Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Å spille et instrument uten å kunne noter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-10, 16:45   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg er jo litt bekymret for å kjede meg i sommer, så har fått låne søsterns fancy keyboard. Jeg kan jo ikke noter, men det går jo greit uten også. Spilte en del da jeg var yngre, og da lærte jeg akkorder osv. Jeg tror jeg ville forstått noter om jeg gikk inn for det, men det ville jo gått kjempetregt i begynnelsen, og da er det enklere å fomle seg frem uten, enn så lenge.

Jeg bare lurer på om det er en fordel å ikke lære seg noter om man kan klare seg uten, eller er det bra å kunne uansett? Kan man bli like flink til å spille som en noteleser?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 16:59   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg vet ikke om man blir like flink men går ut fra at noen kan bli det? Selv begynte jeg å spille piano etter gehør som toåring og var helt selvlært, kunne ikke en note før jeg begynte i Stavanger Symfonikor og MÅTTE synge etter noter, der fikk vi nemlig utdelt mapper med store musikkverk som vi fikk beskjed om å gå hjem og øve på etter å ha hørt gjennom dem en gang eller ikke i det hele tatt.

Men jeg vil si jeg er ganske god på piano og har blitt det uten å kunne noter, jeg spiller alltid bare på gehør, lærer sangene kjapt og kan spille dem (med begge hender ja, sånn ordentlig).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 17:02   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Du kan bli god uten å kunne noter. Men det er jo kjekt å kunne noter da. Spesielt hvis man skal spille sammen med andre som kan noter. Om du kan bli like flink som en noteleser, tror jeg kommer an på hva du vil spille. Hvis vi snakker komp til sanger du hører på radioen og vil synge til, tror jeg svaret er ja. Snakker vi klassisk piano tror jeg det skal holde hardt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 17:25   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du kan bli god uten å kunne noter. Men det er jo kjekt å kunne noter da. Spesielt hvis man skal spille sammen med andre som kan noter. Om du kan bli like flink som en noteleser, tror jeg kommer an på hva du vil spille. Hvis vi snakker komp til sanger du hører på radioen og vil synge til, tror jeg svaret er ja. Snakker vi klassisk piano tror jeg det skal holde hardt.

Klassisk er ikke aktuelt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-10, 18:23   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Det er veldig greit å kunne noter, men jeg er sykt misunnelig på sånne som bare setter seg og spiller.

Men det _er_ greit å kunne noter. Allmenndannelse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:22   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er veldig greit å kunne noter, men jeg er sykt misunnelig på sånne som bare setter seg og spiller.

Men det _er_ greit å kunne noter. Allmenndannelse.

Jo, men jeg gidder jo ikke det når jeg ikke trenger det. Noter får bli etterhvert evt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:28   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg kan spille greit uten noter, på gehør med passende akkorder, men kunne ønske jeg kunne noter. Dvs, jeg KAN jo notene, men jeg kan ikke lese dem kjapt og intuitivt. Dessverre.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:32   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.397
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Mens jeg er dritmisunnelig på folk som bare kan sette seg ned og spille uten å se så mye som ei note.

Du kommer neppe opp på et ekstremt høyt nivå uten noter. Men hva er målet? Klare et par popsanger på nachspiel, fikse julesangene for slekta og et par barnesanger for ungene? Da tror jeg du klarer deg helt fint uten noter.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 01:02   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mens jeg er dritmisunnelig på folk som bare kan sette seg ned og spille uten å se så mye som ei note.

Du kommer neppe opp på et ekstremt høyt nivå uten noter. Men hva er målet? Klare et par popsanger på nachspiel, fikse julesangene for slekta og et par barnesanger for ungene? Da tror jeg du klarer deg helt fint uten noter.

Nei nei. Jeg holder på å line up en back up karriere her. Skal bli litt som Alicia Keys tenkte jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 08:35   #10
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Det er ein framifrå idé å lera seg noter, sjølv om ein strengt tala greier seg utan for det meste, slik det høyrest ut for din del. Brått kjem ein i ein situasjon kor nokon stablar eit noteark foran deg og spør om du kan spele dette? Og det kan vera greitt for eigen del og - kan låne noter/sangbøker på biblioteket og lera seg spela songar ein kanskje ikkje kunne frå før.

Notetrening er ei kvantitetsgreie - di oftare ein gjer det di fortare vert ein flink til det, men det finst ulike gradar av kor lett ein greier det, og der har forskning synt, har eg lete meg overtyda om, at folk med godt grep om matematikk og kjem lettare til det med notelesing - har visst noko å gjera med at relasjonen mellom notebiletet og musikken er reint matematisk. Det er ikkje dermed sagt at ein ikkje greier det om ein ikkje har "mattehovud" - ein må berre jobba litt meir.

Det er mange flinke musikarar som ikkje kan eit pip noter og andre att som ikkje greier spela noko som helst utan eit noteark foran seg. Å kunna båe deler er ein fin ting.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 08:45   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.510
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg kan noter, men kan absolutt ikke spille - så kanskje det lønner seg å la vær?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 08:48   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

at folk med godt grep om matematikk og kjem lettare til det med notelesing - har visst noko å gjera med at relasjonen mellom notebiletet og musikken er reint matematisk.

Hah - jeg bare visste det var en grunn til at jeg aldri kom lenger enn til å skjønne hva de ulike notene betyr!


:for jeg er ikke giddalaus, neeeida:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 08:54   #13
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg kan noter, men kan absolutt ikke spille - så kanskje det lønner seg å la vær?

...eller kanskje det løner seg å gjera eit forsøk? Om så målet er berre å spela for deg sjølve fordi du synst det er kjekt/koseleg så er det meir enn god nok grunn. Alle kan lera seg å spela eit instrument - det er berre snakk om tida og vegen - og å ha tru på at ein greier det - og å ikkje ha folk som serverer negativitet om det rundt seg...

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 09:14   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg kan noter, men kan absolutt ikke spille - så kanskje det lønner seg å la vær?

me too! Dvs jeg KUNNE noter før. Hele meg er nok mye mer teoretisk anlagt. Suger på alt som er praktisk.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 10:45   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.075
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Klassik fordrer noter, men det er jo ikke interessant for deg. Men kan du besifring? Vet du hvilke toner som hører sammen i en akkrod, at F har F, A og C i seg, osv, så kommer du langt med det.
Er man musikalsk og har gehør, hører man hvilke akkorder som kommer etter hverandre i en melodi og kan klare seg godt og lenge med det.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 10:58   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg kan spille ganske avanserte greier med noter, eller, jeg kunne i hvert fall, men jeg er overbevist om at komboen evne til å improvisere pluss notekunnskap er den ultimate.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 11:03   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Det er lett og raskt å lære seg noter. Barn lærer seg jo noter på kort tid.

MIn svoger er musiker og lever av det uten å kunne noe særlig noter. Han har sinnssvakt gehør og tar ting kjapt. Og kan improvisere og lytte seg frem til det aller meste.

Jeg er klassisk skolert og er ganske notebundet, men samtidig gir det mange fordeler å ha teorien i bunn og forstå hvorfor akkordene er bundet sammen på den måten de er. Jeg kan tranponere, se sammenhengen mellom akkordene og høre musikken i hodet bare ved å lese notene
Jeg kan spille (litt) piano og gitar etter besifring (akkorder), men i mitt hode bygger besifringen på noter jeg ser for meg i hodet.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er litt teit å ikke lære seg noter, for det blir litt som at joda, man kan jo lære seg ting utenat, man trenger jo ikke lære å lese. Men gleden over litteraturen blir større av å kunne lese, slik gleden over musikkutøvelse blir større av å kunne noter.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 08:51   #18
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg spiller uten noter. Jeg kan dem, dvs. jeg kan lese dem av, men det tar litt tid, og jeg kan ikke spille etter dem. Men jeg har brukt dem i ny og ne for å lære meg ting utenatt. Jeg startet å spille orgel da jeg var 4-5 år, og har spilt siden da. Jeg forholder meg bedre til skalaen, og pleide å skrive d - f - a - h under notene, slik at jeg kunne spille dem av. Du blir ikke så god på et klaviatur uten å kunne noter tror jeg. Men du kan ha stor glede og utvikle deg mye uten å kunne noter. Men gehør bør jo da veie opp for dette. Jeg kan også forholdene mellom akkordene, jeg hører veldig raskt hvordan ting er bygd opp, og kan også lett spille ulike typer instrumenter. Jeg tror dessuten det er mye verre for voksne å lære seg det, enn for barn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 08:57   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Og så er det vel noe med hvordan man er sammenskrudd i utgangspunktet. Enkelte har jo helt utrolig gehør og tar alt lett som en lek, mens andre slike som meg må ha teorien på plass før det helt sitter. Jeg hørte ikke hva som var naturlige overganger/riktige klanger/fine improvisasjoner før jeg lærte nok musikkteori til å forstå hva som skjedde i musikken. Litt treg der, men det virker det også.

På den andre siden, hvis man er en sånn en som har musikk i blodet fra fødselen vil det jo være utrolig synd å ikke tilegne seg det redskapet noter er. Det blir jo som å ha all verdens språktalent og lære seg mange fremmedspråk, men aldri lære seg å lese slik at man kan få glede av litteratur.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 10:41   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På den andre siden, hvis man er en sånn en som har musikk i blodet fra fødselen vil det jo være utrolig synd å ikke tilegne seg det redskapet noter er. Det blir jo som å ha all verdens språktalent og lære seg mange fremmedspråk, men aldri lære seg å lese slik at man kan få glede av litteratur.

Man må jo ikke utnytte et hvert talent. Noe kan man bare gjøre fordi man liker det. Ønsker man å lære noter og har glede av det, så gjør det. Ønsker man bare å spille og glede seg over det man får til og musikken, så gjør man det. Musikken betyr ikke noe mindre for det, og man er ikke noen dårligere person fordi man ikke streber så veldig. (veldig forfekter av indremotvitasjon for fritidssysler)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no