til barnehagen og foreldrene meldt til barnevernet, minst. Djevelens verk.
Nei, gi meg grov vaffel med 90 % byggmel og en kålrabbit, fortrinnsvis skåret som en spidermannfigur.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:08   #35
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

DD: I rest my case. Hvis dere enda ikke forstår hvorfor jeg synes det er problematisk, selv om frukten var i guttens matboks, gir jeg opp.

Slik eg forstod det var dette frukt som gutten et til matboksmåltidet(lunsj) og ikkje til fruktmåltidet. Eg trur nok at til og med ein 2-åring vil forstå ganske raskt at til det eine måltidet et alle frå sin eigen matboks (uavhengig av kva som er i den) og til det andre måltidet et alle av felles fruktfat.
Dersom gutten hadde hatt med eigen frukt til fruktmåltidet ville det vere verre å forklare.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:10   #36
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

OK, ja,ja, jeg er sikkert på viddene.
Men jeg fnyser fremdeles hardt og lenge over de som stikker nesa i sky over kneppbrød og prim, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:11   #37
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det ikke helt vanlig å ha litt frukt/grønt i matboksen da? Jeg ser mange barn i barnehagen der plutten går som har litt brød + litt annet og endel frukt/grønt i matboksen. Jeg reagerer imidlertid ikke på at plutten deler maten sin (og vi bruker ofte å sende med ekstra pølser etc med skolebarna slik at de skal kunne dele med de med mer glemske foreldre), men jeg hadde kanskje reagert hvis de regelrett delte det ut? Jeg har bare litt problemer med å se for meg hva som egentlig foregår her. Deler de ut maten hans slik at han ikke får noe å spise? Eller deler de ut overskuddet?

Han har ofte en brødskive med tilfelle han er sulten da (sliter altså med 2 år med spisevegring, kronisk diare, ingen vektøkning som forhistorie her, derfor får han "spennende" mat med, altså sunn mat med farger på f eks, noe som gir god næring), men jeg fyller altså boksen i hovedsak med paprika, blåbær, kanskje mais, tomat, melon, fersken +++ og dette deles visst ut etter måltidet, slik at HAN sitter med brødskiven sin og ikke snacksen jeg har lagt ved, som da altså blir tatt fra han ved måltidets start.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:12   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Så min sønn skal sitte og se på de andre spise fra matboksen sin og vente på å få en knert liten eplebit og en 1/10 banan fordi de andre barna blir misunnelig fordi han har en grønnsaksalat eller litt xtra frukt i matboksen sin fremfor brødskivene? Hva med yoghurt? Skal ingen ha med det heller fordi sidemannen heller vil ha det?

Du skal selvfølgelig bare sende med kjedelig og ensformig og næringsfattig mat. Ellers kan noen bli misunnelige.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:13   #39
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Nei jeg hadde ikke syntes det var greit, dette må dere ta opp. Dersom bhg ikke forstår at dere ikke ønsker at de skal dele ut, hva kan dere finne på slik at gutten spiser? Sende med grøt? Spiser han det da? Kan du sende med rismelk siden jus var ikke lov?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 19:15   #40
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

OK, ja,ja, jeg er sikkert på viddene.
Men jeg fnyser fremdeles hardt og lenge over de som stikker nesa i sky over kneppbrød og prim, altså.

Det gjer eg og, men denne tråden handla ikkje om det. Mine barn likar kneipp og prim, men dersom dei ikkje hadde likt det vil eg gjerne ha rett til å sende med mine barn grove vafler i matboksen uten at det betyr at dei dermed må dele med alle andre som vil ha. Dersom dei vil dele sjølv, er det heilt greit. Men viss dei vil ete vaflene sjølv må det også vere greit.
Det samme vil eg ha rett til om eg putter rosiner eller aprikos i matboksen. Kun frivillig deling der også!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no