Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 09:23   #101
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men ærlig talt, jeg (som riktignok mener streik er en anakronisme som ikke hører hjemme i vårt samfunn) ble helt på fniser'n da jeg leste at lærerene skal streike NÅ, i ferien. Jeg har sikkert uvanlig tungt for det, men er det ikke litt vanskelig å selge inn som pressmiddel? Jeg ser dere forklarer og snakker om august, men kommer det i det hele tatt til å trenge gjennom rosédisen til Folk Flest (TM)?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er litt spent på om lærerne vinner folkets sympati med denne streiken? En streik trenger solid støtte fra det brede lag for å bli effektiv. Her lurer jeg på om man blir i stand til å holde "poteten varm" over sommeren uten å samtidig gjøre folk mett av å høre samme budskap.
Altså jeg lurer på om det ligger en ekstra kommunikasjonsutfordring ved å streike så sent?

Det er dette jeg også er veldig spent på, streik uten støtte i befolkningen varer ikke lenge. Og lærerene har streiket i to uker tidligere uten å få en flekk.
For at en streik i utdanningssektoren skal være effektiv må man ramme slik at det merkes. Denne streiken gjelder i utgangspunktet ikke førskolelærere, men de er i samme forbund. For at det skal svi bør man ta ut barnehager og SFO, det skal streikes lenge før foreldre merker at 12-åringen driver dank litt lengre uti august enn planlagt. Samtidig; ta ut førskolelærere for noe som ikke angår dem noe særlig? Kan for så vidt sammenlignes med å ta ut hjelpepleiere i sykepleiespørsmål, men det blir ikke det samme. De har ikke så stor forskjell i avtale og arbeidsdag.

Jeg følger spent og interessert med på hva som kommer til å skje, vel så mye på det streiketekniske enn selve forhandlingssiden av det.

(Jeg ser at lærerne har noen gode poenger, men det er ikke alt jeg er enig i at er et tariffavtale-problem. Lokale, dårlige ledere må man faktisk kvitte seg med på annet vis enn å bygge opp en hel avtale rundt det. FolkFlest har ikke så fleksibel arbeidstid som lærerne ønsker, og da får de heller ikke sympati for den siden av saken.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 09:28   #102
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Veldig enig Pøbel!

Jeg har gjort meg noen tanker om denne utviklingen. Jeg mistenker at en del styringsverktøy som egner seg godt som i produksjonsbedrifter blir ganske hodeløst direkte overført til tjenesteytende organisasjoner uten å reflektere nok over hvor ulike arbeidsoppgaver det er snakk om.
Det har nok i en del offentlig virksomhet vært alt for lite bruk av styringsverktøy tidligere, men når det bikker over til detaljstyring risikerer man å miste veldig mye.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:09   #103
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.418
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

NPM- tankegangen lar seg ikke umiddelbart overføre til offentlig sektor og kanskje aller minst til skolen.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:11   #104
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Altså, systematisk variasjon i arbeidsmengde er heller ikke et spesielt fenomen for lærere, altså. Avsluttende regnskapsår, anyone? Budsjettprosess, long range plan, allergisesong (!), nylansering, salgskonferanser, kampanjeutvikling og konferanse kommer alt innen 2-3 måneder for meg. Det hadde ikke vært noe praktisk problem for meg å fylle et årsverk innen 6 måneder, og droppet de neste 6. Men det kan jeg jo ikke. Jeg må være på jobb, selv om jeg har fleksibel jobb og stort sett får hjemmekontor hvis jeg ber om det. Men jeg må jo be om det, jeg må fortelle hvorfor jeg ikke sitter på jobb. Jeg kan ikke bare gå i fistel over manglende tillit og detaljstyring.

Og jada, jeg skjønner at mine problemer ikke er spesielt interessante for hverken lærere eller andre. Jeg bare prøver å påpeke at det kommunikasjonsmessig kan være vanskelig å få sympati for problemstillinger svært mange andre også føler på kroppen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:20   #105
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg merker at jeg gir blaffen i om lærerne har sympati fra Folk flest. Folk flest er idioter. Jeg har gjort jobben min i 15 år men minimalt med sympati, men raust med antydninger om hvor lite jeg jobber, det preller av til slutt. Jeg kan ikke leve av sympati, og ønsker derfor bare at KS skal skjønne at de har dummet seg ut og la lærerne fortsette med den ordningen de hadde. :enkel:

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:22   #106
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg merker at jeg gir blaffen i om lærerne har sympati fra noen som helst. Jeg har gjort jobben min i 15 år men minimalt med sympati, men raust med antydninger om hvor lite jeg jobber, det preller av til slutt. Jeg kan ikke leve av sympati, og ønsker derfor bare at KS skal skjønne at de har dummet seg ut og la lærerne fortsette med den ordningen de hadde. :enkel:

Uten støtte har dere en svært dårlig sak dessverre og ikke er det noe alternativ for alle lærerer å søke seg andre og mer lukrative jobber heller.
At KS ikke skjønner er åpenbart og uten støtte fra den gemene hop er det ikke lett å komme noen vei.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:24   #107
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jojo, rine. Men nå er nå en gang streik et såpass idiotisk konsept at det er avhengig av
a) uholdbare konsekvenser for arbeidsgiver eller
b) uholdbare konsekvenser for tredjepart (sic!) eller
c) rungende sympati i befolkningen som skaper press mot arbeidsgiver

Jeg kan ikke se at denne streiken blir så effektiv, liksom?

Altså, jeg kan jo også sitte her ute på Øen i ferien og se på vannet og streike for meg selv, uten at det skaper de helt store bølgene (no pun intended)?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:28   #108
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg blir litt matt av denne sympatikonkurransen, men okei. Systematisk variasjon av arbeidsmengde er vanlig i mange yrker. Systematisk variasjon av arbeidstimer som følger denne syklusen likeså. Den eksisterende arbeidstidsavtalen tar hensyn til dette, den nye gjør det ikke. Ville det ikke være meningsløst å nekte regnskapsførere å jobbe mye ved regnskapsavslutning (noe man i praksis vil gjøre ved å frata dem muligheten for tidskompensasjon i andre enden)?

Det undrer meg at i et politisk klima med stadig større fokus på individualisering og tilpasning, skal det virke som en god idé å standardisere en arbeidstidsordning som overhodet ikke tar hensyn til yrkets egenart. Når alle ønsker bedre tilpasning til elevenes individuelle behov, vil det være direkte kontraproduktivt å hindre lærerne å tilpasse arbeidstiden sin etter sin elevgruppes individuelle behov. Å standardisere arbeidstida vil utvilsomt gi dårligere forutsetninger for å gi elevene tilpasset opplæring. Det burde opprøre befolkningen mer enn hvem som vinner en pissing contest i slitsom arbeidstid/-forhold/-betingelser.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:28   #109
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Det er et alternativ for mange lærere å gjøre det, guava. De som kan og gidder, og så kan foreldrene sitte igjen med både manglende sympati og en ræva skole. Vel fortjent. Personlig har jeg nok ikke sjanse for en lukrativ jobb i form av penger, men jeg har god mulighet for jobb med omtrent samme lønn, fleksiskjema og fem uker sommerferie. Helt greit. Når jeg uansett skal gå over til å være en funksjonær, kan jeg like godt være det fullt og helt.

Candy: Streiken skal jo trappes opp fra august. At en skole tas ut nå, er vel bare ment som en markering, vil jeg tro. Slik at folk, når de er ferdige med å fnise over at lærere streiker i sommerferien sin, og hvis de har mental kapasitet til det, kan reflektere litt over hvorfor lærerne streiker.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:31   #110
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg ber ikke om sympati, hvis det var det du hentydet, zulu? Jeg liker jobben min, jeg jobber best under press - mitt største problem er at det er litt lite å gjøre i de andre 6 månedene, ikke at jeg jobber skjorta av meg i de hektiske månedene. Jeg har valgt selv, og sutrer ikke. Jeg hadde sikkert sutret hvis jeg hadde MISTET goder, da. :kjenner meg selv:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:33   #111
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg ber ikke om sympati, hvis det var det du hentydet, zulu? Jeg liker jobben min, jeg jobber best under press - mitt største problem er at det er litt lite å gjøre i de andre 6 månedene, ikke at jeg jobber skjorta av meg i de hektiske månedene. Jeg har valgt selv, og sutrer ikke. Jeg hadde sikkert sutret hvis jeg hadde MISTET goder, da. :kjenner meg selv:

Hva om du måtte jobbe for lærerlønn? :dukker:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:34   #112
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hva om du måtte jobbe for lærerlønn? :dukker:

Akkurat.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:34   #113
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå med alle de lærerene som stemte nei og som deretter meldte seg ut av utdanningsforbundet. De kan bli tatt ut i streik (de var medlem da uravstemmingen startet), men som ikke-medlemmer nå får de ikke en krone av streikekassen selv om de må streike.

Selv håper jeg at jeg slipper å streike. All jobben jeg gjør i starten av skoleåret (årsplaner i alle fag, prøveplaner, IOP-skriving, møter med PPT/BUP/barnevern) må gjøres likevel, så en streik vil bare medføre at alt arbeidet blir forskjøvet, vil hope seg opp og jeg kommer til å drukne i arbeid og henge etter med alt.

007 er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:37   #114
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hva om du måtte jobbe for lærerlønn? :dukker:

Det er det mange som gjør i min bransje, med like stort press som meg. Jeg har vært heldig og flink og har jobbet lenge, så jeg har litt mer, men det er ikke uhørt å tjene 500+ i andre bransjer heller, altså.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:38   #115
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Det er vel ikke så mange lærere som har meldt seg ut før uravstemningen? Jeg planla å melde meg ut etter den, nettopp for å unngå det du skisserer over. Først se hvordan det går, så evt. melde seg ut. Jeg ønsker for øvrig heller ikke å bli tatt ut ved skolestart. Det er hektisk nok som det er, og man må jo regne med å bli i skolen noen måneder utover høsten også, vil jeg tro. fort går det sikkert ikke å finne en ny jobb.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:41   #116
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg ber ikke om sympati, hvis det var det du hentydet, zulu? Jeg liker jobben min, jeg jobber best under press - mitt største problem er at det er litt lite å gjøre i de andre 6 månedene, ikke at jeg jobber skjorta av meg i de hektiske månedene. Jeg har valgt selv, og sutrer ikke. Jeg hadde sikkert sutret hvis jeg hadde MISTET goder, da. :kjenner meg selv:

Nei, jeg antydet ikke at du ba om sympati. Jeg har absolutt inntrykk av at du trives med det du gjør. Det jeg prøvde å uttrykke er at det blir lite konstruktivt i debatten å argumentere med at det er mange andre som har syklisk variasjon i arbeidsmengde, lite fleksibel arbeidstid osv. Det blir irrelevant. Poenget er at lærerne ønsker en arbeidstidsavtale som i størst mulig grad er tilpasset det faktiske behovet i skolen og hos elevene. Hvordan andre yrkesgrupper organiseres tida si, bør tilpasses det enkelte yrkes egenart, og hører ikke hjemme i en diskusjon om hvordan lærernes arbeidstidsavtale best sikrer kvalitet i skolen. Det er nemlig dét det handler om. Og det er dét lærerne (de fleste av dem) roper om også, hvis man hører etter. Ikke arbeidsforhold som er tilpasset deres behov, men skolens og elevenes behov. Fordi alle trives bedre når de kan gjøre en god jobb.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:42   #117
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er vel ikke så mange lærere som har meldt seg ut før uravstemningen? Jeg planla å melde meg ut etter den, nettopp for å unngå det du skisserer over. Først se hvordan det går, så evt. melde seg ut. Jeg ønsker for øvrig heller ikke å bli tatt ut ved skolestart. Det er hektisk nok som det er, og man må jo regne med å bli i skolen noen måneder utover høsten også, vil jeg tro. fort går det sikkert ikke å finne en ny jobb.

Jeg skriver:

Sitat:

..som stemte nei og som deretter meldte seg ut av utdanningsforbundet.

Men jeg kjenner flere som meldte seg ut før uravtemningen også, særlig VGS-lærere.

007 er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 10:44   #118
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er det mange som gjør i min bransje, med like stort press som meg. Jeg har vært heldig og flink og har jobbet lenge, så jeg har litt mer, men det er ikke uhørt å tjene 500+ i andre bransjer heller, altså.

Jeg gjør det selv, men har ikke i nærheten av det sånt arbeidspress. Ikke i det hele tatt. Tror det er ganske vanlig det også, altså. Selv i min bransje.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:01   #119
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg tror også lærerene skal slite litt med "folkets oppslutning" i denne streiken.

Selvom det er mange på FP som kan flekse i øst og vest, med hjemmekontor og joggepause midt på dagen er ikke det hverdagen for "folk flest". Jeg jobber i et stort firma i privat sektor, og her er det veldig avhengig av leder/avdeling. Jeg kan stort sett komme og gå som jeg vil, så lenge jobben min blir gjort, mens folk på andre siden av gangen har 8-4 arbeidstid, stemplingsur og ingen fleksibilitet. Og det finnes veldig få jobber der arbeidsmengden er likt fordelt utover året, vil jeg tro.

I tillegg tror jeg timingen er uheldig. Ingen bryr seg om lærerstreik i sommerferien, når August kommer har de fleste glemt hele greia, og blir ekstra sure når de finner ut av ungene ikke kan gå på skolen likevel, og de har glemt de gode argumentene de leste i avisen i juni.

For mange tror jeg inntrykket de sitter igjen med er at lærerene er sure fordi de faktisk må være på jobb i arbeidstiden. Det må faktisk de aller fleste, så sympatien kan nok vente på seg.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 11:04   #120
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Zulu, jeg skjønner at det ikke har noen relevans for konflikten som sådan, men jeg tror dessverre (for lærerne) at det er høyst relevant for streiken, gitt at min antagelse om sympatibehov for en streik i denne fasen stemmer. Men nok om det, for min del.

Røverdatter: Jeg vet at en del lærere jobber langt over fullt arbeidsår, også kjenner jeg personlig flere som etter eget utsagn jobber langt fra 40 timers uke. Sånn sett nokså lik andre bransjer, det også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no