Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bakovervendt i VW Polo?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 14:11   #41
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Med så store barn bakovervendt hadde jeg nok valgt noe helt annet enn polo. Med tanke på at de fleste ulykker skjer ved kollisjon bakfra.

Enig! Hvis du bare står på litt, så får du nok kommunestyret til å bygge en togbane til deg. Og vips - så kan du velge og vrake blant bakovervendte seter til hele familien.

Men fra spøk til alvor: i diplomatiets ånd så kan du forsøke deg på en variant der du viser til hvor mye sikrere det er å sitte bakovervendt OG at du synes det er viktig å være konsekvent også med svigers slik at ikke snuppa skal få fikse ideer og nekte å sitte bakovervendt i deres bil også.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 14:21   #42
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Men fra spøk til alvor: i diplomatiets ånd så kan du forsøke deg på en variant der du viser til hvor mye sikrere det er å sitte bakovervendt OG at du synes det er viktig å være konsekvent også med svigers slik at ikke snuppa skal få fikse ideer og nekte å sitte bakovervendt i deres bil også.

Ikke noe problem. Jeg klarte å besinne meg da jeg hørte at de hadde snudd setet uten å avklare det med oss. Var veldig nær en liten eksplosjon akkurat da... Nå som jeg har fått roet meg litt, skal vi nok få snakket med dem på en ordentlig måte. Også får vi høre deres versjon også. Hvis den egentlige årsaken er at min lille, spinkle svigermor synes det er for tungt å få snuppa inn og ut av bilen når setet er bakovervendt, er jeg mer tilbøyelig til å fire på krava. Men hvis hele årsaken er at det ser ukomfortabelt ut for snuppa, blir det nok som jeg vil.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 16:32   #43
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Hva med de som kjører inn i baken? For de blir det en frontkollisjon, eller?

Uansett hva man måtte tro og mene er det tryggere bakovervendt.
Samme hvilken bil man kjører og hvor gamle barna er. Punktum.

Det er en grunn til at bakovervendte seter er mer i fokus i Norge enn feks i Tyskland. Norges veinett består av kronglete, trange 80 km/t veier, hvor den største faren er møtende trafikk på uoversiktlige veier. I Tyskland, på Autobahn, er faren for påkjørsler bakfra størst. (Men uansett, påkjørsler bakfra kan ikke sammenlignes med front-mot-front-ulykker. Det er en helt annen fart og energi med i bildet.)

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 18:02   #44
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Ja, det er sant at vi har mye dårlige, kronglete veier med høye hastigheter. Men igjen så er det de som bedriver ren småkjøring i tettbygd strøk/bykjøring som igjen har størst fare for kollisjon bakfra. Hadde jeg da hatt såpass store unger og relativt kort bil hadde jeg snudd ungen tvert.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 18:27   #45
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Vi har en bil som kanskje er bittelitt større enn en polo og lille sitter bakovervendt(2.5 år) det ser ikke særlig behagelig ut og er nok litt trangt for han, men sålenge han ikke klager og vi kun kjører korte turer så tenker jeg at han skal få sitte den veien en stund til. Det er nok litt trangt for mannens lange føtter, men når han har holdt å sitte trangt såpass lenge så klarer han det nok en godt stund til

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:26   #46
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Ja, det er sant at vi har mye dårlige, kronglete veier med høye hastigheter. Men igjen så er det de som bedriver ren småkjøring i tettbygd strøk/bykjøring som igjen har størst fare for kollisjon bakfra. Hadde jeg da hatt såpass store unger og relativt kort bil hadde jeg snudd ungen tvert.

Jeg har enda til gode å høre fagkyndige si noe i retning av at lengden på bilen bør være en medvirkende faktor når man bestemmer seg for bakover- eller forovervendt bilsete.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 21:50   #47
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Setet er snudd tilbake igjen!
Vi ga dem litt mer info, da var de enige i at sikkerheten måtte gå foran komfort. De sa også at "uansett er det dere som bestemmer, det er jo dere som er foreldrene!". Så vi hadde nok bare ikke vært tydelige nok på hvor viktig vi synes det er.
: priviligert svigerdatter med bittelitt dårlig samvittighet:

Et annet spørsmål, siden jeg har fått dere bilsikringseksperter på banen: Vi skal til Spania om et par uker, og skal ha leiebil der. Skal ha med Britax TWE-setet, for jeg har svært dårlig erfaring med å leie bilsete av bilutleieselskapet. Kan jeg montere det bakovevendt? Innbiller meg at jeg har hørt noe om at det ikke er lov i Sør-Europa?

  Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 10:10   #48
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Ja du kan montere det bakovervendt. Setet er E-godkjent og jeg tror alle land i Europa følger denne standarden. At det ikke selges særlig med bakovervendte der nede betyr ikke at det ikke er lov å montere setet slik.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 10:55   #49
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Ja du kan montere det bakovervendt. Setet er E-godkjent og jeg tror alle land i Europa følger denne standarden. At det ikke selges særlig med bakovervendte der nede betyr ikke at det ikke er lov å montere setet slik.

Tusen takk, Stikka! Utrolig hva man få svar på her inne!

  Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 18:03   #50
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Donald:
Påkjørsel bakfra:
Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner.

Noen biler er sikre enn andre, det har du helt rett i men en ting er viktig å tenke på:

Sitat:

Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet.

Belastning på barnets nakke (Newton)
Forovervendt barnestol 90-tallsbil
1700 newton
Forovervendt barnestol 80-tallsbil
950 newton
Bakovervendt barnestol
250 newton

Sakset fra DENNE artikkelen hos Trygg Trafikk.

Emma: Så flott at de snudde henne tilbake. Om det er veldig trangt for passasjeren så kan de jo sette setet hennes bakovervendt i forsetet(vel om merke kun om airbagen er koblet ut) og ha evn. passasjerer i baksetet. Det kan også gi henne bedre plass.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no